היועץ המשפטי של טראמפ: "הנשיא רואה עצמו נקי מרבב"

(עדכון) - ראש ה-FBI המפוטר ג'יימס קומי: "הנשיא אמר לי 'אני מצפה לנאמנות; הסר מעליי את עננת החקירה'" ■ "אמר לי שהחקירה 'פוגעת בעבודת הבית הלבן'" ■ האם טראמפ שיבש הליכי משפט?

ג'יימס קומי ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס
ג'יימס קומי ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס

האם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ניסה לשבש הליכי משפט במגעיו התכופים עם ראש ה-FBI לשעבר, ג'יימס קומי, בחודשים שקדמו להחלטת הנשיא לפטר את קומי, במאי? האם טראמפ ניסה להתערב בחקירת הבולשת הפדרלית לגבי קשרים בלתי לגיטימיים בין מטה הבחירות שלו לבין גורמים רוסיים ב-2016? הסוגיה הזו עשויה לעמוד בראש האג'נדה של שימוע בוועדת המודיעין של הסנאט, שבו מתוכנן להעיד היום (ה') קומי, החל ב-17:00 שעון ישראל.

עד עתה, הענן הכהה ביותר שהעיב על הממשל הנוכחי היו חשדות שחלק מאנשי מטה הבחירות של המועמד דונלד טראמפ שיתפו פעולה עם הרוסים במהלך הבחירות לנשיאות אשתקד, במאמץ משותף להביס את הילארי קלינטון בבחירות.

אבל הצהרה כתובה שהגיש קומי לוועדת המודיעין ערב עדותו, ושפורסמה אמש (ד') לפי בקשתו, מעלה חשד לא פחות חמור: נשיא ארה"ב ניסה לכאורה לבטל את חקירת FBI בפרשיות הקשרים בין אנשי טראמפ לבין הרוסים בחלק משיחותיו עם קומי מאז שהושבע לנשיאות. המחוקקים הדמוקרטים יאחזו בדברים במאמץ לשנות את האג'נדה ולהדגיש את הנרטיב שהנשיא אשם, בראש ובראשונה, בשיבוש הליכי משפט.

בהצהרה מעיד קומי כי טראמפ הודיע לו שהוא "מצפה לנאמנות", וביקש ממנו להסיר מעליו "את עננת החקירה" שמנהלת הבולשת הפדרלית בפרשיות הקשר הרוסי. במסמך מאשר קומי דברים שחשפו "מקורביו" בתקשורת האמריקאית לאחר שפוטר במאי, ובמרכזם הטענה עח טראמפ היה מעורב אישית במאמץ להפסיק את חקירת FBI.

לדברי קומי בהצהרה מאמש (ד'), הנשיא היה מעוניין במיוחד בהפסקת החקירה נגד מייקל פלין, לשעבר היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, שפוטר אף הוא על-ידי טראמפ לאחר ששיקר לבכירים בבית הלבן, ובהם סגן הנשיא, מייק פנס, על מגעיו עם הרוסים. המסמך מפרט את התנהלות טראמפ כלפי קומי בשורת מפגשים או שיחות טלפון.

בין היתר נאמר בהצהרה כי טראמפ טלפן לקומי ב-30 במארס וקבל על כך שהחקירה משבשת את עבודת הבית הלבן. "הוא (טראמפ) תיאר את החקירה כ'עננה' שפוגעת ביכולתו לפעול למען המדינה", מציינת הודעת קומי. "הוא שאל אותי מה נוכל לעשות 'כדי להסיר את העננה'".

קומי אישר דיווחים בעבר כי כבר בפברואר, בשיחה עמו בבית הלבן, עשה טראמפ מאמץ לסיים את החקירה נגד פלין ואמר לקומי: "הנח לזה" (let this go).

"הנשיא... חזר לסוגיית פלין ואמר, 'הוא בחור טוב ועבר עליו הרבה'", משחזר קומי בהודעתו. "הוא (טראמפ) חזר ואמר כי פלין לא עבר שום עבירה כאשר התקשר לרוסים, אך הוא הטעה את סגן הנשיא (ולכן פוטר). ואז (טראמפ) אמר: 'אני מקווה שתוכל למצוא דרך להניח לעניין הזה, הנח לפלין. הוא בחור טוב. אני מקווה שאתה יכול לסיים זאת'. אני השבתי (לנשיא): 'הוא בחור טוב'".

קומי אף הביע אי-נוחות מפגישה עם טראמפ בסעודת ערב ב-27 בינואר, שבה אמר טראמפ כמה פעמים כי "נאמנות" היא תנאי להמשך העסקתו של קומי. "הנשיא החל את השיחה בשאלה האם אני רוצה להמשיך לכהן כראש ה-FBI", משחזר קומי בהודעתו. "השאלה נראתה לי מוזרה, מפני שהוא אמר לי פעמיים, בשיחות קודמות, שהוא מקווה שאוכל להמשיך לכהן בתפקיד, והשבתי לו, באותן שיחות, שאני אכן מתכנן להישאר בתפקיד. הוא אמר שאנשים רבים שואפים להתמנות לראש ה-FBI, ובהתחשב בכל מה שספגתי בשנה שחלפה (ביקורות קשות על התנהלותו בפרשת המיילים של הילארי קלינטון - ר.ד.), הוא יבין אם ארצה לפרוש".

לדברי קומי, הוא פירש את השיחה באותה ארוחת ערב כ"מאמץ להניע אותי לבקש ממנו שאוכל להמשיך בתפקיד, והוא יהיה פטרון שמעניק לי חסות".

"הנשיא אמר, 'אני זקוק לנאמנות, אני מצפה לנאמנות'", שחזר קומי. הוא מציין בהודעתו כי חילופי הדברים היו "מביכים מאוד", והוא ניסה להיחלץ מהמצב באמירה שהוא יכול להתחייב לגלות "יושרה".

"'זה מה שאני רוצה, נאמנות ישרה'", השיב טראמפ, לדברי קומי. הוא השיב לטראמפ: "את זה אתה יכול לקבל ממני".

קומי מאשר כי אכן אמר לטראמפ כי הוא (הנשיא) אינו משמש מטרה לחקירה של ה-FBI, כפי שהנשיא הכריז כמה פעמים בשבועות שחלפו. בעקבות זאת פרסם פרקליטו האישי של טראמפ, מארק קסוביץ, את ההודעה הבאה: "הנשיא מרוצה מכך שקומי אישר פומבית סוף-סוף אמירות שהשמיע באופן פרטי, ושלפיהן הנשיא אינו נתון לחקירה בסוגיות שקשורות ברוסיה. הנשיא חש עצמו עתה נקי מכל רבב, והוא שואף להמשיך לקדם את האג'נדה שלו".

כפי שהדברים מצטיירים, דברי קומי בהצהרה יכולים לשמש בסיס לדרישות של מחוקקים דמוקרטים לפתוח נגד טראמפ בהליכי אימפיצ'מנט (כתב אישום בבית הנבחרים) בגין ניסיון לשבש הליכי משפט. אבל הקיטוב בין דמוקרטים לרפובליקאים עשוי לסוכך על הנשיא. הרפובליקאים גורסים כי אי-אפשר להוכיח שטראמפ התכוון לשבש הליכי חקירה. כל המחוקקים הדמוקרטים סבורים להפך. עד בחירות הביניים ב-2018 נהנים הרפובליקאים מרוב בשני הבתים. הסכמה דו-מפלגתית על אשמת הנשיא - כפי שקרה בתקופות הכהונה של ביל קלינטון וריצ'רד ניקסון - לא תושג הפעם.