הממונה על הביטוח: יש למכור עוד 5% מכלל ביטוח עד ספטמבר

אי.די.בי דיווחה לבורסה כי קיבלה העתק ממכתבה של הממונה, שנשלח לנאמן למניות השליטה בכלל ביטוח, משה טרי, ובו הורתה לו לפעול למכירת 5% נוספים ממניות כלל ביטוח בידי אי.די.בי עד ל-3 בספטמבר השנה ■ למדריך השקעה במניות

דורית סלינגר / צילום: מסך
דורית סלינגר / צילום: מסך

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, דורית סלינגר, דורשת להמשיך ביישום המתווה למכירת מניות השליטה (45%) בחברת כלל ביטוח, שבידי קבוצת אי.די.בי.

היום דיווחה אי.די.בי לבורסה כי קיבלה העתק ממכתבה של הממונה, שנשלח לנאמן למניות השליטה בכלל ביטוח, משה טרי, ובו הורתה לו לפעול למכירת 5% נוספים ממניות כלל ביטוח בידי אי.די.בי עד ל-3 בספטמבר השנה.

לפי אי.די.בי, הדגישה סלינגר כי בהתאם להוראות המתווה, ולאחר שבחנה שוב את הוראות פסק הדין שנתן בית המשפט המחוזי בעניין ב-5 באפריל, היא מורה לנאמן להמשיך ולפעול במתווה הקובע כי עליו להיכנס בנעלי בעלת השליטה ולמכור מדי ארבעה חודשים 5% מאמצעי השליטה.

מניות השליטה בכלל ביטוח נמצאות בשנים האחרונות בידי נאמן, לאחר שהממונה סלינגר שללה מאי.די.בי את האישור לשלוט בחברת ביטוח. בין הצדדים נתחם הסכם, שלפיו תוענק לאי.די.בי תקופה של כשנתיים למצוא רוכש להחזקותיה בכלל ביטוח, ואם עסקה כזאת לא תצא לפועל, יופעל מתווה למכירת המניות במנות של 5% מדי ארבעה חודשים בניהול הנאמן.

עם זאת, באי.די.בי התנגדו וביקשו לדחות את מכירת המניות ל-2019. בתום הליך משפטי של כשנה, קבעה שופטת המחוזי בתל אביב רות רונן כי יש להתחיל ביישומו של המתווה, אבל הוסיפה כי מדי ארבעה חודשים תבחן סלינגר את הסבירות שבהמשך יישומו.

בעקבות פסיקת המחוזי מכרה אי.די.בי בתחילת מאי 5% ממניות כלל ביטוח תמורת 166 מיליון שקל לקבוצת משקיעים, ונותרה עם כ-50% מהמניות. 5% ממניות כלל ביטוח שועבדו על ידי אי.די.בי לטובת מחזיקי אג"ח י"א, כאשר התמורה ממכירת עוד 36% מהמניות משועבדת למחזיקי אג"ח י"ג שלה.

בעקבות הפסיקה, הגישה אי.די.בי בחודש שעבר ערעור על ההחלטה לבית המשפט העליון באמצעות עוה"ד פיני רובין וכפיר ידגר ממשרד גורניצקי ושות'. עם זאת, דיון בנושא טרם נקבע, ולאור ההחלטה הנוכחית, יידרשו עורכי הדין ובכירי אי.די.בי לשקול כיצד לפעול.

כלל עסקי ביטוח  הציגה בסוף 2016 הון עצמי של 4.86 מיליארד שקל, אבל היא נסחרת בבורסה לפי שווי של 3.24 מיליארד שקל, המשקף פער שלילי של 33%. באי.די.בי מציינים כי משמעות פסק הדין של המחוזי היא שהנאמן ימכור את המניות שבידיו בשווי הנמוך בלפחות שליש משוויה המאזני של כלל ביטוח - כך שכל מכירה של 5% ממניות כלל ביטוח תסב לה הפסד של כ-70 מיליון שקל.