שערוריות המס של הספורטאים: כך הם עושים את זה

בשבוע שעבר התפוצצה עוד פרשת העלמת מס גדולה, הפעם סביב כריסטיאנו רונאלדו ■ מה קורה שם בספרד שהם נופלים אחד אחרי השני?

כריסטיאנו רונאלדו, ריאל מדריד / צלם: רויטרס
כריסטיאנו רונאלדו, ריאל מדריד / צלם: רויטרס

בשבוע שעבר התפוצצה עוד פרשת העלמת מס גדולה, הפעם סביב כריסטיאנו רונאלדו. כוכב ריאל מדריד נחשד על ידי הרשויות בספרד באי-דיווח על הכנסות בשנים 2011-2014 בסכום כולל של 28 מיליון אירו.

מה קורה שם בספרד שהם נופלים אחד אחרי השני? רק לפני חודש גזר בית המשפט במדינה עונש מאסר של 21 חודשים לליונל מסי בגין העלמת מס בסך 4 מיליון אירו. הכוכבים הגדולים מצאו פרצה בחוק, או לפחות חשבו שמצאו: כדי להפחית את נטל המס עליהם, חלק מהכסף שמגיע לכיסם מוגדר תחת סעיף הכנסה אמורפי - זכויות תדמית (Image Rights). הכסף הזה מקורו ברובו בהכנסות מהסכמי חסות, שהפכו לסכומים העיקריים שהם מרוויחים. ויותר חשוב - המיסוי על הכסף הזה הוא נמוך בהשוואה לשכר.

את הכספים עבור "זכויות תדמית" מנתבים השחקנים לחשבונות שהם פותחים במקלטי מס. במקרה של רונאלדו, מדווח על חשבונות באיי הבתולה. רונאלדו, להגנתו, טען שמדובר בכספים שקשורים לעסקי הנדל"ן שלו.

 

במה שונים מסי ורונאלדו מספורטאים אחרים? שניהם לא הצליחו לסגור את התיקים האלו בשקט. בשנים האחרונות נסגרו בספרד האשמות דומות בשקט יחסי ובתשלום כופר, למשל במקרים של ז'וזה מוריניו (בתקופה שבה אימן את ריאל מדריד), צ'אבי אלונסו (לשעבר ריאל מדריד), חבייר מסצ'ראנו (ברצלונה). אלכסיס סנצ'ז, שעבר מברצלונה לארסנל מיהר להודות לאחרונה כי העלים 948 אלף אירו מסעיף "זכויות תדמית" בתקופה שבה שיחק בברצלונה, באמצעות כספים שהועברו לחברה שפתח במלטה.

יש יותר מדי דברים מקבילים שמתערבבים בתוך הסיפור הזה, קשורים או לא - רק הזמן יגיד. למשל, לאחרונה דווח בספרד כי בדוח השנתי שמילא נשיא ריאל מדריד, פלורנטינו פרז, התברר כי בשנים 2011-2014 פתח עבור תאגיד הנדל"ן ACS שבבעלותו 141 חברות בנות במדינות שמוגדרות מקלטי מס, מתוך זה 71 חברות בשנת 2013 בלבד.