נוחות, שקט וביצועים: סדרה 5 החדשה של ב.מ.וו

ב.מ.וו מציבה רגל אחת בעידן האוטונומי הממוחשב ורגל שנייה בעולם הרכב המסורתי ■ היא לא מערבת את הנהג כמו דגמי העבר אבל גם לא מהממת אותו עם טכנולוגיות צעקניות, ומציעה תמהיל "ניהולי" מצוין

בתחילת השנה נסחרה חברת ב.מ.וו לפי שווי שוק של כ-60 מיליארד דולר. זהו שווי סולידי ואולי אפילו שמרני, בהתחשב בכך שהחברה הבווארית היא יצרנית יציבה ופורייה של מזומנים, שרשמה ב-2016 מכירות שיא של קרוב ל-2.5 מיליון יחידות וייצרה רווח של כמעט 8 מיליארד דולר. בצד השני של האוקיינוס, נסחרה באותו תקופה חברת טסלה לפי שווי שוק של כ-30 מיליארד דולר על אף הפסד שנתי של 725 מיליון דולר וכ-76 אלף מכירות בלבד.

אנחנו קופצים בזמן לשבוע שעבר. הגרפים מראים, שהשווי של ב.מ.וו שמר על יציבות סביב ה-60 מיליארד דולר אבל טסלה הכפילה בתוך חצי שנה את שווי השוק ועקפה את ב.מ.וו בפער קטן אבל סמלי, ללא שינוי דרמטי בביצועיה העסקיים.

הבווארים הם אנשים רגועים ועליזים בדרך כלל, אבל לא נופתע כלל ועיקר אם בשבוע שעבר הוטחו בזעם כמה כוסות במרתפי הבירה של מינכן. "איך זה יכול להיות?" שואלים את עצמם בכירי ב.מ.וו. התשובה היא, שתעשיית הרכב כולה נמצאת כיום בתהליך מואץ ויסודי מאוד של שינוי עסקי-טכנולוגי, שאת סופו ניתן רק לשער, והמשקיעים מעדיפים כיום את החלום (והטכנולוגיות) של מחר על פני המודלים העסקיים היציבים והמוכחים של אתמול.

 

זהו אתגר לא פשוט ליצרני הרכב שניצבים בקו התפר הנוכחי וסדרה 5 החדשה של ב.מ.וו היא דוגמה טובה. מצד אחד זוהי מכונית אולטרה-טכנולוגיות, שיכולה לעשות כיום את רוב משימות הנהיגה בצורה יעילה ובטוחה יותר מהאדם שנוהג בה. מצד שני זו עדיין מכונית ספורט-סדאן, שאמורה לפנות גם לנהגים, שגדלו והתחנך עוד לפני המצאת המחשב האישי, האינטרנט והטלפון הסלולרי (וזה לא היה לפני כך הרבה זמן) ומוקירים נהיגה "כמו פעם".

בכל הנוגע לעיצוב בחרה ב.מ.וו בקו מאופק, אולי אפילו מאופק מדי לטעמנו. זו מכונית נאה בהחלט, עם פרופורציות מאוזנות היטב ועם מידות חיצוניות שאמנם לא השתנו לעומת הדגם היוצא, אך הן עדיין ייצוגיות בהחלט - כמעט 5 מטרים לאורך. רכב המבחן שלנו, שצויד בחבילת האבזור האופציונלית "M Sport"", גם הוסיף ניחוח אגרסיביות בזכות כונסי אוויר עמוקים בפגושים, גחון מונמך בסנטימטר וחישוקי 19 אינץ' מרהיבים עם צמיגים קרביים. את מבחן תשומת הלב ברחוב הישראלי צלחה המכונית החדישה שלנו ללא דרמות, וזכתה ליחס לו זוכה כל ב.מ.וו גדולה ושחורה (שלנו היתה בצבע חציל כהה, למען האמת), כלומר "כבדהו וחשדהו".

כפי שניתן לצפות ממכונית עם בסיס גלגלים של כמעט 3 מטרים, תא הנוסעים מציע מרחב "ניהולי" עם שפע של מרחב לשלושה מבוגרים מאחור. עיצוב הפנים נושא קווי דמיון ברורים לסדרה 7 החדשה ומפנק את החושים עם טקסטורות יוקרתיות למגע, ריפוד עור מרהיב עם תפירה מודגשת, מתגים קרירים ואווירה של איכות מוקפדת. בידוד רעשי החוץ שואף לשלמות, אם כי למרבה הצער הוא גם מונע מצלילו המרגש של המנוע להגיע לתוך התא, לפחות עד 5,000 סל"ד.

וישנה כמובן הטכנולוגיה. ה-5 החדשה היא מכונית אולטרה-מקושרת וסמי-אוטונומית, שמוקפת במצלמות וברדארים ובכל גאדג'ט עדכני - מי אמר מערכת חנייה מונחית GPS בשלט רחוק ולא קיבל? - ובכל זאת, היא מצליחה לשמור על הנדסת האנוש המוכרת והמלוטשת של ב.מ.וו ולא לנסות להמם את הנהג.

מסך המגע המרכזי הענק אמנם שופע אפליקציות ואופציות תצוגה, כמו בסדרה 7, אבל אפשר גם להתעלם ממנו. לוח המחוונים מבוסס על צגי LCD "מסתגלים", אבל הוא עדיין מעוצב כמו לוח המחוונים האנלוגי המוכר של ב.מ.וו. בקיצור אפשר להסתגל למכונית בקלות גם אתם לא נמנים על "מצטייני הנשיא" בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון.

המכונית שהתייצבה למבחן שלנו הייתה גרסת 540, עם מנוע ה-3 ליטר טווין-טורבו המוכר, שבגרסתו העדכנית מייצר 340 כ"ס ו-45 קג"מ. אלה לא נתונים דרמטיים לימינו, אבל מי שרוצה לדעת מה מבדיל בין הנדסה עילית של מותגי פרמיום ל"סתם" הנדסת רכב, צריך לבדוק את שורת המשקל העצמי ולא את ההספק. במקרה דנן, ה-540 הגדולה שוקלת רק 1,540 קילו, בזכות שלדת היי-טק עם הרבה אלומיניום ומגנזיום. פחות משקל שווה יותר ביצועים, וכאשר בוחרים באחד ממצבי הספורט של מחשב המנוע, הגרמנייה המאופקת הזו פותחת מבערים כמו מטוס טורנדו של הלופטוואפה. אפס ל-100 ב-5 שניות הוא נתון רציני לדגם "ביניים" ואפילו לחיצה קלה על הדוושה מדביקה את הגב למושבים וסוחטת חיוך מהנהג.

אפשר לבחור במצב "אקו", שמציב פילטר גדול בין הדוושה למנוע ומאפשר להשיג את הפליטה/צריכה המרשימים שמופיעים במפרט הטכני. במצבים האחרים צריכת הדלק נעה סביב ה-8 קילומטרים לליטר.

מי שמתכוון לכבות לעיתים קרובות את "מצב ב.מ.וו" המנטלי שלו, בוודאי יאהב את "מערכות הסיוע לנהג" של סדרה 5 החדשה. מבלי להיכנס לתיאורים טכניים ארוכים, נציין רק שעם המערכת הזו אתה יכול לצאת מירושלים לתל אביב בשעת בוקר, לבחור מהירות, ללחוץ על מתג על ההגה ופשוט להתנתק מהסביבה. המכונית מאיטה, בולמת, זוחלת בפקקים ואפילו שולטת על ההיגוי במהירויות זחילה ומצריכה מעט מאוד התערבות ומודעות של הנהג.

לכל כך הרבה פילטרים אלקטרוניים בין הנהג לגלגלים יש מחיר. למרות שהמכונית שלנו צוידה בכיול מתלים ספורטיבי, כחלק מחבילת M, ההיזון החוזר הרגיש די עמום ביחס לסטנדרטים שהורגלנו אליהם בעבר במכוניות ב.מ.וו. אחיזת הכביש עדיין מרשימה מאד ואפשר לגלח עם המכונית הזו כבישים מפותלים במהירויות שהן מעל לגבול ההיגיון. אבל הנהג מרגיש יותר בתור יועץ למחשב המנוע מאשר מי שעושה את העבודה הפיזית. כך או כך את המשימות הניהוליות שלה מבצעת המכונית בהצטיינות עם נטרול יעיל מאד של מהמורות ושיוט נינוח ויציב מאוד במהירויות אוטובאן.

בשורה התחתונה, ב.מ.וו 540 היא "אקזקיוטיב קרוזר" כהלכתו. היא עולה 545 אלף שקלים, לפני חבילת "M", ומי שירצה למתוח את מסגרת האשראי שלו יוכל להוסיף בקלות עוד 150 אלף על תוספות טכנולוגיות מרתקות (בולמים אקטיביים, הגה אקטיבי). אלה לא מחירים חריגים לקבוצה ובוודאי לא כאלה שמרתיעים את הלקוחות הטיפוסיים. מנגד, קשה לנו לראות את הלקוחות בוחרים בדגם ה-540 כאשר דגם ה-530 ההיברידי-נטען החדש מציע ביצועים נמרצים ובונוס "ירוק" משמעותי, עם תג מחיר שובר-שוק של 420 אלף שקלים - בזכות הטבת המס. וכשהמדינה נותנת לכם 200 אלף שקלים לרכישת מכונית מנהלים, לא תיקחו?

ב.מ.וו
 ב.מ.וו

מתחרות

אאודי A6

ב-525 אלף שקלים מציעה אאודי את גרסת ה-3 ליטר טורבו של ה-A6 בת השבע. המנוע מייצר 333 כ"ס ו-45 קג"מ, ובסיוע מערכת הנעה כפולה כסטנדרט, מאיץ את המכונית מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.1 שניות. תא הנוסעים איכותי ומאובזר היטב, אם כי חלק ממערכות המתקדמות לתמיכה בנהיגה יופיעו רק בדור הבא בשנה הבאה

לקסוס GS450

ב-440 אלף שקלים מציע לקסוס את הגרסה הבכירה של סדרת ה-GS. מערכת ההנעה ההיברידית כוללת מנוע 3.5 ליטר בנזין, שבשילוב עם מנוע חשמלי וסוללה מייצרים 345 כ"ס ו-37 קג"מ. התאוצה ל-100 קמ"ש מתבצעת ב-5.9 שניות והממדים מעט קטנים מאלה של הגרמניות, אם כי רמת הפאר מרשימה

קאדילק CT6

המצטרפת החדשה למשפחת קאדילק עולה 550 אלף שקל. היא מציעה ממדים חיצוניים ופנימיים גדולים מאלה של המתחרות הגרמניות ועיצוב פנים מושקע ושופע טכנולוגיות. המנוע הוא V6 נטול טורבו שמייצר 335 כ"ס ו-40 קג"מ ורתום לתיבה בת 8 מהירויות