ילין לפידות השקיע כ-400 מיליון ש' בהנפקת האג"ח של תמר

רשימת הרוכשים בהנפקת האג"ח המוצלחת הבליטה שחקני נוסטרו רבים, שהשקיעו במשותף כמיליארד שקל, כמו גם את בית ההשקעות אלטשולר שחם שבדר"כ מדיר רגליו מהנפקות

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

הנפקת הענק של תמר פטרוליום ריכזה אתמול עניין רב, אך בחינה של מצבת הרוכשים בהנפקה מגלה כי חלק ניכר ממנה נרכש על ידי שחקני נוסטרו שנחשבים "ידיים חלשות".

שחקן הנוסטרו הגדול בישראל, ברק קפיטל שנחשב לשחקן מרכזי בהנפקות, השקיע בהנפקה כמעט 350 מיליון שקל - סכום מדהים על רקע העובדה כי המוסדי הגדול ביותר שהשקיע בהנפקה, ילין לפידות, רכש כ-400 מיליון שקל. משקיע מוסדי גדול נוסף שרכש סכום גדול היה מנורה מבטחים, שנחשב ל"יד חזקה" בהנפקות והשקיע הפעם כ-150 מיליון שקל. 

שני נתונים מעניינים נוספים עולים מההנפקה של אתמול:

1. אלטשולר שחם, שבדרך כלל מדיר רגליו מהנפקות או משקיע סכומים זניחים, השקיע אתמול בהנפקת תמר כ-90 מיליון שקל. יש לציין כי דני ירדני, מנהל ההשקעות הראשי באלטשולר שחם, שנחשב לדמות מרכזית בשוק ההון הישראלי, ספג ביקורת לאחרונה מכלי תקשורת שונים על כך שכספים "בורחים" לו מקרנות הנאמנות. ירדני נוקט בקו לוחמני כנגד גל ההנפקות של השנים האחרונות, שלטענתו אינו משקף את הסיכון האמיתי בשווקים ואינו מפצה בתשואות נאותות על לקיחת הסיכונים.

2. שחקני הנוסטרו נכנסו הפעם בסכומים גדולים. כאמור, ברק קפיטל שהוא שחקן הנוסטרו הגדול בישראל ולכן גם המסודר והממוסד ביותר, רכש בהנפקה אג"ח בכמעט 350 מיליון שקל, אולם הוא לא היחידי: שורה ארוכה של שחקני נוסטרו קטנים, המכונים "פליפרים" או "יד חלשה", נכנסו להנפקה בסכומים גדולים יחסית. 

זה המקום לציין כי נפקדו מההנפקה כנף, זרוע ההשקעות של כלל ביטוח שמנוהל על ידי ענת לוין שמובילה אף היא קו נצי ומקצועי ובודקת כל הנפקה לגופה; ובית ההשקעות פסגות, שמנוהל על ידי ברק סורני. 

הנפקת תמר אינה הנפקה רגילה. מדובר בהנפקה בעלת דירוג גבוה ועם בטוחה משמעותית. מעניין יהיה לראות את התנהגות המשקיעים בעוד שבועיים - כשיפתח ה-BOOK בהנפקת המניות.