"עובדי נמל אשדוד שומרים על יציבות ושירות איכותי" - האמנם?

כך טוען מנכ"ל הנמל יצחק בלומנטל בהודעה עם פרסום דוחות הנמל ■ בחודשים האחרונים עובדי הנמל לא מפסיקים את שביתות הפתע ושיבוש עבודת הנמל

סחורות בנמל אשדוד. עלייה אחרי תקופה ארוכה של קיפאון וירידות / צילום: איל יצהר
סחורות בנמל אשדוד. עלייה אחרי תקופה ארוכה של קיפאון וירידות / צילום: איל יצהר

הכנסות נמל אשדוד גדלו ברבעון הראשון של 2017 ב-6.4% ל-299 מיליון שקל. הרווחיות לפני מס גדלה ב-56% מ-34 מיליון שקל ל-53 מיליון שקל. הרווח הגולמי עלה ב-14.5% מ-62 מיליון שקל ל-71 מיליון שקל, והרווח התפעולי עלה ב-26.5% מ-34 מיליון שקל ל-43 מיליון שקל.

ברבעון הראשון של השנה גדל היקף המטען הכללי שעבר בנמל ב-19.2% לעומת הרבעון המקביל, ל-506 אלף טון, בעיקר בשל עלייה ביבוא מתכות ומלט ויצוא ברזל וגרוטאות. בתחום המכולות נרשם גידול של 5.1% וסך כל המטענים הסתכמו ב-5.7 מיליון טון, עליה של 5.6% לעומת הרבעון המקביל.

מנכ"ל נמל אשדוד יצחק בלומנטל מסר כי בשנתיים האחרונות הצטרפו 200 עובדים לנמל, "מה שמאפשר לנו להתמודד טוב יותר עם העלייה בפעילות העסקית. נתוני הרבעון הראשון מוכיחים עד כמה חשוב נמל אשדוד לצמיחה של המשק הישראלי ועד כמה גדולה האחריות של עובדי הנמל להקפיד לשמור על היציבות והשירות האיכותי".

ההערה על אחריות עובדי הנמל מעניינת מאוד לנוכח שביתות הפתע של החודשים האחרונים, הממשיכות להתקיים עד ימים אלה, לאחר הבחירות בהסתדרות, אך קודם להכרעת המאבק בין ההסתדרות הכללית להסתדרות הלאומית על ייצוג עובדי הנמל. הפרק האחרון בסאגת יחסי העבודה המתוחים החל לפני שבועיים, כשתצפיתני הנמל - העובדים במעין "מגדל פיקוח" האחראי על כל התנועה בנמל - השביתו את עבודתם ועצרו את הפעילות בנמל. הנהלת הנמל פנתה אז לבית הדין לעבודה בבקשה לצווי מניעה "בהולים".

בהסתדרות טענו כי מחסור בכוח האדם ביחידת התצפית גורם לשעות עבודה ארוכות וקשות, וכי ההנהלה מציבה במגדל התצפית עובדי קבלן חסרי הכשרה במקום עובדים קבועים. עוד טענו בהסתדרות כי במקום לנהל מו"מ ענייני על הסוגיה, עוסקת הנהלת הנמל בהתנכלות ליו"ר ועד התצפית, אריה אוחיון, שזומן לשימוע ביום בו החלו העיצומים, בשל סירובו לסייע לחברה הסינית PMEC הבונה את הנמל החדש באשדוד. על פי טענת ההסתדרות, מכיוון שהנושא נמצא במו"מ בינה לבין הנהלת הנמל, לא ניתן לכפות על אוחיון להשתתף בפעילות.

בדיון שהתקיים בבית הדין לעבודה בבאר שבע יומיים לאחר תחילת העיצומים הסכימו הצדדים על חזרת התצפיתנים לעבודה, במקביל להידברות בין ההסתדרות להנהלה על הרחבת מצבת העובדים בתצפית. כמה ימים חלפו והנהלת הנמל פנתה שוב לבית הדין לעבודה בבאר שבע, באמצעות עו"ד יעקב מלישקביץ', בטענה שעובדי הגוררות מסרבים להפעיל את הגוררת דאנקור 6, באופן שיגרום לאוניית הענק yn world לסוב על עקבותיה ולגרום לנמל "נזקי עתק".

ביום חמישי האחרון שוב השיגו הצדדים הסכמה על חזרה לעבודה, אך ביום שישי הודיע יו"ר ועד קציני הגוררות אפרים וינר למנכ"ל בלומנטל, כי משום שעובדי הגוררות מועסקים לכאורה בשעות המנוחה במתכונת תפעולית ללא היתרים מתאימים, הם לא יעבדו בשבת. שוב עתרה הנהלת הנמל לבית הדין לעבודה, הפעם בבקשה להוצאת צווים במעמד צד אחד בשל החשש מהשבתת הפעילות בשבת. השופט צבי פרנקל נענה לבקשה וקבע דיון לאתמול.

לבקשת הצדדים הדיון נדחה בשבועיים, שבהם העבודה אמורה להתנהל כרגיל. לנוכח הדברים מתבקש לתהות אם מנכ"ל הנמל בלומנטל מאמין לעצמו, כשהוא אומר שהנתונים העסקיים מלמדים "עד כמה גדולה האחריות של עובדי הנמל להקפיד לשמור על היציבות והשירות האיכותי".