כחלון ושטייניץ - מי יתכופף?

עובדי חברת החשמל לא מתכוונים לעמוד מהצד כשזכיינים מקימים תחנות כוח פרטיות

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

ראש ממשלת ישראל יעקב ליצמן. מינוי נציב שירות המדינה הוא בסמכות מלאה של ראש הממשלה. בנימין נתניהו בחר במיכל עבאדי-בויאנג'ו, קודם החשבת הכללית באוצר, שתוביל את המהפך הגדול והכל-כך נדרש בשירות המדינה. אבל שר הבריאות ליצמן מטיל וטו - ונתניהו נבהל. הוא משך את הדיון בוועדת המינויים והשבוע מינה ממלאת מקום לנציב. לדברי אנשיו הוא מחפש דרך לרצות את ליצמן באיזושהי מתת נדיבה למטרות שתיקה, אבל ליצמן נחוש.

אומרים שליצמן נוקם בעבאדי-בויאנג'ו על שהעזה לעמוד מולו, ומול חולשת היועץ המשפטי לממשלה ובכירי האוצר, ואמרה שפרופ' זאב רוטשטיין, שנמצא בדין משמעתי כבד הנוגע לניהול כספי ציבור ובעברו רשימה של בעיות, לא יוכל להיות מנהל בית החולים הדסה, הנתמך מתקציב המדינה, ובטח ללא פיקוח ציבורי הדוק. אבל ליצמן לא באמת סוגר חשבונות עבר. ליצמן דואג לעתיד. הוא חייב נציב רך, מבוהל ומתכופף, כי רוטשטיין לוחץ עליו לחסל את הדין המשמעתי או להסיט מדעתם את התובעים בנציבות, ועיקר העיקרים: כי מעל ליצמן ומקורביו עומדת עננה כבדה שנחשפה בערוץ 2, הקשורה לתנועות מאכערים, מעטפות כסף ולחצים לפגישות בענייני סיגריות. החומר הנוגע לאלה שאינם עובדי מדינה עבר למשטרה. בעניין עובדי המדינה שנחשפו יכריע הנציב, או הנציבה?

מבחן החשמל של שטייניץ וכחלון

ביום א' השבוע הודיע שר האנרגיה כי את תחנות הכוח הגזיות (מחליפות יחידות 1-4 הפחמיות באורות רבין) לא יקימו עובדי חברת החשמל. הסיבות ברורות, ובמרכזן אופי ההתנהלות המונופוליסטית, הבזבזנית, האינטרסנטית, פושטת הרגל והלא יעילה של אנשי החשמל (כמובן בחסות חולשתם המבוהלת של השלטונות והרגולטורים שלאורך השנים פחדו, ופוחדים גם היום, מעימות חשמל). התחנות, קבעו יובל שטייניץ ומשה כחלון, יוקמו ע"י המגזר הפרטי, בתנאי מכרז, תחרות, מגבלת הוצאות ולוח זמנים. אין ספק, צריך אומץ לעשות את זה. הביקורת הגיעה מיד: שטייניץ וכחלון אוהבים טייקונים, משרתים בעלי הון, הם מרפדים את היצרנים הפרטיים ברווחים ענקיים, והם שיגרמו לייקור החשמל ולהעלאת יוקר המחיה.

- האם ההחלטה תחזיק?

חברת החשמל, ההנהלה, ועד העובדים, ההסתדרות של היו"ר החדש-ישן אבי ניסנקורן, מתכננים לפעול. קודם בשקט אחר כך בכוח, בעיצומים ובאיומים לשינוי חוק החשמל הקובע כי חברת החשמל איננה רשאית להקים תחנות כוח חדשות. במקביל מגויסים מומחים, עורכי דין בשילוב אנשי חשמל, שיספקו חוות דעת "מקצועית" שלפיה חח"י, הסוחבת חוב של 70 מיליארד שקל, יכולה לעקוף את החוק אם יאושר לה להקים חברה בת להקמת תחנות כוח. כן, כמו "מקורות ייזום", חברה בת של מקורות, אחות תאומה לבעלות ולמונופול של חח"י - זו שלא מזמן פרסמה דוחות כספיים עם מחיקות של כ-400 מיליון שקל והערת "עסק חי".

- האם כחלון ושטייניץ יחזיקו מעמד?

כמו קודמיהם, הם עלולים ליפול שבי בהבטחות הוועד וההסתדרות להסכים (רק בכאילו) ל"רפורמה" במשק החשמל. אלה הבטחות סרק שעושים בהן שימוש מאז 1996, ממשלה אחר ממשלה. אם נתניהו יכריז בקרוב על בחירות, גם השניים הנוכחיים לא יחזיקו מעמד.

כבוד למגדר

"ועדת המשנה לבחינת התנהלות הבנקים והגופים המוסדיים בהעמדת אשראי ללווים מסוימים" בוועדת הכלכלה. קיימה השבוע ישיבה שנייה, וסימני המגדר הולכים ומתבררים: מיעוט בולט בנוכחות ח"כים-בנים-גברים, ואם הם כבר באים - הם ממעיטים, אם בכלל, לדבר בנושא הכבד והחלקלק של האופן שבו מחלקים/ חילקו בנקאים ומוסדיים אשראי גדול.

דיווח השבוע העלה כי מי שדיבר היו ח"כ איילת נחמיאס ורבין, יו"ר הוועדה (המחנה הציוני), ח"כ אורלי לוי אבקסיס (סיעה עצמאית), ח"כ נורית קורן (ליכוד) ועו"ד נילי אבן חן מהתנועה לאיכות השלטון. השיבה המפקחת על הבנקים חדוה בר. בעיקרון, מעטים רוצים שהוועדה הזאת תרוץ קדימה ואף מעדיפים להצניע את פעילותה. כמה ציטוטים: "אני רוצה להאמין ולקוות שרוב האשראי בבנקים לא ניתן בצורה שבה קיבל נוחי דנקנר הלוואות מבן דודו דני דנקנר שהיה יו"ר בנק הפועלים. אבל תפוח רקוב אחד מרקיב את כל היתר", אמרה נחמיאס בישיבה הראשונה, 5.4, וקיבלה תשובה ממנכ"ל איגוד הבנקים משה פרל: "אנחנו לא סיבכנו את הציבור. אין פה הפליה של אנשים שאין להם את הטלפון של מנהל החטיבה העסקית".

השבוע, 29.5, אמרה: "אי-אפשר לדבר על גביית הון מלווים 'בעלי הילה' בלי לדבר על אורח החיים שלהם לאחר התספורות והסדרי החוב וכיצד זה מצטייר אל מול אורח החיים של הלווה האנונימי". קורן אמרה: "הבנקים כל הזמן מנסים למכור הלוואות". המפקחת השיבה: "הפיקוח ממשיך לעקוב וככל שיידרש ייעשו צעדים נוספים בהתאם לפניות הציבור". הישיבות הבאות כבר מתחממות. כבר הועברה לפיקוח דרישה לחשיפת הדוח בעניין האשראי לנוחי דנקנר, שאלה האם עובדים על דוח בעניין האשראי לאליעזר פישמן וגם דרישה לפרטי החשיפה של 22 מיליארד שקל, במינוף גבוה לחברות החזקה. מי הם "בעלי ההילה" שקיבלו? כמה? ולמה? ומהו "אורח החיים" שלהם לאחר התספורות והסדרי החוב?

stella-k@globes.co.il