מחיר למשתכן, שנתיים אחרי: אף מפתח עוד לא נמסר

כחלון מדבר ב-2017 על 15 אלף דירות בהגרלה במרכז הארץ ■ רציתם היצע - קיבלתם. אז מה אם עוד אין היתרי בנייה לרוב הפרויקטים ■ ניתוח מהלכי שר האוצר בשוק הדיור

משה כחלון / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון / צילום: יוסי אלוני

כמו רבים מקודמיו שהבטיחו לטפל בשוק הדיור, גם שר האוצר משה כחלון נקלע לקרב חפירות מתיש וסיזיפי. יום אחד הוא מנצח (מחירי הדירות יורדים בפיפס אחוז) ויום אחד הוא מפסיד (להפך).

אחרי שנתיים של הבטחות, קשה לציבור להתרגש מעוד מכרז דיור קטנטן שנסגר בירוחם ואפילו בראשל"צ, מעוד הסכם גג שנחתם בלוד או בבאר יעקב, ומעוד הבטחה שאו-טו-טו זה באמת קורה. אפילו חוק דירה שלישית נמתח כמו מסטיק זה יותר משנה וממתין כרגע להכרעת בג"ץ.

בדיוק לפני שנתיים, ביום רביעי של אמצע יוני, פרסם שר האוצר הטרי את תוכנית הדיור המקיפה שלו, שכללה אינספור יעדים. "השלב הראשון כולל מספר רב של צעדים, אשר נותנים מענה לשורה של חסמים ובעיות המאפיינים את שוק הדיור בישראל", נמסר אז. הצעדים כללו כמובן את מכרזי "מחיר למשתכן", אבל גם עידוד המרת דירות משרדים לדירות למגורים, טיפול במצוקת כוח האדם, הפקעת קרקעות חקלאיות, מסלול מקוצר לפיצול דירות להשכרה, קידום בנייה למגורים על קרקעות בייעוד ציבורי ועוד. וכמו שאמר כחלון באותו יום: "אנחנו לוקחים אחריות ומציגים רפורמה ממשלתית חסרת תקדים, שתטפל גם בצד ההיצע וגם בצד הביקוש".

רק שכאמור, בענף הנדל"ן הפער בין החזון למציאות הוא מתיש ונתקל שוב ושוב במהמורות בדמות ראשי ערים, התניות תחבורה ותשתיות אחרות, דרישות משרד המשפטים ועוד ועוד. מכל החלומות, נשארנו בעיקר עם "מחיר למשתכן", שגם היא זחלה עקב בצד אגודל. בתחילת מאי נופפו באוצר ב-9,684 דירות שהוגרלו לזכאים. חודש וחצי אחרי, עלינו ל-10,341 דירות. 657 דירות בחודש זה כמו להפגיז מטרות בנשק קל. ככה לא מנצחים מלחמה.

מה עושים? קודם כול מפסיקים לטפטף הגרלות קטנות ומתחילים לצבור מלאי. בשלב השני מחכים שראש הממשלה יהיה בחו"ל (כחלון לא אוהב את הצטרפותו לכל הסכמי הגג האחרונים, ומסיבת עיתונאים באוצר אפשר לאלתר ברגע, מיד לאחר שנתניהו התעופף ליוון). ואז, מנופפים בפצצה הגדולה. נשק שובר שוויון שאמור להחזיר שוב את הברק לעיניים.

שר האוצר שטייניץ דיבר ב-2011 על "פטיש 10 ק"ג שנמצא בתיק ויכול להישלף בכל רגע". כחלון מדבר ב-2017 על 15 אלף דירות בהגרלה במרכז הארץ. רציתם היצע - קיבלתם. אז מה אם עוד אין היתרי בנייה לרוב הפרויקטים. ומי דיבר על בתי ספר או ספרייה בשכונה החדשה. קחו מחסניות ונשק - את הכדורים תקבלו עוד מעט.

כמו שאמרו היום באוצר בעצמם: "הזוכים בהגרלות נדרשים להמתין בסבלנות עד לרגע שבו היזם ייצור עמם קשר. ייתכן שמשך זמן ההמתנה ייקח כמה חודשים, שכן בחירת הדירה צפויה להתקיים כחודש לאחר קבלת היתר בנייה מהוועדה המקומית".

ואז, כפי שגילו למשל עשרות אלפי הנרשמים שנקראו למשל לבחור דירת מחיר למשתכן ברעננה (אחרי שבזה אחר זה לא נמצאו זוכים שירימו את הכפפה), הם עשויים לגלות שהם זכו בדירה שהם יכולים רק לחלום עליה (ברעננה למשל מדובר היה במחיר של 2.4 מיליון שקל לפחות). ומי ש"זוכה" בהגרלה (אפשר להירשם ל-3 מקומות, כאילו זוג שמנסה לקבוע את ביתו ואת עתידו אמור להחליט בהימור של 1 ל-3 היכן ירכוש קורת גג) שמו מוסר אוטומטית מההגרלות הבאות בתור. המטרה ברורה: כמה שיותר זוכים, שיקבלו את הטלפון הנרגש.

אין מנוס מלהזכיר שכחלון עצמו נופף לפני שנתיים וחצי מול אדמות קרית גת, והזכיר לשר האוצר דאז יאיר לפיד (פחות משנתיים בתפקיד) שהמבחן הוא מספר המפתחות לדירות ולא כמות השיווקים. מחיר למשתכן, שנתיים אחרי - אף מפתח עדיין לא נמסר.

הודעת כחלון מאתמול: הגרלות ל-15 אלף דירות

הודעת כחלון מלפני שנתיים: התוכנית להורדת מחירי הדירות