הבעיה העיקרית היא התאמה

אין לי בעיה עם בדיקות האמינות שמציע ליברמן, אבל קודם כל - בדיקות התאמה

אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי
אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי

מפלגתו של אביגדור ליברמן הגישה הצעת חוק לבדיקת אמינות חברי הקבינט המדיני-ביטחוני. הרקע הוא כמובן ההדלפות המרובות מהקבינט, שהגיעו לשיאן סביב מלחמת צוק איתן.

השאלה היא כזאת: נניח ששר כלשהו ייכשל בפוליגרף, מה יקרה? יפטרו אותו מהממשלה? הרי מפלגתו בוודאי תתייצב מיד לימינו ותאיים בפרישה מהקואליציה. ואתם יודעים מה יהיה כאן? מה הסנקציה, אם כן? שפני השר יולבנו ברבים. אבל גם זה לא בטוח שיקרה. הוא הרי יכחיש, ואחרים ייצאו להגנתו בהתאם להשתייכותם המפלגתית והפוליטית, ומכל העניין לא ייצא כלום.

מה גם, שההצעה תתאייד עוד לפני שתגיע לדיון בכנסת, כי מה, נתניהו למשל יסכים ללכת למכונת אמת?

מנחם בגין ומכונת האמת

בשעתו הייתה בממשלה הצעה ששרים ייבדקו במכונת אמת בעניין מסוים. מנחם בגין, אז ראש הממשלה, התנגד, באומרו שמי שצריך ללכת למכונת אמת לא ראוי לשבת בממשלה. היום האמירה הזאת כבר לא תופסת. בממשלה העכשווית יושבים לא מעט אנשים שאינם ראויים להיות בה, ובגלל סיבות הרבה יותר חמורות מהליכה לפוליגרף, כמו למשל: טיפשות, פרימיטיביות, עילגות, צביעות, שחיתות, שקריות, ועוד כיו"ב.

הבדיקות החיוניות

אני חושב שהבדיקות החיוניות ביותר לחברי הממשלה הן של התאמה לתפקיד. אני לא צריך את ליברמן אצל מכונת האמת, אבל אני כאזרח זקוק לו מאוד בבחינת התאמתו לתפקיד שר הביטחון.

או מירי רגב, למשל - חשוב לבדוק את התאמתה לתפקיד הקומיסר של התרבות, תחום שאינה מבינה בו דבר (אם כי גם בלי בדיקה התשובה ברורה).

התאמה ובחירות

ואל תגידו לי שהם נבחרו בבחירות דמוקרטיות. אני לא מציע לסגור בפניהם את כל שערי התפקידים הבכירים, אלא רק לבדוק את התאמתם לתפקיד אליו נבחרו או מונו. איוב קרא שר התקשורת? לא הייתם מעוניינים לקבל תוצאות של בדיקת התאמתו לתפקיד הזה? או לכל תפקיד אחר בממשלה?

ומה עם ראש הממשלה, אתם שואלים? שאלה בהחלט טובה. הוא הרי נבחר ישירות לתפקיד. האם בדיקה של התאמתו אינה עומדת בסתירה ל"רצון הבוחר"? אני חושב שלא בהכרח. להבדיל מיליוני הבדלות, היטלר, למשל, נבחר לקנצלר בבחירות דמוקרטיות. אבל לו בדקו את כשירותו, היה מתברר שמקומו בבית המשוגעים, לא בראשות ממשלה.

נזקי חוסר התאמה

הנזקים שחבר ממשלה לא מתאים גורם למדינה, גדולים לא פחות מהדלפה ביטחונית, לפעמים יותר. אז אין לי בעיה עם בדיקות האמינות שמציע ליברמן. אבל קודם כל בדיקות התאמה. והבדיקה הראשונה שהייתי עורך היא התאמתו של ליברמן לתפקיד שר הביטחון.