אייפקס העמידה ערבות לקייטרינג שולץ כנגד פריסת חוב

הקרן בראשות זהבית כהן הגיעה להסדר עם בנק לאומי, שחברת ההסעדה שולץ שבשליטתה חייבת לו עשרות מיליונים ■ שולץ: "החברה צומחת גם במכירות וגם ברווחיות"

זהבית כהן / צילום: תמר מצפי
זהבית כהן / צילום: תמר מצפי

חברת ההסעדה והקייטרינג שולץ, שקרן אייפקס בהובלת זהבית כהן רכשה את השליטה בה, נקלעה באחרונה ללחצים תזרימיים ובעקבות כך הגיעה להסכמות מחודשות עם הבנק המממן שלה, בנק לאומי.

ככל הידוע, לשולץ יש חוב לבנק לאומי המוערך בכמה עשרות מיליוני שקלים, וההסדר המחודש עם הבנק כולל שינוי במועד ההחזר של החוב (פריסה) בתמורה לפיצוי שניתן לבנק. נוסף על כך, קרן אייפקס, בעלת השליטה בחברת ההסעדה, "לקחה אחריות" על המצב ומספקת ערבות לחוב.

גורם המעורה במצב אמר כי "מדובר בחברה שבסיס עסקיה טוב, אך נקלעה לתקופה קשה בעקבות פרויקט עיר הבה"דים. לאורך כל התקופה ועד היום עומדת שולץ בהחזרי החוב לבנק, ובאחרונה יש שיפור במצבה".

גורמים אחרים אמרו כי אין מדובר בהסדר שנובע מ"בעיות תזרים", אלא בסידור מחדש של מבנה ההלוואות, וזאת בתנאים מסחריים רגילים, מה גם שלדבריהם, "אין ערבות חדשה של אייפקס".

עוד נודע ל"גלובס" כי באחרונה חדלה שולץ לעבוד עם כמה לקוחות גדולים, הכוללים, נוסף על פרויקט הדגל של עיר הבה"דים של צה"ל, גם חברות אחרות כמו אדמה, הוט, דקסל וחברות נוספות, בין אם מבחירת החברה מטעמים כלכליים, כפי שאומרים גורמים המעורים בנושא, ובין אם מסיבות אחרות.

משולץ נמסר בתגובה: "כתוצאה מהפסדים כבדים בעיר הבה"דים, החברה גייסה הלוואות נוספות מבנק לאומי. כתוצאה מדרישתה של שולץ, ולאחר משא-ומתן ממושך עם מבט לנגב, השיגה החברה הישג משמעותי וסיימה את פעילותה המפסידה בעיר הבה"דים - דבר שיביא למזעור הנזקים.

"בשלב זה החברה צומחת גם במכירות וגם ברווחיות, ובשנה האחרונה נוספו כ-10 לקוחות חדשים, כולל דלתא, אורבוטק, פיליפס, פלקסטרוניקס וסלטי צבר. במסגרת ההתנהלות השגרתית שולץ בוחנת את פעילותה מול כל אחד מהלקוחות, והחליטה לצאת מהסכמים שאינם כלכליים כדוגמת עיר הבה"דים. החברה ממשיכה לגדול, משתתפת במכרזי ענק במשק ואף בוחנת רכישות של חברות מהתחום".

על כל פנים, נראה כי עסקת שולץ מתבררת כעסקה קשה עבור אייפקס ישראל. נזכיר כי בתחילת השנה הגיש אורן שולץ, בן למשפחת המייסדים, תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, בסך כ-2 מיליון שקל, נגד החברה שבה שימש מנכ"ל. את התביעה הגיש שולץ לאחר הדחתם שלו ושל אחיו ניר שולץ מניהול החברה שייסד אביהם, יחיאל שולץ, לפני 35 שנה. זאת, לאחר שהשליטה בחברת שולץ (80%) נרכשה באפריל 2015 על-ידי קרן אייפקס בראשותה של כהן, לפי שווי חברה של כ-200 מיליון שקל.

מנגד, קרן אייפקס וכהן טענו כי החברה נוהלה קודם להעברת השליטה בה באופן חובבני ורשלני, בשלל פעילויות מפסידות, ובראשן פרויקט הדגל של החברה - הסעדת עיר הבה"דים - שהפך לפיאסקו כלכלי.