פשרה בייצוגית: מפעילת כביש 6 תשיב כספים שגבתה ביתר

התובע טען כי דרך ארץ, המפעילה את כביש 6, החזיקה שלא כדין כספי זיכוי שהיה עליה להשיב ללקוחות, וכי היה עליה להשיב סכומים אלה בצירוף הפרשי הצמדה וריבית

כביש 6 צפונה / צילום: איל פישר
כביש 6 צפונה / צילום: איל פישר

חברת דרך ארץ, המפעילה את כביש 6, תשיב לצרכנים כספים שגבתה ביתר ותעביר כספים לתרומות לעמותות, אחרי שלא השיבה זיכויים במקרים בהם גבתה ביתר או שהשיבה זיכויים ללא ריבית והצמדה כדין - כך קובע הסדר פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד החברה.

התביעה הוגשה בטענה כי דרך ארץ, המפעילה את כביש 6, החזיקה שלא כדין כספי זיכוי שהיה עליה להשיב ללקוחות, וכי היה עליה להשיב סכומים אלה בצירוף הפרשי הצמדה וריבית.

הדגש העיקרי באישור ההסדר הושם על עצם התשלום - סכומי הזיכוי בצירוף הפרשי הצמדה וריבית, הן לעבר והן לעתיד (בין אם באופן ישיר ללקוחות ובין אם כתרומה לציבור) - היוצא מקופת החברה.

לפי תחשיב שהגישה דרך ארץ, מדובר בסכום של 3.6 מיליון שקל (מינואר 2008 ועד ינואר 2016).

התביעה נולדה בעקבות זיכוי שקיבל התובע במפתיע בשנת 2014 בסכום מסוים. משבירר את סיבת הזיכוי, התברר לו כי בשנת 2010 נגבה ממנו בשוגג סכום כפול עבור נסיעה מסוימת. עוד הוסבר לו כי כספים שמשלמים לקוחות ביתר מעוכבים בידי חברת דרך ארץ עד לקיזוז עתידי. לטענתו, כספו הושב לו ללא ריבית והצמדה.

קבוצת התובעים כוללת את כלל הלקוחות שכספיהם עוכב או שהושב להם ללא הפרשי ריבית והצמדה ב-7 השנים האחרונות. ההסכם קובע כי זיכויים שטרם הושבו לצרכנים שערכם כולל הצמדה וריבית עולה על 5 שקלים יישלחו באמצעות המחאה לצרכנים מהם נגבו כספים ביתר, וזיכויים שערכם נמוך מ-5 שקלים יועברו לחשבון נאמנות לצורך העברת תרומות לעמותות.

עוד נקבע כי בעבור זיכויים שהושבו בערכם הנומינלי, קרי ללא ריבית והצמדה - יועברו ההפרשים בסכומים של עד 20 שקל לחשבון הנאמנות, וכאשר מדובר בסכומים של 20 שקל ויותר - הם יוחזרו באמצעות המחאות לצרכנים הזכאים. המחאות שלא מומשו או כספים שמגיעים לצרכנים שלא ניתן לאתר - יועברו לחשבון הנאמנות.

עוד נקבע מנגנון השבה עתידי הקובע כי זיכויים יושבו ללקוחות תוך 21 ימים ממועד היווצרות הזיכוי. לפי התחשיב של דרך ארץ, סכום הפרשי הצמדה וריבית בממוצע לזיכוי עומד על 3.17 שקלים, ומכאן שמרבית הכספים יועברו לתרומות.

כספי הנאמנות ייתרמו בחלוקה שווה ל"עמותת אור ירוק - העמותה למאבק בתאונות דרכים בישראל", ל"מגן דוד אדום לישראל", ל"עמותת איחוד הצלה ישראל" ול"עמותת טבקה - משפט וצדק לעולי אתיופיה".

כל אחד משני התובעים יקבל 75,000 שקל, ובא-כוחם יזכה לתגמול של כמיליון שקל. סכומים אלה מהווים כ-24% מסכום הפיצוי, כשההשבה תיעשה במלואה, ומכאן הפיצוי הגבוה (ת"צ 33289-03-15).