טילרסון: הרש"פ הסכימה להפסיק לשלם למשפחות מחבלים

שר החוץ האמריקאי בשימוע בסנאט: "הפלסטינים שינו את המדיניות שלהם, או לפחות זה מה שנאמר לי" ■ ממשל טראמפ נמנע ממתיחת ביקורת על ישראל בגין צמצום אספקת החשמל לעזה

רקס טילרסון / צילום: רויטרס
רקס טילרסון / צילום: רויטרס

שר החוץ האמריקאי, רקס טילרסון, אמר אתמול (ג'), כי הרשות הפלסטינית הסכימה לשים קץ למסורת רבת-שנים ולהפסיק תשלומים לבני משפחותיהם של מחבלים שנהרגו בהתקפות על מטרות ישראליות או נכלאו בבתי-כלא ישראלים בעקבות התקפות על מטרות כאלה.

אם אכן כך, זו פריצת דרך חשובה במאמצי ממשל טראמפ להתניע מחדש את שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים. הפסקת התשלומים היא אחד מהתנאים שהציבה ישראל לחידוש המגעים, יחד עם הפסקת ההסתה הפלסטינית והכרה בישראל כמדינה יהודית.

"(הפלסטינים) שינו את המדיניות שלהם ובכוונתם להפסיק את התשלומים למשפחות של אלה שביצעו מעשי רצח או נקטו אלימות כלפי אחרים", אמר טילרסון. "הבהרנו לפלסטינים היטב שנוהל התשלומים לטרוריסטים פשוט אינו קביל עלינו. זה בוודאי אינו קביל על העם האמריקאי". טילרסון דיבר בשימוע בוועדת יחסי החוץ של הסנאט שהוקדש לתקציב משרד החוץ.

מחוקקים בקונגרס מכינים עתה הצעת חוק שתתנה המשך הסיוע האמריקאי לרשות בהפסקת התשלומים למשפחות המחבלים.

טילרסון אמר, כי השינוי בעמדת הרשות נובע מלחץ מתמשך של ממשל טראמפ. "הנושא הועלה ישירות עם נשיא הרשות מחמוד עבאס במהלך ביקורו בוושינגטון עם המשלחת הפלסטינית, אמר השר האמריקאי. הוא ציין, שדונלד טראמפ העלה אישית את הסוגיה בשיחתו עם עבאס בבית הלבן, ב-3 במאי. לאחר מכן, טילרסון עצמו ניהל שיחה "מפורטת יותר" עם נשיא הרשות.

"אמרתי לו, אתה חייב בהחלט לשים קץ לתשלומים למשפחות של אלה שמכונים, במרכאות, 'מרטירים'", סיפר השר. "דבר אחד זה לעזור ליתומים ולילדים, אך כאשר אתה מגדיר תשלומים (כמיועדים למשפחות של אלה שביצעו מעשי טרור) - זה חייב להיפסק".

טראמפ העלה שוב את הנושא בשיחתו השניה עם עבאס, בבית-לחם, ב-23 במאי. הוא אמר לו אז, לדברי טילרסון: "השלום לעולם לא יכה שורש בסביבה שבה האלימות נסבלת ומתוגמלת".

מממשל טראמפ נמנע אתמול ממתיחת ביקורת על ישראל בגין צמצום אספקת החשמל לעזה. בתשובה לשאלה על "המצב הנואש" ברצועה בעקבות הקיצוץ באספקה, אמרה דוברת משרד החוץ האמריקאי: "עמדתנו היא, שאנו מודאגים מהמצב ההומניטרי בעזה. כאשר מדובר על (אספקת) חשמל, אנו מודעים לכך שהקבינט בישראל אישר את בקשת הרשות הפלסטינית לצמצם את אספקת החשמל לרצועה. מעבר לכך, איננו עומדים להביע דעה, אך אנו מוסיפים להיות מוטרדים עמוקות מהמצב ההומניטרי שם. אנו מוסיפים להדגיש את הצורך בתמיכה בינלאומית בשיקום עזה ובסיוע הומניטרי לפלסטינים. אך איש אינו צריך להתעלם מהעובדה שחמאס נושא באחריות הגדולה ביותר למצב הנוכחי בעזה".