חקירת קרטל הנסיעות לפולין: תשתית ראייתית להעמדה לדין

התשתית הראייתית התגבשה לכך שמנהלי סוכנויות הנסיעות בחברות טיולי הגשר לעולם בע"מ, י. הלל ושות' בע"מ, אקדמי טרוול (2013) בע"מ ודיזנהאוז בע"מ, חברו כדי לחלק את שוק המסעות לפולין היוצאים מטעם משרד החינוך ומוסדות שונים נוספים

"התגבשה תשתית ראייתית להעמדה לדין של המעורבים בפרשת קרטל הנסיעות לפולין" - כך הודיעו היום מחלקת החקירות של רשות הגבלים עסקיים ולהב 433 - יחידה ארצית למאבק בפשיעה הכלכלית. החקירה, שנמשכה כשנה וחצי, הסתיימה וממצאיה יועבר בימים הקרובים לידי המחלקה המשפטית ברשות הגבלים עסקיים ולמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

חוקרי רשות הגבלים עסקיים ומשטרת ישראל סבורים, כי התגבשה תשתית ראייתית לכך שמנהלי סוכנויות הנסיעות בחברות טיולי הגשר לעולם בע"מ, י. הלל ושות' בע"מ, אקדמי טרוול (2013) בע"מ ודיזנהאוז בע"מ, חברו, בהסדרים שונים - לחלק את שוק המסעות לפולין היוצאים מטעם משרד החינוך ומוסדות שונים נוספים.

במהלך החקירה, נאספו ראיות שביססו את החשד לכך שמזה שנים, פעלו הסוכנים במשותף, כקרטל, על מנת לשמר רף מחירים גבוה, תוך שהם מציגים מצג שווא של תחרות ביניהם.

כחלק מההסדרים האסורים סוכני הנסיעות חילקו ביניהם את המסעות לפולין כך שלמעשה לא הייתה תחרות ביניהם, דבר שאפשר להם לגבות עבור המסעות מחירים גבוהים מהורי התלמידים. בכך, היחידות החוקרות סבורות כי ישנה תשתית ראייתית להעמדה לדין של החברות החשודות ומנהליהן בגין עבירות הסדרים כובלים בנסיבות מחמירות, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות על חוק איסור הלבנת הון.

יתר על כן, במהלך החקירה נאספו ראיות לכך שמנהלי אחת מהחברות העבירו טובות הנאה לעובדי ציבור, על מנת שאלו ישפרו את מצבה של החברה בתפעול השוטף של המסעות לפולין ובמקרה אחד אף נתנו הנחות כדי שעובד עירייה יקדם את עניינה של החברה בעת מכרז.

בשלב זה, תיק החקירה והראיות שנאספו בו יועברו למחלקה המשפטית ברשות הגבלים עסקיים ולמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה לעיון והחלטה.

מסעות הזיכרון לפולין נועדו להנחיל לתלמידי תיכון ישראלים את זיכרון השואה ולהגביר את המודעות לנושא. ואולם, הביקורת על המסעות הללו נשמעה עוד הרבה לפני שנודע על חקירת קיומו של קרטל בתחום ארגון מסעות אלה.

פרשת החשד לקיומו של קרטל בתחום ארגון משלחות הנוער לפולין נחשפה בינואר אשתקד, אז נעצרו 9 חשודים בפרשה, ומעצרם הוארך לתקופות שונות. זאת, בעקבות המעבר לשלב הגלוי בחקירה שניהלו רשות ההגבלים העסקיים והמשטרה. בין החשודים שנעצרו היו דירקטור ובעל מניות משמעותי באל-על - פנחס גינזבורג, בעל משרד הנסיעות י.הלל, אחד מן הבולטים בתחום ארגון מסעות לפולין. חברות נוספות שמנהליהן נעצרו הן חברת תבל תיירות, חברת דיזנהואז וחברת טיולי גשר.

בעקבות החקירה הוגשה לביהמ"ש בקשה לאישור תביעה ייצוגית, בסך 179 מיליון שקל, נגד החברות שקיימו לכאורה את הקרטל. הטענה בבקשה הייתה, כי "משרדי נסיעות שזכו במכרז משרד החינוך כזכייניות לצורך הוצאת משלחות נוער מטעם בית-ספר לפולין, ביצעו תיאום מחירים וחלוקת שוק על-מנת לקדם בחירתם על-ידי בתי-הספר, באופן שתואם ביניהם מבעוד מועד ומבלי שהתקיימה תחרות של ממש".

במקביל הוגשה לבג"ץ עתירה נגד גביית עלות הנסיעה למשלחות לפולין מהורי תלמידי בתי הספר התיכון. בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד שלומי פרידמן, נטען כי גביית הכספים מנוגדת לחוק חינוך חובה חינם, פוגעת בשוויון ומנציחה את הפערים החברתיים.

מנתונים שאספה רשות ההגבלים העסקיים עולה, כי מחירה הממוצע של נסיעה לפולין, כולל הוצאות נלוות, מגיע לכ-6,000 שקל לתלמיד - סכום שמשפחות רבות אינן יכולות לעמוד בו. גובה הסכום, נזכיר, כולל על-פי החשד, פרמיה שנוצרה כתוצאה מתיאום מחירים אסור כביכול בין הסוכנויות המארגנות את מסעות הזיכרון.

בעתירה מוצגים בין היתר נתונים שמקורם במחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, לפיהם כ-75% מן התלמידים הנוסעים לפולין הם בני 5 העשירונים הגבוהים, כלומר, אנשים מרקע סוציו-אקונומי חזק.

תגובת עורכי הדין גיל דחוח , גלית רוטנברג ועדי קידר, ב"כ של הגשר לעולם: "מדובר בשלב ראשוני ביותר שבו התשתית הראייתית נבדקה רק על-ידי המשטרה וטרם נבחנה לעומקה על ידי הפרקליטות, שהיא הגוף הקובע אם קיימת תשתית ראייתית מספיקה להגשת כתב אישום. אנו מאמינים שלאחר בחינה מעמיקה של הראיות ולאחר שיתאפשר לנאשמים להגיב על הטענות, יוסקו מסקנות שונות בתכלית.

"המציאות בשטח מלמדת על תחרות קשה בענף ולא על קרטל מתואם, ומחירי המסעות לפולין היו נמוכים בהתאם. הודעת המשטרה היא נחפזת וניתנה רק לצורכי יחסי ציבור . בעבר כבר נקבע כי אין להמלצות אלו כל מקום בהליך הפלילי".