רשת בתי הקולנוע גלובוס מקס בדרך להקפאת הליכים

עיקר החובות הם לבנקים, זאת לצד חובות לספקים וחובות לעובדים בהיקף 2-3 מיליון שקל בגין משכורות מאי ■ ההערכות הן כי החברה רווחית מבחינה תפעולית, אך הסכסוך בין בנט קפלן לבעלי המניות האחרים מונע הזרמת כספים לחברה

בית הקולנוע גלובוס מקס / צילום: אמיר מאירי
בית הקולנוע גלובוס מקס / צילום: אמיר מאירי

גלובוס מקס בדרך להקפאת הליכים: 800 עובדי החברה כונסו בשעות האחרונות לקבל את החדשות. גורמים המקורבים לחברה העריכו היום (ב') כי החברה רווחית מבחינה תפעולית, אך הסכסוך בין בנט קפלן לבעלי המניות האחרים בחברה, סייף הרברט ושטראוס מושאל, מונע הזרמה של כסף לחברה.

ההערכות הן כי עיקר החובות הם לגופים פיננסיים גדולים, זאת לצד חובות לספקים ולעובדי החברה שלא קיבלו משכורות. בהנחה שהקפאת ההליכים תאושר על-ידי בית המשפט, ההערכה היא שגם הספקים וגם העובדים יקבלו את הכסף, וכי בעלי המניות ערוכים לממן הליך כזה.

בחצי השנה האחרונה נוצר מצב בחברה בו הכסף שמוזרם לחברה עובר לבנקים ולא מגיע ליעדו - משכורות העובדים של חודש מאי שמעוכבות כבר 3 ימים ומוערכות ב-2-3 מיליון שקל. "זה תפס את כולם בהפתעה" אומר גורם המקורב לחברה. מדובר על משכורת מאי - 3 ימים. תשלום המשכורות לעובדים הוא חלק מהקפאת ההליכים, ובעלי המניות התחייבו לממן את פעילות החברה בתקופת ההבראה. 

גורם אחר המקורב לחברה אמר היום ל"גלובס" כי "לפני 3 חודשים הוגדלה מידת המעורבות של בעלי המניות שהזרימו עשרות מיליונים שקלים פנימה, אך לאור הבור הגדול, לא בטוח שזה מספיק". 

עו"ד חיות גרינברג, המייצגת את העובדים, מסרה: "עובדי גלובוס מקס טרם קיבלו את שכר חודש מאי. לחברה יש יכולת לשקם את עצמה ולהסדיר את חובותיה, ואנו מצפים שהיא תעשה את המהלכים המתאימים במהירות הנדרשת". 

מגלובוס מקס נמסר בתגובה: "אנו עושים כל שביכולתנו לשלם את המשכורות לעובדים בהקדם". 

נציין כי הצעד הנוכחי מגיע לאחר שתי עזיבות בתוך תקופה קצרה בהנהלת החברה: לאחר שאיציק תורג'מן סיים את תפקידו, בחודשים האחרונים בנט קפלן עזב את תפקיד מנכ"ל גלובוס מקס, אך המשיך להחזיק בתפקיד דירקטור בחברה. המנהל החדש שנכנס לתפקיד יו"ר פעיל של החברה הוא יואב כפיר, מנכ"ל ואר.

בנט קפלן, שמונה לתפקיד דירקטור ב-1998, הפסיק בחודשיים האחרונים לשמש כמנכ"ל החברה ולהיות מעורב בניהול השוטף שלה. מבנה הבעלות של החברה לא השתנה, וקפלן ימשיך להחזיק במניותיו. מי שנכנס לתפקיד הניהול המרכזי בחברה הוא כאמור יואב כפיר, מייסד ומנכ"ל חברת ואר מנג'מנט, שמונה ליו"ר פעיל של החברה. בשלב זה לא ידוע האם ימונה מנכ"ל חדש לחברה.

קפלן בנט למעשה סיים בחודש האחרון את תפקידו הניהולי, זאת לאחר החלטה של בעלי המניות האחרים בחברה, סייף הרברט ושטראוס מושאל, שמתווספת כאמור להחלטה על עזיבה של איש מפתח נוסף שהיה חלק משמעותי בניהולה בשנה וחצי האחרונות, איציק תורג'מן, מנכ"ל פולאר השקעות לפני כחודש.

השינויים הללו נעשים על רקע המורכבות הפיננסית איתה נאלצה להתמודד החברה בשנתיים האחרונות בעקבות תהליך של צמיחה מואצת. רק ב-2016 ביצעה החברה גידול משמעותי שכלל פתיחת כ-38 מסכים חדשים ב-3 לוקיישנים בהשקעה של למעלה מ-300 מיליון שקל.

הצמיחה המואצת הזו גרמה לטלטלות בתחום הניהול הפיננסי וגררה חובות לספקים ועיכוב בפרויקטים עתידיים, בעקבות הבנייה המואצת שהייתה בשנה האחרונה והכבידה מאוד על התזרים של החברה. בחודשים האחרונים הבעלים החליטו לקחת את המושכות ולבצע את השינויים הללו.

במסגרת התוכנית של החברה לחודשים הקרובים עמדו על הפרק פתיחת בית קולנוע חדש שייפתח בכרמיאל עם 6 מסכים, לוקיישן נוסף באשקלון עם כ-8 מסכים, זאת בנוסף לקולנוע שצפוי להיות מוקם בשנה הקרובה במתחם שרונה החדש, והתוכנית בו מיועדת ל-4 מסכים.

גלובוס מקס הרחיבה את הפעילות שלה באופן משמעותי ב-3 השנים האחרונות והכפילה את עצמה מבחינת בתי קולנוע חדשים, לאחר שסיימה רכישה של כ-6-7 בתי קולנוע בבעלות משותפת במסגרת עסקה עם יורם גלובוס. גלובוס גרופ מחזיקה בכ-120 מסכים ומעסיקה כ-800 עובדים.

גורמים בענף לא הופתעו לשמוע על השינויים בצמרת והעריכו כי גלובוס מקס עברה תקופה בעייתית. הגורמים מתארים את בנט קפלן כאיש עסקים אמריקאי שלא הכיר היטב את תחום הקולנוע בישראל ולא נהג לקחת חלק באירועים והשקות, ולכן אינו מוכר בברנז'ת הקולנוע הישראלית. לדברי אותם גורמים, החברה הייתה מצויה בחובות משמעותיים שמוערכים בעשרות מיליוני שקלים, ובעלי המניות יצטרכו לבחון את המשך דרכה והאם להשקיע עוד כסף בחברה.

גורמים בענף מדווחים גם על מצב שבו ספקים לא קיבלו במשך מספר חודשים תשלום על סחורה, כאשר רק בימים האחרונים החלה הזרמת כספים מחודשת שאפשרה תשלום לספקים אחרי תקופה ממושכת של עיכוב.

במקביל לפרויקטים העתידיים שצפויים להיפתח, ישנם גם פרויקטים עתידיים שפעילותם מתעכבת. כך לדוגמה, מקבוצת מבנה נמסר כי שדרוג והשבחת מתחם הקולנועים של החברה בבאר-שבע מ-11 קולנועים ל-8 קולנועים VIP, שתוכנן להתחיל בחודש מאי, נעצר לפני 3 חודשים.

חברת גלובוס מקס הוקמה ב-2007, המטה שלה יושב בירושלים, והיא עוסקת בהפעלת רשת בתי קולנוע ובהפצה בישראל של סרטים של 3 אולפני קולנוע - וורנר בראדרז, יוניברסל ופאראמונט.

בניגוד לשחקנים האחרים בשוק הפצת הסרטים הישראלי, בנט קפלן הרבה פחות מוכר בתקשורת מאשר האחים אדרי, בעלי יונייטד קינג וסינמה סיטי, על אף שמאז רכש את מניותיו של יורם גלובוס לפני מספר שנים, הוא האיש החזק מאחורי רשת גלובוס מקס, לה 12 בתי קולנוע ברחבי הארץ.

ואר היא חברת ניהול והשקעות שמציעה את שירותיה לחברות במצבי שינוי או משבר. היא הוקמה בשנת 2001 והובאה לגלובוס מקס על-ידי בעלי המניות בגלובוס מקס כדי לנהל את החברה. אחד השירותים שנותנת ואר הוא סיוע וליווי חברה כבעל תפקיד זמני, כפי שהוחלט שייעשה במקרה הנוכחי. 

על-פי סקירה של משרד צ'מנסקי בן שחר שנעשתה ב-2016, בישראל ישנם 56 בתי קולנוע המכילים כ-350 מסכים, זאת לעומת 59 בתי קולנוע ו-313 מסכים שהיו בשנת 2006. המשמעות - מספר הכרטיסים למסך גדלו מ-29 אלף בשנת 2006 ל-45 אלף בשנת 2016.

על-פי הסקירה, הרשת השולטת בענף הקולנוע היא תאטראות ישראל, המחזיקה בכ-34% מהמסכים וכוללת את יס פלאנט (המהווה 26%) ורשת רב-חן (8%). הרשת השנייה בגודלה היא גלובוס מקס, שמחזיקה בכ-25% מהמסכים; ואחריה סינמה סיטי, שנכון למועד הסקירה החזיקה בכ-24% מהמסכים; לצד מספר פעילים קטנים יותר, בהם רשת קולנוע לב שמחזיקה ב-6%. כמות כרטיסי הקולנוע שנמכרה בשנת 2016 היא כ-16 מיליון כרטיסים, וגודל השוק מוערך בקרוב לחצי מיליון שקל.