לאומי מתרחב בפקטורינג: חתם על שת"פ עם חברת בססח

בססח תפיק פוליסת ביטוח אשראי ללקוחות לאומי ■ הנפקת הפוליסה תקטין ללאומי את הסיכון במימון האשראי ■ הבנק ירחיב את הפעילות גם ללקוחות בסיכון גבוה יותר

קובי הבר / צילום: איל יצהר
קובי הבר / צילום: איל יצהר

בנק ללאומי  מסמן את פעילות הפקטורינג כמנוע צמיחה. ל"גלובס" נודע כי במסגרת החלטת החטיבה העסקית של הבנק בראשות קובי הבר להתרחב בתחום זה, נחתם באחרונה הסכם לשיתוף-פעולה עם חברת ביטוחי האשראי בססח.

על פי ההסכם, בססח תפיק פוליסת ביטוח אשראי ללקוחות פעילות הפקטורינג של לאומי, שיציעו ללקוח את העסקה המשולבת (One stop shop). הנפקת הפוליסה גם תקטין ללאומי את הסיכון במימון האשראי ותביא לכך שהבנק יוכל להרחיב את היצע הלקוחות שלו גם לכאלו בסיכון גבוה יותר, וזאת בזכות הביטוח. כבר היום ניתן לבטח את האשראי, אך העובדה שלאומי רוכש בשם לקוחותיו את הפוליסה במרוכז אמורה לאפשר לו להציע ללקוח מחיר טוב יותר עבור הביטוח, מאשר במקרה שבו הלקוח היה מבקש ישירות הצעה מבססח.

בססח, שבבעלות קבוצת הראל ויולר הרמס, מבטחת יצואנים וספקים מקומיים המוכרים ללקוחותיהם באשראי מפני תרחיש של אי-תשלום חובות על ידי לקוחות. קובי הבר, ראש החטיבה העסקית-מסחרית בלאומי, מסר כי "שיתוף-הפעולה עם חברת בססח מהווה אבן דרך משמעותית בהרחבת פעילות הפקטורינג בלאומי, והוא צפוי לאפשר לחברות העסקיות שעובדות עם לאומי לקבל פתרון מימוני משלים".

נזכיר כי פקטורינג היא דרך מימון באמצעותה חברה מוכרת את החוב של לקוחותיה כלפיה ומקבלת את סכום החוב באופן מיידי בניכוי ריבית ועמלות המשולמות למלווה. שיטה זו מאפשרת שיפור בתזרים המזומנים של העסק, וכן העסק לא צריך להעמיד ביטחונות מולו. באשר למחיר, בעיקרון הריבית בפקטורינג נחשבת גבוהה יותר מאשר באשראי רגיל, אולם מכיוון שהבנק מדרג את הסיכון באשראי בעיקר לפי רמת הסיכון של הלקוחות, יכול להיווצר מצב בו מדובר במחיר דומה ואולי נמוך יותר, בעיקר כשמדובר בעסקים קטנים. למשל, יצרן גבינות שמוכר לרשתות השיווק הגדולות, יכול לבצע פקטורינג ולהישען על רמת הדירוג של הרשתות הגדולות.

רמות מרווחים טובות

בנק לאומי פעיל מזה שנים בתחום הפקטורינג, אולם בשנים האחרונות החליט להתרחב בתחום. לפי הערכות, תיק הפקטורינג של הבנק, שנחשב לאחד השחקנים הגדולים ביותר בתחום, צמח ב-4 השנים האחרונות בעשרות אחוזים והוא עומד כיום על כמה מיליארדי שקלים. ההחלטה של לאומי להתרחב בתחום הפקטורינג נובעת גם מהסיבה שרמות המרווחים בו נחשבות טובות, וגם כי בניגוד לאשראי עסקי רגיל בתחום זה התחרות מול המוסדיים נמוכה יותר. הסיבה לכך היא שפקטורינג הוא לרוב אשראי לטווח קצר של עד 120 יום, בעוד שהמוסדיים מחפשים בעיקר מתן אשראי לטווח ארוך.

בנוסף, כחלק מההתרחבות של לאומי בתחום הוא מתכוון בנוסף להסכם עם בססח להשיק בזמן הקרוב גם פתרון דיגיטלי בתחום הפקטורינג לביצוע ישיר של עסקאות ניכיון של הלקוחות.