קיבוץ יזרעאל מימש 5% ממניות מיטרוניקס ב-70-75 מיליון שקל

הכסף מהמכירה צפוי להגיע בחלקו ישירות לחברי הקיבוץ, שמנה בסוף 2015 כ-270 חברים ■ לאחר המכירה מחזיק יזרעאל ב-60% ממניות מיטרוניקס

מפעל מיטרוניקס, בקיבוץ יזרעאל. מחיר של 13.7 שקל למניה / צילום: איל יצהר
מפעל מיטרוניקס, בקיבוץ יזרעאל. מחיר של 13.7 שקל למניה / צילום: איל יצהר

אחרי טיפוס של כ-35% שרשמה בשנה האחרונה מניית מיטרוניקס , ביצע היום (ד') בעל השליטה בחברה, קיבוץ יזרעאל, מכירה של כ-5% ממניותיו, בתמורה של 70-75 מיליון שקל, לכמה גופים מוסדיים. בעקבות המכירה יעמדו החזקות הקיבוץ בחברה על כ-60% מההון. את המכירה מוביל דיסקונט קפיטל חיתום, יחד עם רוסאריו קפיטל.

את המניות הציע הקיבוץ במחיר מינימום של 13.7 שקל למניה - המשקף הנחה של כ-2.5% לעומת שוויה הבוקר, שעמד על כ-14 שקל. המניה נסחרה היום בצהריים בירידות של כ-1%-2%.

עם הירידות היום, משלימה מניית מיטרוניקס ירידה של 13% בתשעת ימי המסחר מאז שפורסמו דוחות הרבעון הראשון, והיא רחוקה בשיעור דומה משווי השיא שלה בשנה האחרונה, שנרשם בחודש מאי.

מיטרוניקס עוסקת בפיתוח, בייצור ובשיווק רובוטים אלקטרוניים לניקוי בריכות שחייה, ומנייתה השלימה זינוק של כ-120% בערכה תוך שלוש שנים, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של 1.5 מיליארד שקל.

ככל הידוע, ברקע למכירה עומדים ביקושים של המוסדיים למניות החברה. הכסף מהמכירה צפוי להגיע בחלקו ישירות לחברי קיבוץ יזרעאל, שמנה בסוף 2015 כ-270 חברים, ובחלקו לחברה הכלכלית המנהלת את עסקיו.

המימוש שמבצעת מיטרוניקס ממשיך את גל המכירות שמבצעים בעלי שליטה ובעלי עניין בחברות ציבוריות בחודשים האחרונים, בעיקר מניות השורה השנייה בבורסה, בסכום שמצטבר מתחילת השנה ליותר מ-1 מיליארד שקל.

בסיכום הרבעון הראשון של השנה נהנתה מיטרוניקס מצמיחה ניכרת במכירות הרובוטים לניקוי בריכות שחייה פרטיות, שסייע לה להתמודד עם היחלשות מט"ח (האירו והדולר), עלייה בהוצאות עבודה, והשפעה שלילית של שינוי תמהיל הרובוטים שהיא מציעה, כדי לשמור על יציבות בשורה התפעולית ולהציג שיפור של יותר מ-4% ברווח הנקי, שהגיע לכ-39 מיליון שקל.

בסיכום רבעוני נהנתה מיטרוניקס מצמיחה של כ-10% בתחום פעילותה העיקרי - מכירות רובוטים לניקוי בריכות פרטיות - והן הצטברו ל-181 מיליון שקל, והיוו 86% מכלל מכירותיה הרבעוניות, שהסתכמו ב-210 מיליון שקל (עלייה דומה לזו של פעילות הבריכות הפרטיות ביחס לרבעון המקביל).

במיטרוניקס מייחסים את השיפור במכירות להמשך צמיחת הפעילות בטריטוריות מרכזיות ולרכישות מוקדמות (Early buy) מוצלחות. הרווח הגולמי שלה עלה בכ-1.5% ל-89 מיליון שקל, למרות שחיקת שיעור הרווח הגולמי של הכנסות הרובוטים לניקוי בריכות פרטיות, שהושפע לשלילה משערי מט"ח, וכן מהרצת המפעל החדש של החברה בדלתון, שהתחיל לעבוד בסוף 2016, לא עבד ביעילות מלאה, "וגרר הוצאות עבודה וחרושת גבוהות יחסית".