מחיר למשתכן: הצלחה בר"ג ובית שאן; כישלון בקריית ביאליק וגת

שני המכרזים שצלחו כוללים היצע של 511 יחידות דיור בסך-הכול, מתוכן 432 דירות המיועדות לזכאי התוכנית ■ עם זאת, המכרזים שנכשלו מותירים על המדף לא פחות מ-1,643 יחידות דיור

פרויקט כרמי גת - קרית גת / צילום: איל יצהר
פרויקט כרמי גת - קרית גת / צילום: איל יצהר

הצלחה למכרזי מחיר למשתכן ברמת-גן ובבית שאן לצד כישלון במכרזים בקריית ביאליק ובקריית גת. משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל פרסמו תוצאות של 4 מכרזי מחיר למשתכן. שני המכרזים שצלחו, ברמת-גן ובית שאן, כוללים היצע של 511 יחידות דיור בסך-הכול, מתוכן 432 דירות המיועדות לזכאי התוכנית ועוד 79 דירות מיועדות למכירה בשוק החופשי במחיר מלא ללא הנחה. עם זאת, המכרזים שנכשלו מותירים על המדף לא פחות מ-1,643 יחידות דיור.

נתחיל בהצלחות: המכרז הראשון שנסגר בהצלחה הוא כאמור מכרז ברמת-גן, בקריית החינוך, מכרז שפורסם לראשונה עוד בדצמבר 2016 ונדחה מספר פעמים. במכרז, שכלל שני מגרשים שונים, זכתה חברה אחת, חברת סלע איסתא נדל"ן ישראלי, שתוכל לשווק ולמכור 318 דירות מוזלות לזכאי מחיר למשתכן ועוד 79 דירות בשוק החופשי ללא הנחה.

נציין כי על-פי תנאי המכרז, הבנייה במתחם צריכה לשלב את הדירות המוזלות ואת הדירות בשוק החופשי באותם הבניינים, והמכרז אינו מאפשר להפריד בין שני סוגי הדירות. במקביל, המכרז כלל גם שטחי מסחר.

על-פי ההצעות הזוכות, מחיר דירה מוזלת בשטח 95 מ"ר לזכאי מחיר למשתכן תעמוד על החל מכ-1.35 מיליון שקל, מחיר דירה בשטח 110 מ"ר תעמוד על החל מכ-1.57 מיליון שקל, ומחיר דירת 130 מ"ר החל מכ-1.85 מיליון שקל. מחיר זה כולל את מרכיב המע"מ כמו גם את חישוב שטחי המרפסות, המחסן והחניה. על-פי נתוני משרד האוצר, הצעת הקבלנים במכרז משקפת הנחה במחיר הדירות לזכאים בשיעור כ-22% ממחיר השוק.

שכונת קריית חינוך ברמת-גן משתרעת על שטח של כ-124 דונם, מערבית לבית החולים תל-השומר ודרומית לדרך שיבא.

עוד מכרז שנסגר בהצלחה הוא מכרז בבית שאן, בשכונת האקליפטוס. מכרז זה כלל שני מגרשים עם היצע של 114 יחידות דיור בסך-הכול. בשני המגרשים זכתה חברה אחת - י.ס.ד בעמק יזמות, שהציעה 4,080 שקל למ"ר. על-פי תוצאה זו, מחיר ממוצע לשירת 100 מ"ר במכרז עתידה לעלות סביב 450-500 אלף שקל.

כאמור, במקביל לשני המכרזים שנסגרו בהצלחה, פורסמו תוצאות גם של שני מכרזים נוספים שנכשלו. מדובר במכרז אחד בקריית ביאליק ללמעלה מ-1,500 יחידות דיור ומכרז נוסף בקריית גת ל-40 יחידות דיור מוזלות.

 

המכרז בקריית ביאליק, המכרז הגדול ביותר שפורסם מבין כל אלה שנסגרו כעת, מכרז לבניית 1,603 יחידות דיור בקריית ביאליק, בשכונת אפק, נסגר ללא שהוגשה אליו אף לא הצעה אחת. מדובר במכרז שפורסם לראשונה עוד בשנה שעברה ונדחה, וכלל 5 מגרשים שונים. נציין כי המכרז כלל גם היקף לא מבוטל של דירות למכירה בשוק החופשי, ולא לזכאי תוכנית מחיר למשתכן, אך למרות זאת נכשל.

על-פי המכרז, 1,123 יחידות דיור מיועדות לזכאי מחיר למשתכן, בעוד 480 דירות יוכלו להימכר בשוק החופשי. מדובר בהיקף לא מבוטל של דירות שיכולות להימכר בשוק החופשי, שעומד על כ-30% מכלל יחידות הדיור, ולמרות זאת, למכרז לא הוגשה אף לא הצעה אחת. נזכיר כי בקריית ביאליק כבר נסגרו מכרזי מחיר למשתכן, וייתכן שהקבלנים חוששים שהמכרז החדש לא היה מספיק אטרקטיבי.

המכרז השני שנכשל הוא מכרז בקריית גת, בשכונת כרמי גת, שכלל היצע אפשרי של 40 יחידות דיור מוזלות. גם למכרז זה לא הוגשה אף הצעה.

על-פי מעקב "גלובס" אחר מכרזי מחיר למשתכן שנסגר בהצלחה, עד כה זכו קבלנים ויזמים במכרזים לבניית 35,291 יחידות דיור מוזלות במסגרת מכרזי מחיר למשתכן. אם נחשיב גם את הדירות המוזלות במסגרת מחיר מטרה, נגיע ל-36,940 דירות מוזלות בסך-הכול.

נדגיש כי מדובר בדירות המוזלות בלבד, לא כולל דירות במחיר שוק שנכללות גם הם לעתים במכרזים. עוד נציין כי מספר הדירות המוזלות אינו כולל תוספת שבס (תוספת במספר הדירות שרשות מקומית יכולה לאשר), וזאת בשל אי-הוודאות שדירות אלה אכן יאושרו, וגם אם כן, בחלק לא מבוטל מהמקרים דירות השבס נמכרות כדירות במחירי שוק, ואין מיועדות לזכאי מחיר למשתכן. 

עוד נזכיר כי דירות מחיר למשתכן שנרכשות על-ידי זכאים יכולות לעמוד להשכרה על-ידי הרוכשים הזכאים, אך לא ניתן למכור אותן במשך 5 שנים מיום קבלת המפתח. עוד נזכיר כי ביום ראשון הקרוב, 9 ליולי, צפויה להיסגר ההרשמה ל"הגרלה הגדולה" של כ-15 אלף דירות מוזלות בלמעלה מ-90 פרויקטים ב-24 יישובים ברחבי הארץ.