שיא בהתקנות של מתקני אנרגיה מתחדשת בעולם ב-2016

כך עולה מדוח שפרסם הארגון הבינלאומי לאנרגיות מתחדשות ■ על-פי הדוח, מחיר האנרגיה המתחדשת בשורה של מדינות עומד על 5 סנט לקוט"ש

פאנל סולארי ספרד / צלם: רויטרס
פאנל סולארי ספרד / צלם: רויטרס

מחיר האנרגיה המתחדשת בשורה של מדינות עומד על 5 סנט לקוט"ש, והוא הנמוך ביותר מבין החלופות - כך מדווח היום (ד') הארגון הבינלאומי לאנרגיות מתחדשות (REN21), במסגרת דוח על מצב האנרגיות המתחדשות בעולם. במארס האחרון התקרב גם השוק הישראלי למחיר דומה, כשמכרז על מכסה סולארית חדשה נסגר ב-19.9 אגורות לקוט"ש, אך עדיין יש לאן לרדת - הדוח מציין כי מכרזים חדשים בתחום מניבים מחירים פחותים מ-3 סנט לקוט"ש, כלומר 10-12 אגורות.

על פי הדוח, 2016 היתה שנת שיא בהיקף ההתקנות של מתקני אנרגיה מתחדשת, עם 161 ג'יגה-ואט חדשים, תוספת של 9% לעומת היקף הייצור המתחדש ב-2015. 47% מהתוספת הגיעה ממתקנים פוטו-וולטאים, 34% מטורבינות רוח ויותר מ-15% מהידרו. היקף ההשקעות הגלובליות בתחום בשנה שעברה היה 242 מיליארד דולר, ירידה של 23% לעומת 2015, שחלקה מוסבר בירידת מחיר הציוד.

על רקע המעבר מייצור חשמל בפחם למתחדשות, וכן מהלכי התייעלות אנרגטית, 2016 היתה השנה השלישית ברציפות שבה כמות הפחמן הדו-חמצני הנפלטת לאוויר הייתה יציבה, למרות צמיחה של 3% בכלכלה הגלובלית.

הדוח מתייחס לטענה שלא ניתן להגיע ל-100% אנרגיות מתחדשות בשל הצורך בגיבוי, ומציין רגעי שיא שבהם ייצור החשמל המתחדש בדנמרק הגיע ל-140% מהצריכה ובגרמניה 86%. מדינות כמו קפריסין, פורטוגל ואירלנד הגיעו לייצור אנרגיה מתחדשת בהיקף של 20%-30% מכלל הצריכה.

סין, שאירחה את מסיבת העיתונאים בה הוצג הדוח, ניצבת בראש רשימת המדינות המייצרות אנרגיה מתחדשת, עם השקעה של כ-70 מיליארד דולר. המדינה הודיעה בתחילת השנה על עצירת קרוב ל-100 פרויקטים להקמת תחנות כוח מונעות פחם, ועל ביטול הפיתוח של 29 מכרות פחם.

בייצור חשמל לנפש מופיעה אירלנד בראש הרשימה, ואחריה דנמרק, שבדיה וגרמניה, וספרד ופינלנד. בכל הקשור להשקעות באנרגיה מתחדשת ליחידת תוצר גולמי מתבלטת בוליביה במקום הראשון, ואחריה סנגל, ירדן, הונדורס ואיסלנד.

מגרינפיס ישראל נמסר כי "המעבר לאנרגיות מתחדשות כבר יצא לדרך: "אנו רואים בדוח שיא בשימוש באנרגיות מתחדשות במחירי שוק נמוכים יותר למרות שההשקעות בפועל ירדו. אנרגיות מתחדשות היוו מקור צמיחה אדיר וסיפקו תעסוקה לכעשרה מיליון אנשים ברחבי העולם, מה ששומט את הקרקע מתחת לטענות נשיא טראמפ. אולם, מהפכת האנרגיות מתחדשות לא מתרחשת מהר מספיק כדי לתת מענה לשינויי האקלים. על ישראל, מעצמת קלינטק, לקחת חלק במעבר ולממש את פוטנציאל אנרגיית השמש האדיר".