18 חודשי מאסר לבעל עסק למוניות שהעלים הכנסות במיליונים

עופר ארד הורשע בביצוע עבירות מס בין השנים 2002-2009, בעת שסיפק שירותי הסעות, עסק כנהג מונית והשכיר מוניות לנהגים אחרים

מוניות / צילום: תמר מצפי
מוניות / צילום: תמר מצפי

"בלי מונה או עם מונה"? את השאלה המוכרת אנו עשויים להפסיק לשמוע מנהגי מוניות, אחרי שבית המשפט נתן עוד החלטה שלפיה העלמת מס דורשת מאסר בפועל. שופט בית משפט השלום בירושלים, אוהד גורדון, גזר אתמול (ב') 18 חודשי מאסר בפועל על עופר ארד בגין עבירות מס שביצע בין השנים 2002-2009, בעת שסיפק שירותי הסעות, עסק כנהג מונית והשכיר מוניות לנהגים אחרים.

חמשת האישומים השונים נגד ארד מציגים הימנעות מדיווח על הכנסות בסכומים משמעותיים של מאות אלפי שקלים ובסכום מצטבר של כ-3 מיליון שקל. ארד ביצע את העבירות עד נובמבר 2009, אז נעצר ונחקר על-ידי רשות המסים, מחלקת חקירות מס הכנסה מרכז.

במשך 7 שנים, החל מ-2002 ועד למעצרו, ארד שימש כנהג מונית פרטית בעצמו ולא דיווח, בכוונה ובמודעות, על חלק מהכנסותיו. מדובר בסכומים שהצטברו ל-764 אלף שקל.

בעקבות העלמות המס מהמונית, ארד "קיבל תיאבון" ובשנת 2006 החל להעלים מס במסגרת עיסוק נוסף: במקביל לתפעול המונית ולהעלמת המס מהכנסותיו, שכר ארד מוניות והשכירן לנהגים שונים, שסיפקו שירותי הסעה. נהגים אלה שילמו לארד "מחיר פיקס" - מחיר שבועי קבוע של כ-1,600 שקל, עבור השימוש במונית. גם ביחס לעיסוקו ולהכנסותיו כ"משכיר מוניות", ארד לא דיווח על חלק מהכנסותיו מ"מחיר הפיקס", זאת בכוונה תחילה ובמודעות מלאה. כך, כ-900 אלף שקל ממחיר הפיקס מצאו את דרכם לכיסו הפרטי.

נראה כי תחושת "הניצחון על המערכת" לא הספיקה לארד. העסק המשגשג ועתיר ההכנסות - גם בגלל העלמות המס מהמונית ומהשכרות המוניות לנהגים ב"מחיר פיקס" - לא סיפק אותו, ולאחר שנה נוספת שבה לא אונה לו כל רע, ואף רשות לא פנתה אליו בשאלות, החל ארד, ב-2007, להעלים מס גם מהכנסות עסק בבעלותו בשם "אחווה הסעות". העסק סיפק שירותי הסעות ללקוחות שונים - בין היתר לחברות "אגד תעבורה", "גיא הסעים", "מוניות ישראל", "מוניות מלחה" ו"מיצויוסי".

כאמור, גם מעסקי "אחווה הסעות" נהג ארד, משנת 2007, להעלים הכנסות, ולא לדווח בדוחות הכספיים לרשויות המס על חלק מהחשבוניות שהוציא. את הדוחות הכין רואה חשבון מטעמו על-פי מסמכים והעתקי חשבוניות שמסר לו ארד.

בשלב זה שינה ארד את הסכומים בחלק מהחשבוניות שעליהן כן דיווח, כדי להפחית את המסים שיצטרך לשלם לטובת אוצר המדינה. בסך-הכול הוא העלים כ-157 אלף שקל מהכנסות "אחווה הסעות".

הסכום הכולל שהשמיט ארד מהדוחות לרשויות המדינה במשך 7 שנים עמד על 3 מיליון שקל. בית המשפט קבע כי "עונש משמעותי של מאסר בפועל הוא בלתי נמנע", וציין מה הוביל להחלטה: "בחנתי מחד את חומרת העבירות שהיא משמעותית, הן נוכח הימשכות העבירות והן נוכח הסכומים המדוברים. בנוסף, נתתי דעתי לעברו הפלילי של הנאשם הכולל הרשעות מתחומים שונים, הגם שלא בעבירות מס".

בהחלטתו קיבל השופט את הסדר הטיעון שלו עתרו הצדדים במשותף, 18 חודשי מאסר בפועל וכן עונש על-תנאי של 7 חודשי מאסר, אם ישוב להעלים מס תוך 3 שנים מיום שחרורו. עונש זה, קבע השופט, הוא "משמעותי", נוכח "היקף המעשים, הימשכותם וחומרתם".

לשם השוואה, בסוף 2016 הורשע עמאר חרחש בהעלמת 21 מיליון שקל מס מעסק להשכרת מוניות, ונגזר עליו גם כן מאסר בפועל של 6 שנים (ו-10 חודשי מאסר על-תנאי). אולם על חרחש הושת בנוסף קנס בסך 750 אלף שקל, שממנו נמנע השופט גורדון במקרה של ארד. השופט הסביר את הוויתור על סנקציות כלכליות, בעיקר במצב הכלכלי שנפרש בפניו, ותוך שהוא מדגיש כי ויתור זה הוא "חריג לענישה הנוהגת במקרים דומים".

המדקדקים עשויים להעיר כי הטלת עונש של שנה וחצי מאסר בגין העלמת 3 מיליון שקל שקיבל ארד, מכאיבה יותר מאשר 6 שנים שנגזרו על סכום הגבוה מזה פי 7 (21 מיליון), על אף היעדר הקנס.

יצוין כי מגמת ההחמרה בענישה תואמת את המסרים החריפים שמשגר מנהל רשות המסים, משה אשר, אל ציבור המעלימים, כמו התבטאותו אתמול (ב') בכנס לשכת רואי החשבון באילת: "אנחנו נגיע לכל האנשים שמסתירים הון. אני מציע שכולם ידווחו על כל ההון השחור שלהם, כי עם כל הצעדים שאנחנו עושים - אנחנו נגיע לכולם".

אשר אף ציין כי בשנה שעברה מאבקה של רשות המסים בהון השחור הביא לכך שהיא גבתה 7 מיליארד שקל מעל לאומדן הכנסות המדינה. "העלמת מס היא לא ספורט לאומי יותר", הכריז.

בנוגע לרואה החשבון של ארד (לכאורה שומר הסף של לקוחו), יצוין כי רואה החשבון שקיבל את החשבוניות שעל בסיסן הופקו הדוחות הכוזבים, אמור לנשום לרווחה. אולי בפעם הבאה הוא או רואה חשבון אחר עלולים למצוא את עצמם במעצר, נוכח מעצרו על-ידי אנשי רשות המסים של רו"ח אבישי ברדוגו ממשרד רואי החשבון קסלמן וקסלמן לפני כשבועיים.

ראש רשות המסים התייחס בכנס אף לסוגיית המעצרים, בציינו כי "אני מצפה מכם רואי החשבון לא להסתיר דברים. לא סתם הלכנו מולכם לחובת דיווח בשנים האחרונות. אל תתפלאו, כשהדברים לא על השולחן, שהרשות בודקת אתכם".

אמנם סכום ההעלמה הוא כזה שרשות המסים כבר לא מתרגשת ממנו, נוכח העלייה בסכומי העלמות המס בשנים האחרונות, וגם העונש כבר לא כל-כך מפתיע ביחס למגמת ההחמרה בענישת מעלימי המס - אך כן מפתיע במיוחד היה הסברו של בא-כוח הנאשם בפרוטוקול לכך שהושגה הסכמה נוספת עם התביעה, הפעם בעניין דחיית מועד ריצוי העונש: תיאורו של עורך הדין את בקשת הלקוח שלו - שהורשע זה עתה בכך שהעלים מס במיליוני שקלים - היה כי "הנאשם לומד, והוא מסיים את לימודיו ב-15.9, והוא עבר קורס של 4 מבואות משפט". אולי את הקורס הבא במבוא למשפט הנאשם ילמד בעצמו - חבל שזה יהיה מאחורי סורג ובריח.

את התיק ניהל עו"ד עמיחי מרקס מפרקליטות מחוז ירושלים.