הסכם קיבוצי בחברות ההסעה: רשת ביטחון של 6,200 ש' בחודש

עפ"י ההסכם, שנחתם בין ההסתדרות לבין ארגון חברות ההסעה בישראל, שכר היסוד של הנהגים המתוגמלים ביותר בענף יהיה גבוה ב-17% משכר המינימום במשק ויעמוד על כ-31 שקל לשעה

ענף בעל תנאי העסקה מזעזעים יפעל מעתה בתנאים מעט פחות גרועים - זוהי משמעות הסכם קיבוצי מפורט שנחתם אתמול בין ההסתדרות לבין ארגון חברות ההסעה בישראל. הארגון מייצג עשרות חברות אוטובוסים, מיניבוסים ואוטובוסים זעירים, המעסיקות אלפי נהגים ומסיעות כמיליון נוסעים ביום, רובם תלמידים, תיירים ועובדים הנהנים מהסעות.

על פי ההסכם, שכר היסוד של הנהגים המתוגמלים ביותר בענף יהיה גבוה ב-17% משכר המינימום במשק, כלומר יעמוד על כ-31 שקל לשעה. שכר היסוד של נהגים אחרים יהיה נמוך יותר. בתמונה הכוללת יזכו חלק מהנהגים לרשת ביטחון בשכר של 6,200 שקל בחודש, בעוד רשת הביטחון של נהגים אחרים תהיה נמוכה יותר.

עוד נקבע בהסכם כי החברות יעניקו לנהגי אוטובוס ומיניבוס מענק רבעוני של 500 שקל ולנהגי אוטובוס ציבורי זעיר 250 שקל. התשלום לנהגים לא יפחת משעתיים וחצי עבודה ביום גם אם עבדו בפועל פחות. "בשורה נוספת", מסרה ההסתדרות, היא קבלת 90 שקל על לינה מחוץ לבית ואש"ל של 15 שקל על כל יום עבודה בן לפחות 7 שעות. לראשונה יזכו נהגים לפיצוי גם על הנסיעה מהבית לעבודה ובחזרה.

נהגים שברכבם מותקן מעלון למוגבלים בתנועה יקבלו תוספת של עד 500 שקל בחודש, בהתאם למספר הנוסעים שהסיעו. עוד נקבע כי כל חברה תשלם ל-75% מעובדיה לפחות ימי הבראה, חופשה ומחלה בהיקף של משרה מלאה, למרות שרבים הנהגים המועסקים כעובדים שעתיים. סיכום זה חל גם על ההפרשות הפנסיוניות ופיצויי הפיטורים.

"הישג משמעותי נוסף בהסכם", מסרה ההסתדרות, "קובע כי עובדים בעלי ותק של 6 שנים ומעלה יהיו זכאים ליום חופשה נוסף. לעובדים בעלי ותק של ארבע שנים תיפתח קרן השתלמות אליה יופרשו מדי חודש 5% מהשכר על חשבון החברה ו-2.5% על חשבון הנהג. לעובדים שבמועד חתימת ההסכם כבר צברו את הוותק הנדרש, תיפתח קופת קרן השתלמות כבר עתה".

מההסתדרות נמסר כי ההסכם גובש במהלך תקופה ארוכה והצדדים יפעלו להחיל עליו צו הרחבה שיחייב גם חברות שאינן חברות בארגון חברות ההסעה. יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר אתמול כי "ההסתדרות שמחה לספק מעתה בית וכתובת גם לנהגים בענף ההיסעים הפרטיים... עשינו צעד משמעותי להסדרת מעמדם של הנהגים בענף פרוץ, שזקוק לסדר ומענה לסוגיות הייחודיות לו".

מנכ"ל ארגון חברות ההסעה בישראל, שוקי שדה: "אני מבקש לברך את צדדי מעמד חשוב זה, שבא בסיומה של תקופה מורכבת. הצלחנו להגיע להסכם קיבוצי מיוחד במינו במערכת אשר עד היום עבדה בשיטה אחרת, ומביא לתנאי העסקה הוגנים ומכבדים".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הוסיף: "לאחר מו"מ סבוך של כשש שנים, הבאנו בשורה היסטורית לאלפי נהגים בתחבורה הפרטית. מדובר בתנאי העסקה ייחודיים במשק, שבהם נהג נדרש לא פעם להיעדר מביתו ולעמוד לרשות המעסיק והלקוחות מעבר לשעות עבודה נורמטיביות. הסדרנו מכלול ענק של תנאי העסקה לקבוצת עובדים קשת יום הראויה להסדרת תנאים בשוק שהיה עד כה פרוע".