אפל מתכננת: האייפון החדש יכלול אמצעי ביטחון ביומטריים

הדגם החדש של הסמארטפון צפוי לכלול מערכת שתסרוק את תווי הפנים לצורכי זיהוי ואבטחה ■ המכשיר שיושק בסתיו יכלול כנראה מסך גדול יותר ובינה מלאכותית

מערכת Touch  ID / צילום: רויטרס
מערכת Touch ID / צילום: רויטרס

אפל  מפתחת תכונה שתאפשר לפתוח את האייפון באמצעות סריקת תווי הפנים במקום טביעת האצבעות.

עבור האייפון המעוצב מחדש שישוחרר לשוק במועד מאוחר יותר השנה, בודקת אפל מערכת אבטחה משופרת שתאפשר למשתמשים להיכנס ולאשר תשלומים באמצעות סריקת תווי הפנים, לדברי מקורות שמכירים את המוצר. מערכת אבטחה זו פועלת על חיישן תלת-ממד חדש, לדברי המקורות שביקשו לשמור על עילום שם, מכיוון שמדובר בטכנולוגיה שעדיין נמצאת בשלבי הפיתוח. החברה בודקת גם את סריקת קשתית העין כדי להגביר את רמת האבטחה שמספקת המערכת, לדברי אחד המקורות.

מהירותו ודייקנותו של החיישן הן הנקודות המרכזיות בתכונה. ניתן יהיה לסרוק את פני המשתמש ולפתוח את נעילת האייפון תוך כמה מאות אלפיות השנייה, לדברי המקור. התכונה תפעל גם אם המכשיר מונח במצב שטוח על שולחן, ואינו מוחזק בקרבת הפנים. התכונה עדיין בשלב הבדיקה, וייתכן שהיא לא תיכלל במכשיר החדש. עם זאת, הכוונה היא שתכונה זו תחליף את סורק טביעת האצבע Touch ID, לדברי המקור. אפל סירבה להגיב.

בבדיקות מתברר כי פתיחת הנעילה באמצעות סריקת תווי הפנים צורכת כמות רבה יותר של נקודות נתונים מסריקת טביעת אצבע, ולפיכך סריקת תווי הפנים מספקת רמת אבטחה גבוהה יותר מאשר מערכת Touch ID. אפל השיקה את Touch ID ב-2013 באייפון 5 כאמצעי לפתיחת הנעילה של המכשיר, ולאחר שנה הוסיפה תמיכה באישור תשלומים וכניסה ליישומים.

אפל אינה הראשונה להשתמש בצורות שונות של אישור ביומטרי. במכשירי הטלפון האחרונים שלה הכניסה סמסונג סורקי קשתית העין שמאפשרים למשתמשים לפתוח את המכשירים שלהם ולבצע תשלומים באמצעות סריקת קשתית העין שלהם. הפיצ'ר בסמארטפון גלקסי 8S של סמסונג זכה לביקורת שלילית מכיוון שמשתמשים הצליחו לשטות בחיישן באמצעות צילומים של קשתית עין. לחיישן של אפל יש תפיסת עומק תלת-ממד, ופירושו של דבר הוא שמועטים יותר הסיכויים לשטות במערכת באמצעות תמונות דו-ממדיות. במועד מוקדם יותר השנה העריכו אנליסטים בג'יי. פי. מורגן צ'ייס ובחברות אחרות כי חיישן התלת-ממד ייכלל במכשיר האייפון החדש.

בהשקת האייפון החדש בסתיו תציג אפל את השדרוג הגדול ביותר למוצר הדגל שלה בשנים האחרונות. בסתיו שעבר השיקה אפל את אייפון 7 ואייפון 7 פלוס, והתמקדה במצלמה ובקצב השדרוגים תוך שימוש בעיצוב הקודם של אייפון 6, תוך הוספת החידוש של צג רגיש לעוצמת מגע באייפון 7. האייפון מניב קרוב לשני שליש מההכנסות של אפל, ואף הפך לבסיס המרכזי של מוצרים כמו שעון אפל, טלוויזיית אפל והום-פוד החדש.

בנוסף לתכונת פתיחת המכשיר באמצעות סריקת תווי הפנים, בודקת אפל גם אבות-טיפוס לאייפון הדור החדש שיכללו שבב ייעודי לעיבוד מטלות בינה מלאכותית, וצגים שיוכלו להציג תכנים בקצב הצגת תמונות מהירה גבוה יותר. באפל עצמה מכונה שבב הבינה המלאכותית "המנוע העצבי של אפל" (Apple Neural Engine) והוא יאריך את חיי הסוללה באמצעות טיפול במטלות כגון זיהוי תמונה והצעות הקלדה. הצגים המהירים יותר שנמצאים בתהליך בדיקה הם אותם צגי ProMotion שכלולים בטאבלטי אייפד האחרונים של אפל, לדברי אחד המקורות.

לרגל שנת העשור להשקת האייפון, בודקת אפל גם מסגרת זכוכית חדשה, שולי פלדה וצג גדול יותר שיתאים לגוף הקטן יותר של המכשיר. לוחות הזכוכית בצדדים הקדמי והאחורי של אייפון החדש יתעקלו בשולים. בין שני לוחות הזכוכית הקדמי והאחורי תהיה מסגרת פלדת אל חלד שבה יאוחסנו בקרי החשמל ועוצמת הקול.

לוחות הזכוכית הקדמי והאחורי נראים כמקשה אחת בגלל דקותה של מסגרת הפלדה, לדברי מקורות שמכירים את המכשיר. המקום השקוע היחידי בצג יהיה לצורך חיבור האוזניה, המצלמה הקדמית וחיישן זיהוי תווי הפנים.

האייפון בעיצובו החדש יכלול צג OLED, שמפיק צבעים חדים יותר, והחברה מתכננת גם עדכונים לאייפון 7 ואייפון 7 פלוס שייכללו צגי LCD סטנדרטיים. חיישן התלת-ממד החדש נבדק לגרסת OLED. כל שלושת האייפונים יכללו מעבדים מהירים ויעילים יותר על בסיס תהליך ייצור 10 ננומטר, לדברי מקורות שמכירים את המוצרים. בעת ההשקה יהיו המכשירים שבהם לא יותקן צג OLED זמינים יותר מהגרסה המשודרגת בשל מגבלות היצע.

גודלו הכולל של החלק הקדמי של האייפון החדש, שכמעט כולו יהיה צג בלבד, יהיה דומה לגודלו של אייפון 7, אך גודל הצג שלו יהיה דומה לשל הצג הגדול יותר באייפון 7 פלוס. למכשיר החדש יהיו שיפועים צדדים דקים יותר סביב הצג ולא יותקן בו כפתור בית פיזי. אפל התמודדה עם אתגרים בשילוב סורק טביעת האצבע Touch ID עם צג חדש זה, לדברי מקורות יודעי דבר. היא גם בודקת תנועות חדשות כגון החלקה על מרכז הצג כדי להשיק פעולות, במטרה להחליף את כפתור הבית.

אפל מפתחת גם יכולות מציאות רבודה חדשות. עדיין לא ברור אם חיישן התלת-ממד יתמוך בתכונות מציאות רבודה, או אם הוא יתמקד רק בסריקת תווי פנים וקשתית העין לצורכי אבטחה ואישור.