המותג "קנייה חכמה" יושק מחדש כמותג פרטי בשם G

הצמיחה של "קנייה חכמה" נבלמה בשל זיהויו עם רשת רמי לוי ■ בחברת גורי, המחזיקה במותג, מקווים כי תחת השם החדש הוא ייכנס לרוב הקמעונאיות ויגיע בתוך שנה למכירות של 60 מיליון שקל - כפי שהיה בימיו הטובים ■ הורדת המותג מהמדפים גרמה לחברה הפסד של 15 מיליון שקל

המותג "קנייה חכמה" של חברת גורי בע"מ, שירד בפברואר האחרון מהמדפים לאחר שנכשל להיכנס לרשתות הקמעונאיות כמותג פרטי, יושק מחדש תחת השם "G" - כך נודע ל"גלובס".

כבר ברבעון הקרוב צפויים להיות מושקים כ-100 מוצרים, וחלקם יימכרו בחנויות החל מחודש יולי. מחזור המכירות של מותג קנייה חכמה הוערך בכ-60 מיליון שקל בשנה, ובחברה מקווים להגיע בתוך שנה להיקפי מכירות דומים גם תחת המותג G.

המותג "קנייה חכמה", שהושק ב-2013 על-ידי חברת היבוא, ההפצה והשיווק גורי, איגד תחתיו יותר מ-40 יצרנים מישראל ומחו"ל, שייצרו לכלל השוק ולא רק עבור גורי. המותג פעל בתחום המזון ובתחומי צריכה אחרים, ובשיאו הגיע לכ-200 מוצרים. בין היתר יוצרו תחתיו פסטות, ירקות קפואים, שניצלים קפואים, רטבים, פיצות, שימורים, מגבונים, סבוני רחצה ואביזרי ניקוי.

אחד הקשיים שבלמו את הצמיחה של "קנייה חכמה" היה הזיהוי שלו עם רשת רמי לוי שיווק השקמה, שם החל את דרכו, ולכן הרשתות האחרות התקשו להכניס אותו למדפים. כעת, תחת השם החדש, מקווים בחברה להגיע לכל הרשתות הקמעונאיות, למעט רשת שופרסל, שמפעילה מותג פרטי חזק משלה.

לדבר עודד גורי, מנכ"ל ובעלי גורי בע"מ, איגוד המוצרים תחת מותג אחד יעניק לצרכן ביטחון להתנסות במאות המוצרים השונים שתחתיו, שכן אחרי שהצרכן מנסה מוצר או שניים ורואה שהם איכותיים, הוא ימשיך וירכוש מוצרים נוספים מאותו מותג.

בעולם, ובייחוד באירופה, נתח השוק של המותג הפרטי עומד על כ-40%-50% מהמכירות ברשתות הקמעונאיות. בארץ, למעט "המותג", אין היום מותג שמנסה להתחרות במותג הפרטיים של שופרסל ושל רמי לוי, עם מגוון רחב המאפשר לקמעונאיות שאין להן מותג פרטי, כמו יינות ביתן, ויקטורי וחצי חינם, להציע מוצרים במחירים שבדרך-כלל נמוכים ב-25%-30% מהמוצרים הממותגים.

"בסופו של דבר העולם דומה, ואירופה מבחינתנו זו מכונת זמן - מה שאנחנו רואים שם, יגיע לפה", אומר גורי. "אני לא יודע אם זה יקרה עוד שנה או 5 שנים, אבל בסוף זה יקרה. מדברים על יוקר המחיה, ויש אלטרנטיבות זולות יותר, אבל הרבה פעמים הצרכנים בוחרים לא לקנות אותן, אף על-פי שאלה אלטרנטיבות טובות".

עם חיתולים, בלי מרקים

כיום, הרשתות שמציעות מותג פרטי משמעותי הן כאמור שופרסל, שמחזור המותג הפרטי שלה עומד היום על 21% מהמכירות; ורמי לוי, שאצלו המכירות של המותג הפרטי עומדות על כ-12% מהמחזור.

לדברי גורי, השאיפה שלו היא להציע מוצרים שיהיו זולים ב-20%-30% מהמותג המוביל. לדבריו, לרשתות הקמעונאיות הקטנות יהיה קשה יותר להחזיק לאורך זמן מותג פרטי, כיוון שייצור בהיקפים קטנים יקר מדי עבורן. בגורי, אם כן, מנסים במקביל למכור מוצרים גם למותגים הפרטיים של שופרסל ושל רמי לוי.

גורי שואף להיות המותג המוביל בתחום, ולשם כך החברה נכנסת גם לקטגוריות חדשות, שחלקן נחשבות לקטגוריות קשות. בין המוצרים שיושקו תחת מותג G: עוגיות, מגבונים, סבוני ידיים ואפילו חיתולים.

"כשהחלטנו להיכנס לקטגוריית החיתולים, אמרו לנו שזו התאבדות, 'חבל לכם על הזמן'", אומר גורי. ובכל זאת, יש קטגוריות מסוימות שאליהן הוחלט שלא להיכנס, שכן הנאמנות למותגים הגדולים בהן גבוהה במיוחד כמו מרקים וקטשופ.

במסגרת הפקת הלקחים מהמותג הקודם, "קנייה חכמה", הוחלטה לוותר גם על קטגוריית הוויטמינים. "זו הייתה טעות להיכנס לתחום הוויטמינים תחת המותג הפרטי. התחום של ואליו פור מאני פחות מתאים לתחום הבריאות, ולא נחזור אליו", הוא מציין.

בחצי השנה האחרונה נפגעה חברת גורי בע"מ, כיוון שהפסיקה לשווק את המוצרים של קנייה חכמה, ונגרם לה הפסד של כ-15 מיליון שקל. בחברה, כאמור, מקווים להגיע בתוך שנה להיקפי מכירות דומים לאלה של המותג "קנייה חכמה" בימיו הטובים.