דן מרגלית פוטר מ"ישראל היום": "פרנסתי נפלה על חופש הדיבור"

מרגלית בטוויטר: "זה לא כלכלי, כי ביסמוט לא הציע להפחית משכרי" ■ אמר בראיון ל"גלובס" לאחרונה: "נתניהו נהיה אובססיבי, פועל לפי נוסחה של תכה בהם חזק"

דן מרגלית / צילום: איל יצהר
דן מרגלית / צילום: איל יצהר

העיתונאי דן מרגלית הודיע היום (ג') בטוויטר כי פוטר מעבודתו בחינמון "ישראל היום". "פרנסתי נפלה על הגנת חופש הדיבור", כתב מרגלית. "בועז ביסמוט שטס עתה עם ביבי פיטר אותי מ'ישראל היום'. זה לא כלכלי, כי לא הציע להפחית משכרי. אני גא וגם עצוב". 

מרגלית כותב ב"ישראל היום" מאז הקמתו לפני כעשור. הוא היה הכותב הבכיר של העיתון, אך בשנים האחרונות חל פיחות במעמדו, על רקע החרפת הטון שלו כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו, והוא הוגבל לכתיבת טור שבועי שפתח את מוסף סוף השבוע של העיתון.

מרגלית בראיון ל"גלובס": "נתניהו נהיה אובססיבי"

בראיון שהעניק לפני שבוע ל"גלובס", אמר מרגלית: "'ישראל היום' היא הבמה החשובה ביותר להטיף בה - נגד המדיניות הקיצונית שיש בליכוד, של יריב לוין ושות', וגם של הבית היהודי עם הגברת (שרת המשפטים) איילת שקד, שרוצים לכווץ מאוד את בית המשפט העליון. עמדותיי, אני מניח, ידועות לך - אני חד וחלק בעד בג"ץ". 

עוד אמר מרגלית בראיון: "אני בטוח שניסו להדיח אותי מ'ישראל היום'".

על פיטורי העורך הקודם, עמוס רגב, ומינוי ביסמוט לעורך ראשי, אמר מרגלית בראיון ל"גלובס": "אין לי מושג איך זה קרה ולמה זה קרה. זה לא הפתיע אותי, כי למרות שהרבה זמן כבר לא באתי למערכת, שמעתי פה ושם שמדברים. איתי עמוס לא דיבר על זה - לא לפני, לא במהלך ולא אחרי. אחרי הוא סימס לי. כתבתי לו משהו כמו 'כל סיום זו התחלה טובה של משהו אחר', והוא כתב לי 'תודה'. זה כל חילופי הסמסים".

על המפגש עם ביסמוט לאחר מינויו אמר מרגלית: "נפגשנו, באתי למערכת, ישבנו איזה חצי שעה. הכול יימשך כסדרו". 

על נתניהו אמר מרגלית בראיון: "הוא נהיה אובססיבי, והוא גם שינה משהו יותר עמוק בהתנהלות שלו. הרבה שנים ביבי היה איש של העולם המתורבת, של הדמוקרטיה המערבית, של הבנת מגבלות הכוח המתחייבת בדמוקרטיה, גם במה שנוגע לתקשורת, גם במה שנוגע לבית המשפט העליון. הדברים האלה פינו את מקומם להתנהגות שהנוסחה שלה היא הכי חזק, הכי מהר והכי בכוח. תכה בהם, פשוט תכה בהם".

"מי שהולך לישון עם ביסמוטים"

העיתונאי בן כספית מ"מעריב" מיהר להגיב היום על פיטורי מרגלית בתגובה להודעתו בטוויטר. "מוסר השכל", כתב כספית, "מי שהולך לישון עם ביסמוטים, קם עם פשפשים". 

מאז כניסתו של ביסמוט לתפקיד העורך הראשי ב"ישראל היום" נרשמו מספר שינויים בעיתון, ולאחרונה הודיע על עזיבה גם סגנו של רגב, אהרון לפידות.

מ"ישראל היום" נמסר בתגובה: "מסרבים להתייחס". 

אבי גבאי: "ביבי, רוצה להיות ארדואן? לא כאן" 

השר לשעבר אבי גבאי, המועמד לראשות מפלגת העבודה, הגיב היום לפיטורי דן מרגלית ואמר: "בישראל עליה חולם נתניהו אין חופש ביטוי. אין תקשורת שמבקרת את השלטון וחושפת שחיתויות ומחדלים. בישראל של נתניהו כל הפגנה היא ניסיון לפוטש נגד המנהיג, וכל מי שלא מיישר קו חשוד בקשירת קשר להפלת השלטון.

"מה כן יש בישראל של נתניהו? כתבי חצר שמלקקים לו ולמשפחתו. מסדר של מלחכי פנכה בהם הוא משתמש וזורק על-פי הצורך. חברי כנסת שבשביל להגן עליו מוכנים לצעוק גם על משפחות שכולות".

לדברי גבאי, "דן מרגלית הוא עיתונאי ישר והגון עם היסטוריה מקצועית מפוארת. נכון, הוא כתב 10 שנים בביטאונו של השליט, אך הוא ידע גם לבקר אותו מעת לעת - דבר שלבסוף עלה לו במשרתו. כי נתניהו לא רוצה עיתונאים כאלה. הוא רוצה מסדר של עיתונאים כנועים וצייתנים שמיישרים קו עם השיגעונות שלו.

"אני אומר לביבי - לא תהפוך אותנו לטורקיה. רוצה להיות ארדואן? לא כאן. זאת לא ישראל שאנחנו רוצים".