האוצר: האשראי למשקי הבית - כמו בארה"ב לפני הסאב-פריים

הכלכלן הראשי באוצר: חגיגת הרכישות של כלי הרכב ומוצרי החשמל בעשירונים הנמוכים ממומנת על-ידי גידול מהיר באשראי הצרכני, על רקע סביבת הריבית האפסית של בנק ישראל

מכוניות בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
מכוניות בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

היקף צריכת מוצרי המותרות בעשירון התחתון גדל משמעותית בשנים האחרונות, בקצב מהיר מזה של העשירונים האחרים - כך עולה מהסקירה הכלכלית השבועית שמפרסם היום (ב') הכלכלן ראשי באוצר יואל נוה.

כך, למשל, זינק שיעור משקי הבית בעשירון התחתון שבבעלותם רכב אחד לפחות בשנים האחרונות ב-10 נקודות אחוז (מ- 23 ל- 33 אחוזים). לדעת הכלכלן, "ייתכן ותופעה זו מאותתת על צמצום פערים בין שכבות האוכלוסייה בישראל. ייתכן ומגמות אלו משקפות שינוי ב'סטנדרט הצריכה' לפיו מוצרים שבעבר לא נרכשו על ידי העשירונים הנמוכים הפכו להיות נחלת הכלל".

העבודה שפרסם הכלכלן נועדה לבחון לעומק את המגמות ארוכות הטווח בהרגלי הצריכה של אזרחי ישראל. השאלה המרכזית שסקרנה את נוה ואנשיו הייתה האם חל מהפך בכלכלה הישראלית והצריכה הפרטית תפסה את מקום היצוא שנחשב כ"מנוע הצמיחה" של הכלכלה הישראלית בעבר.

ממצאי הבדיקה העלו כי ישראל לא הפכה לחברה צרכנית יותר מבעבר, מכיוון שמשקל הצריכה הפרטית מסך התוצר לא השתנה מהותית. עם זאת, ניכרו שינויים משמעותיים בהרכב הצריכה: הישראלים צורכים כיום הרבה יותר מוצרים בני-קיימא (כלי רכב, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה ע"ב) - שנתפסים מסורתית כמוצרי מותרות. ממצא מעניין אף יותר היה שהגידול בהיקף הבעלות על מוצרים בני קיימא, היה מהיר יותר בקרב השכבות החלשות באוכלוסייה. הכלכלן סבור כי "ייתכן ותופעה זו מאותתת גם היא על חלחול הצמיחה וצמצום פערים בין שכבות האוכלוסייה בישראל".

כאן מגיע הכלכלן לשאלה המעניינת בסקירה: מהו מקור המימון לחגיגת הקניות?

ברשימת ההסברים לתופעה מונה הכלכלן הראשי בראש ובראשונה את "סביבת הריבית האפסית, המוזילה את העלויות של צריכה היום על חשבון העתיד". התוצאה המדאיגה של תהליך זה היא כי "בשנים האחרונות צמח היקף האשראי למשקי הבית בקצב הדומה לקצב בו צמח בשנים שקדמו למשבר הסאב-פריים, לו קדמו כידוע, רמות גבוהות של מינוף של הציבור במדינות מפותחות רבות".

לצד הגידול בחוב של משקי הבית מציין הכלכלן גם גורמים "בריאים" יותר, כמו שיעור האבטלה הנמוך והגידול המתון בשכר ובכוח הקנייה שיצרו "תחושת ביטחון בקרב הפרטים לגבי הכנסתם העתידית".

תחזית אגף הכלכלן הראשי לטווח הזמן הבינוני היא כי מגמת הגידול בצריכה הפרטית תימשך ואולי אף תגבר, זאת לנוכח "הנתח הנמוך יחסית של הצריכה הפרטית בתוצר בישראל בהשוואה למדינות מפותחות אחרות". 

שיעור הצריכה בתוצר
 שיעור הצריכה בתוצר