הצעת חוק: להגדיל את היקף הפרסום בערוצים הייעודיים

בנוסף, ח"כ שרן השכל מציעה גם להגביל את יכולתה של מועצת הכבלים והלוויין להטיל סנקציות על ערוצים אלה

ח"כ שרן השכל (ליכוד) ניסחה לאחרונה הצעת חוק הכוללת הקלות לארבעת הערוצים הייעודיים. בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "הגבלתם של הערוצים הייעודים בקשיחות לתכנים ספציפיים שהוגדרו להם מראש אינה מאפשרת תחרות הוגנת ומקשה עליהם לפעול". בשל כך, "מוצע לאפשר לערוצים ייעודיים להגדיל את היקף הפרסום, להחיל עליהם קריטריונים דומים לערוצים מסחריים אחרים ולהגביל את יכולתה של מועצת הכבלים והלוויין להטיל עליהם סנקציות".

בין היתר מציעה ח"כ השכל לבטל סעיפים בחוק התקשורת הנוכחי המגבילים את דרכי המימון של הערוצים וכאלה המחייבים אותם להסתמך באופן חלקי על הפקות מקומיות. עוד מוצע לבטל את סמכותה של המועצה לקנוס את הערוצים באמצעות נטילת זמני פרסום במקרים שבהם הערוצים חורגים מכלליה.

מנגד, במועצה מציינים כי בסעיף זה כמעט ולא נעשה שימוש, וכי ממילא הערוצים הייעודיים סובלים מכך שהם מתקשים למכור את דקות הפרסום המותרות להם לפי חוק.

בשיחה עם "גלובס" ציינה ח"כ השכל כי כפי שנכתב בהצעת החוק היא מקדמת אותה בהסתמך על המלצות ועדת פילבר בנושא, וכי בכוונתה להגיש אותה לוועדת השרים לענייני חקיקה בתוך כחודש. יחד עם זאת, במשרד התקשורת מסרו בשבוע שעבר כי הצעת החוק אינה מתואמת איתם.

בתגובה לשאלה אם השכל מקדמת את הנושא לבקשת גורמים בערוצים שהעניין נוגע להם ישירות, השיבה חברת הכנסת: "אף אחד לא בא אליי ואומר לי: 'הנה חוק, בואי ותקדמי אותו', אתה מנסה לקחת את זה לשם, וזה ממש לא הכיוון".

לדבריה, "כחלק מהעבודה אני קוראת הרבה מאוד דוחות שיוצאים (ובכללם דוח פילבר, י"כ), ויוצא לי לדבר עם הרבה אנשים בתחום". 

נזכיר כי כיום פועלים בישראל 4 ערוצים ייעודיים: ערוץ 24 (ערוץ המוזיקה), ערוץ 9 (ערוץ בשפה הרוסית), הלא TV (ערוץ בשפה הערבית) וערוץ 20 (ערוץ המורשת). ערוצים אלה אמורים להתקיים מפרסומות, אך בשל תנאי השוק הקשים ובשל המודל הכלכלי המגביל אותם לעיסוק בנושא אחד, הם סובלים לאורך שנים מהפסדים וזוכים להקלות ממועצת הכבלים והלוויין.