ה-OECD: תוכנית משפחה נטו של כחלון תעלה הצמיחה ב-0.3%

להערכת כלכלני הארגון, לאחר צמיחה של 4% ב-2016 צפויה הצמיחה לעמוד על סביבות 3.25% בשנים 2017-2018 ■ בקשר לשוק הנדל"ן, כותבים ב-OECD כי שיעור עליית מחירי הנדל"ן הואט אך נותר סביב 5% בשנה

משה כחלון / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון / צילום: יוסי אלוני

תוכנית "משפחה נטו" של שר האוצר משה כחלון שווה למשק 0.3% צמיחה - כך מעריך ארגון ה-OECD בסקירה התקופתית החצי שנתית שלו על ישראל המתפרסמת היום (ד').

להערכת כלכלני הארגון, לאחר צמיחה של 4% בשנת 2016 צפויה הצמיחה לעמוד על סביבות 3.25% בשנים 2017-18. האבטלה צפויה להישאר נמוכה. ההרחבה התקציבית צפויה לעודד את הצמיחה בצורה מוגבלת אך מכלילה יותר על ידי הגדלת ההוצאות על תחבורה ודיור למשפחות צעירות. לדעת ה-OECD "התפתחויות אלו יואצו במקרה וייושמו צעדים נוספים שהוכרזו ע"י שר האוצר (תוכנית "נטו למשפחה") בשווי 0.3% מהתוצר, להעלאת שיעור התעסוקה של הורים לילדים צעירים והגדלת קצבאות הפנסיה. תחזית הצמיחה בדוח הנוכחי איננה כוללת את התוספת הצפויה לתמ"ג.

בקשר לשוק הנדל"ן, כותבים ב-OECD כי שיעור עליית מחירי הנדל"ן הואט אך נותר סביב 5% בשנה. "למרות ששככו במעט, המתחים המתמשכים בשוק הנדל"ן דורשים תשומת לב מצד הרשויות בכדי לשמור על מגזר בנקאי יציב".

כלכלני הארגון חוזרים על המלצתם לממשלה להגביר קצב יישום הרפורמות כדי לקדם את התחרות במגזרים "המוגנים" על מנת למנף את הצעדים שכבר ננקטו, להעלות את הפריון והשכר ולהפחית את יוקר המחייה. הם מדגישים כי הגברת התחרות החיצונית, במיוחד במגזר החקלאות והמזון, תפחית את יוקר המחייה.

ב- OECD צופים כי הצריכה הפרטית בישראל תמשיך להוביל את הצמיחה במשק, לאור החוסן המתמשך של שוק העבודה והגידול בשכר המינימום. האינפלציה צפויה לעלות בהדרגה ולעמוד בהדרגה ולעמוד על סביבות 2% עד 2018, לאור עלייה הצפויה ברמות השכר.