מסע בנהר האמזון: "יום העצמאות" של הקמעונאות המקוונת

אמזון תציין את חג ה-Prime Day, וזו הזדמנות טובה לתור אחרי חידושים טכנולוגיים ■ אזעקה אלחוטית, מוצרי IOT ותנור עם אינטליגנציה מלאכותית - הם רק חלק מהמוצרים הבולטים

הוותיקים שבינינו עוד זוכרים את אמזון בתור חנות ענקית לרכישת ספרים ודיסקים ברשת. בשנים האחרונות הפך האתר לחנות הכלבו הווירטואלית הגדולה בעולם, שמוכרת כמעט כל מוצר צריכה ושירות אישי, שקיימים בעולם. היא מספקת במה זמינה ובת השגה לרכישת המוצרים הטכנולוגיים המתקדמים ביותר בשוק, לעתים מדובר בכאלה, שזה עתה יצאו מחממות גיוס ההמונים, ובדרך זו מהווה זרז להטמעה גלובלית של טכנולוגיות.

כיום החברה שולחת זרועות לעולם האמיתי באמצעות השתלטות על רשתות מזון, הקמת רשתות טלוויזיה ואפילו כניסה למקרר הביתי. השפעתה כה גדולה עד שבשנתיים האחרונות יש לה אפילו חג רשמי משלה - Prime Day - שמעניק הוזלות על מאות אלפי מוצרים. לכבוד החג, שיתקיים בשבוע הבא, ליקטנו כמה חידושים מעניינים מרחבי האתר.

ההצגה של אלקסה

אמזון מנסה בשנים האחרונות לחרוג מעולם הסחר הווירטואלי ולפתח עצמאית קשת של מוצרים חכמים ומקושרים. אלה אמורים להוות בסיס למערכת בית חכם ולייצר עבור אמזון מעין אקו סיסטם של שירותים ורכישות על בסיס מערכת ההפעלה הקולית אלקסה.

המוצרים הללו נמכרים תחת שם המותג אקו (Echo) והם החלו את דרכם בצורה של קופסאות קטנות וחסרות ייחוד. כיום הם עוברים אבולוציה מהירה ודוגמה לכך היא המוצר האחרון בסדרה Echo Show, שיוצא בימים אלה למכירה. המארז כולל רכיב בלוטות' ורשת אלחוטית, מצלמה, מסך באיכות גבוהה, רמקול איכותי וסוללה של 8 מיקרופונים ממוקדים, שיכולים לקלוט פקודות קוליות של המפעיל גם מהצד השני של החדר.

בהתאם לפקודות, שאותן מזהה אלקסה, מאפשר המכשיר לבצע שיחות וידיאו, להציג תמונות מתוך הענן, להשמיע שירים ורצועות מתוך שירות המוזיקה של אמזון באיכות דולבי, כולל הצגת המילים על המסך, להציג סרטים מיוטיוב ועוד.

החיבור לענן דרך השרתים של אמזון מאפשר לבעל המכשיר גם להזמין קולית גם שורה של שירותים חיצוניים כמו הסעות מאובר, הזמנת שולחן במסעדות ועוד וכמובן, למלא את הייעוד המרכזי שהוא רכישת שירותים ומוצרים מאמזון, כולל חידוש אוטומטי של מצרכי מזון, אספקת קניות עד הבית ועוד. המוצר עולה כ-230 דולר.

 

אזעקה אלחוטית למתחילים

גם מוצרים שנחשבו בעבר יקרים ומסובכים להרכבה מקצועית, נמכרים כיום באמזון בערכות פשוטות שמיועדות למתחילים. דוגמה אחת היא מערכת אזעקה ביתית בקופסה, שכל רכיביה מתחברים אליה אלחוטית. המערכת תומכת בו זמנית בחיבור 3G באמצעות כרטיס SIM, בחיבור Wi-Fi ובתקשורת קצרת טווח RFID. בחבילה נמצאת גם סירנה אלחוטית רבת עוצמה, חיישן לפתיחה/ סגירה של דלתות וחיישני תנועה מבוססי אינפרה אדום.

שרשור של חיישנים למערכת הבקרה מאפשר ליצור רשת של עד 100 אזורי התרעה אלחוטיים ברחבי הבית/ עסק, שעל כל אחד מהם ניתן לקבל התרעה נפרדת. במקרה של פריצה, בעל הבית יכול לתכנת שליחה של עד שש התרעות לשישה טלפונים מרוחקים באמצעות הודעות SMS או התרעות קוליות, לצפות מרחוק בבית, להפעיל ולנתק אזורים מסוימים וכך הלאה. הזיהוי של המפעיל המורשה של המערכת בתוך הבית מתבצע באמצעות שלט אלחוטי. פרט לכך, זהו גם מרכז מידע ביתי עם שעונים מעוררים, תזכורות ועוד. המחיר: 52 דולר לפני משלוח.

חוכמת המוצרים הפשוטים

אמזון היא "ממלכת מוצרי ה-IoT" כפי שניתן לצפות מחברה שחרטה על דגלה את החיבור בין עולם מוצרי הצריכה לבין "הענן". חלק מהמוצרים הללו יקרים ומורכבים, אחרים זולים אבל מבריקים - ודוגמה אחת הוא מפצל השקעים מבית Sunbell. המוצר נראה כמו מפצל רגיל עם יציאת חשמל אחת וארבעה שקעים והוא מתפקד כמגן מפני ברקים ומכות חשמל.

בפועל מדובר במוצר אינטרנטי מתוחכם, עם חיבור לאפליקציה בטלפון החכם באמצעות רכיב Wi-Fi. לאחר החיבור ניתן לתכנת את זמני הכיבוי/הפעלה של המכשירים שמחוברים לכל אחד מהשקעים בנפרד, עם 20 קבוצות של תזמונים. כלומר, לכל שקע ניתן לקבוע מספר זמני הפעלה/כיבוי, בשעות ובתאריכים שונים. ניתן גם לרשת באמצעות האפליקציה כמה מפצלי כוח כאלה ברחבי הבית, כאשר כל טלפון יכול לשלוט בנפרד בעד כ-10 מפצלים שלכל אחד מהם מחוברים בו זמנית עד 4 מוצרים ביתיים. בדרך זו נוצרת תשתית בית חכם מהירה וקלה.

באופן טבעי, למוצר יש גם ממשק קולי עם מערכת ההפעלה אלקסה של אמזון, שבעזרתה ניתן לבצע הפעלה/כיבוי בפקודות קוליות בכל אחד מהשקעים בזמן אמת. המפצל תומך בוולטאג' של 100 עד 240 וולט, ומחירו לצרכן עומד על  40 דולר.

תנור עם אינטליגנציה מלאכותית

מוצרי בישול ואפייה הם תמיד להיט באמזון וכאשר משלבים אותם עם מיטב הטכנולוגיה מקבלים מוצר רב מכר, למרות מחיר שאינו שווה לכל כיס. דוגמה אחת הוא תנור הבישול החדש June, שנכנס לאחרונה לאמזון עם תג מחיר של יותר מ-1,400 דולר. התנור מצויד ב-6 גופי חימום עשויים מסיבי פחמן, שמאפשרים חימום מוקדם מהיר פי שלושה מזה של תנורים מקובלים ובשילוב עם מאווררים מיוחדים בשיטת הקונבקציה מבטלים "נקודות קרות" נסתרות ומאיצים את תהליך הבישול.

אבל, זו רק ההתחלה. התנור מצויד במצלמת HD ובתובנה מלאכותית עם זיהוי תמונות כדי לזהות אוטומטית את סוגי המזון שמוכנסים לתוכו, מתוך רשימה של כ-50 מוצרים מתוכנתים מראש, ומתאים עבורם תפריטים, שתוכנתו עבורם על ידי שפים מקצועיים. לתוך התנור מובנה גם משקל אלקטרוני מדויק, שמנחה את המבשל לגבי הכמויות אותן הוא צריך להוסיף, וחיישנים פנימיים מדויקים מזהים בזמן אמת את הטמפרטורה הפנימית של התבשילים תוך כדי ההכנה, ברמת דיוק של מעלה אחת.

כל העסק נשלט באמצעות מסך מגע צבעוני בגודל 5 אינץ' וגם על ידי רכיב אלחוטי ששולח מידע אודות הטמפרטורה וזמן הבישול, התרעות בזמן אמת ואפילו פיד וידאו חי של האוכל בתוך התנור לאפליקציה בטלפון, ממנה ניתן גם לשלוט בתנור.