"המשטרה נטשה אותנו": זעם בכפר קאסם אחרי לילה של מהומות

תושבי העיר טוענים כי העימותים, שהסתיימו במותו של מפגין, היו תגובה לאוזלת-ידה של המשטרה בכפר קאסם בטיפול בגל פשיעה ■ "המדינה מזניחה את המגזר הערבי", אמרה תושבת העיר ומתחה ביקורת גם על הח"כים הערבים

המדינה מזניחה את הסקטור הערבי, והמשטרה נטשה אותנו", זו התחושה שמורגשת הבוקר (שלישי) בכפר קאסם אחרי לילה סוער של עימותים בין התושבים לכוחות המשטרה, שהסתיימו במותו של תושב העיר, צעיר בן 21. מונא, תושבת העיר, סבורה כי מה שקרה בלילה הוא ריאקציה לנוכחות המשטרתית הדלה, לדבריה, בעיר. הבוקר הכריזה ועדת המעקב העליונה על שביתה כללית מחר בכל החברה הערבית ועל קיום הפגנות בצמתים בשעה 17:00.

"רק אחרי שקורה משהו השוטרים מגיעים לזירה, ככה אי אפשר לעצור את ארגוני הפשיעה, אין לילה שאין קבוצה אלימה שמסתובבת בעיר וזורעת טרור ופחד", אמרה מונא. היא מתחה ביקורת גם על הח"כים הערבים, שהגיעו הלילה לעיר: "'הרשימה המשותפת' במקום לדאוג לערביי ישראל, דואגים לפלסטין. הרצח הבא הוא עניין של זמן".

ראש עיריית כפר קאסם עאדל בדיר הגדיר את הימים האחרונים כקשים מאוד ולא חשך שבטו מהמשטרה. "אני מציע שהמשטרה תטפל קודם כל בארגוני הפשע, אבל במקום זה היא מתנכלת לתושבים שומרי חוק", אמר. "בפגישה עם המשטרה בתחילת השבוע היא הבטיחה לטפל בארגוני הפשע והדבר הראשון עשתה שלחה יס"מניקים ואיימה על התושבים, משם היה צפוי שתתפתח אלימות בכפר".

"עד עכשיו אני לא מבין מה רצו ממוחמד שנרצח", הוסיף ראש העיר בהתייחס למפגין שנורה למוות בידי מאבטח אזרחי במהלך המהומות. "הוא רק התחתן, בן למשפחה הרביעית בגודלה בכפר קאסם, בן לאיש חינוך, שנים רבות אביו עבד בבתי הספר בכפר קאסם. אנחנו מתכוונים להביא את מוחמד לקבורה בצהריים היום בכפר, בשעה 15:00".

מהמשטרה נמסר הבוקר פירוט השתלשלות האירועים אמש. תחילה הגיע כוח משטרה לעיר ועיכב נהג לבדיקה, שבמהלכה התברר כי הוא דרוש לחקירה. הנהג התנגד למעצר, תקף שוטרים ועשרות הגיעו למנוע את המעצר. הכוח הצליח להשתלט על החשוד, תוך שהמתפרעים מיידים על השוטרים ועל הניידת אבנים. מתפרע נוסף נעצר והכוח עזב את המקום.

בעקבות המעצר התאספו מאות מתפרעים מחוץ לנקודת המשטרה בבניין העירייה, יידו לעברה אבנים, כשבאותה עת שהו במקום שוטר ומאבטחים, והציתו באש שלוש ניידות. לפי המשטרה, מבדיקה ראשונית עלה כי אחד המאבטחים חש בסכנת חיים ופתח באש לעבר המתפרעים. תושב העיר שנפגע מהירי פונה לבית החולים, שם נקבע מותו. נפתחה חקירה לבדיקת נסיבות המקרה.

בשלב זה המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) לא צפויה לחקור את האירועים בכפר קאסם כיוון שהירי בוצע בידי מאבטח אזרחי של תחנת המשטרה ולא שוטר. עם זאת, ניתן להניח שבשלב מסוים מח"ש תיכנס לתמונה ותערוך בדיקה משלה בנסיבות שהובילו ל ירי הקטלני.

לפי נתוני מרכז מוסאוא, 48 אזרחים ערבים נורו ונהרגו בידי שוטרים מאז שנת 2000, ורק בשני מקרים הורשעו שוטרים בהריגת אזרחים. עיריית כפר קאסם וועדת המעקב דורשות מהמשטרה להסיג את כוחותיה ולשחרר את גופתו של מוחמד טהא כדי לאפשר את קבורתו מחר. בעירייה טענו כי מצטברות עדויות על אלימות קשה מצד המשטרה, לרבות עדות שההרג בוצע מבלי שנשקף כל איום.

ועדת המעקב העליונה התכנסה לפנות בוקר לישיבת חירום בכפר קאסם. "נתניהו, ארדן ואלשיך נושאים באחריות הן להרג האזרח בכפר קאסם, והן לאוזלת היד בטיפול בפשע המאורגן בחברה הערבית", נמסר מהוועדה. לצד השביתה וההפגנות מחר, מתוכננת הפגנה ארצית בכפר קאסם בשבת.