מלחמת שרי האוצר: משה כחלון vs. סטיבן מנושין

דעת אורח: בעיני היזמים הישראלים, רפורמת המס הצפויה בארה"ב תטה את הכף לטובת הקמת חברות אמריקאיות ■ כחלון ומשרדו חייבים להיות ערוכים ולשמור "כרית" עודפים כדי להתמודד עם השינויים

משה כחלון / צילום: איתמר סיידא
משה כחלון / צילום: איתמר סיידא

בחודשים האחרונים נתבשרנו על שתי תוכניות גרנדיוזיות להפחתות מסים - האחת בישראל, והשנייה בארצות-הברית. בשתיהן עוברת כחוט השני שאלה מהותית אחת: "מאין יבוא הכסף".

תוכנית "נטו משפחה" של שר האוצר משה כחלון זכתה להדים רבים בתקשורת, ובחודש האחרון נכנסה בחלקה לשלב הביצוע באופן של הגדלת נקודות הזיכוי להורים לילדים עד גיל 6 רטרואקטיבית מתחילת השנה ועד לסוף שנת 2018. עוד במסגרת התוכנית מתוכננים גם סבסוד לצהרונים, הגדלת מענקי מס ההכנסה השלילי, בה בעת שנעשים מאמצים כבירים להפחתת מסי קניה ומכסים על מוצרי צריכה.

מה שלא ברור כרגע, הוא מנין יגיע הכסף כדי לממן את כל הטוב הזה. באוצר טוענים כי המימון יבוא בהכרח מגידול בצמיחה לאור גידול בהכנסה הפנויה, ולכן הם מרשים לעצמם להתחיל לחלק את הכסף - שאין.

ובמקביל, משרד האוצר האמריקאי בממשל טראמפ פרסם לאחרונה הודעה דלת פרטים, קצרה ולקונית בת עמוד אחד לגבי רפורמת המס המתוכננת בארצות-הברית. בבסיסה של הרפורמה שינויים מרחיקי לכת תוך הפחתה משמעותית של שיעורי המס ליחידים וחברות, כך למשל, יופחת מס החברות בארצות-הברית מהשיעור הנוכחי של 35% ל-15% בלבד. ובדומה לישראל, גם בארצות-הברית עוד לא ברור מאין יגיע הכסף, אך גם שם מדברים על המודל הכלכלי, לפיו הקטנת המס מביאה להגדלת הצמיחה.

ברפורמות המס שהונהגו בישראל בשנים האחרונות, ירד שיעור מס החברות מ-36% בשנת 2003 ל-24% בשנת 2017. בשנה הבאה צפויה הפחתה נוספת של 1%. המצדדים בהפחתת המס טוענים שהדבר מחויב המציאות לאור הפחתות המסים בעולם ושמירה על אטרקטיביות של המשק הישראלי. בנוסף, לאור מחקרי בנק ישראל נמצא קשר שלילי בין שיעור מס חברות גבוה לבין יחס ההשקעה לעובד, כך שנראה כי הפחתת מסים אכן מגדילה את הצמיחה במשק ובגידול התוצר לעובד.

בין כך ובין כך, על בסיס ההפרש הצפוי בין שיעור מס החברות בישראל לשיעור מס החברות הצפוי בארה"ב (24% לעומת 15%), נראה שכל יזם יעדיף מדינה עם מדיניות מס נמוכה יותר. אם עד היום מרבית היזמים בישראל העדיפו בשל שיקולי מיסוי להקים חברה בישראל, ובמידת הצורך השתמשו בפלטפורמה של חברה אמריקאית לצורך פעילות שיווק ומכירות בלבד בארצות-הברית, התמונה הולכת להשתנות.

יזמים יעדיפו לכתחילה להקים את החברה בארצות-הברית בשל שיעור המס הנמוך הצפוי שם, ואט אט יתחילו פחות ופחות יזמים ומשקיעים להעדיף את ישראל. בשל כך, כחלון ומשרדו חייבים להתנתק כרגע מכל שיקול פוליטי, ולהיערך באופן מיידי לשינוי הצפוי מצד ממשל טראמפ בנושא מדיניות המיסוי.

הדבר יביא לפחות סטארט-אפים להיפתח בישראל, ובין היתר, הכנסות ממסים מעסקאות ענק חד פעמיות כמו עסקת מובילאיי לא תחזורנה על עצמן. משקיעים, ובמיוחד אמריקאים, מעדיפים להשקיע בחברה אמריקאית, ואם עד היום שיעורי המס העדיפים בישראל שכנעו אותם שכדאי להשקיע בחברה ישראלית, הרפורמה הצפויה בארצות-הברית תטה את הכף עוד יותר לכיוון של הקמת חברות אמריקאיות.

אבל במלחמה כמו במלחמה, המחוקק הישראלי השכיל להבין שהתחרות הגלובלית על שיעורי המס היא קריטית, ולכן קבע בשנים האחרונות במסגרת חוק עידוד השקעות הון שיעור מס מופחת של 16% לחברות מועדפות במרכז הארץ, 7.5% אם המפעל הוקם בפריפריה, ובמקביל הקלות מס בחלוקת דיבידנד לחברות אם זרות והקלות במצבים של "גיור" טכנולוגיה זרה שמביאים לישראל. המגמה זכתה לחיזוק נוסף עם פרסום תקנות אשר מקלות על יישום החקיקה הזו.

לסיכום, אמנם תוכנית "נטו למשפחה" מתחילה לעשות מעט צדק עם מעמד הביניים הקורס תחת הנטל, אולם חייבים להיות ערוכים ולשמור "כרית" מספקת של עודפים כדי להתמודד עם שינויים במיסוי העולמי. אחרת, חברות בינלאומיות כמו גם יזמים מקומיים יבחרו "להגר" למקלט המס החדש שבו האפשרויות הן בלתי מוגבלות - ארצות-הברית של אמריקה.

■  הכותב הוא שותף ומנהל קבוצת המיסוי הישראלי בפרל כהן צדק לצר ברץ.