הצעת החוק להטבות מס בבנייה להשכרה תעלה בממשלה ביום א'

הצעת החוק תאפשר הטבות מס מוגדלות לבנייה להשכרה לטווח ארוך שתהווה תחרות לשוק השכירות הפרטי

משה כחלון בכנס לשכת רואי החשבון / יוד צילומים יהודה בן יתח
משה כחלון בכנס לשכת רואי החשבון / יוד צילומים יהודה בן יתח

הצעת החוק הממשלתית למתן הטבות מס מוגדלות ליזמים וקבלנים שיבנו פרויקטים להשכרה ארוכת-טווח תעלה לאישור הממשלה ביום א' הקרוב. מדובר בהצעה של שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, המבקשת לקבוע הטבות מס מוגדלות לבניית פרויקטים של שכירות ארוכת-טווח לצד קיצור הליכים ביורוקרטיים לכל יזם שיבקש לבנות פרויקטים לשכירות. את הצעת החוק קידם ויקדם בהמשך חבר הכנסת רועי פולקמן (כולנו).

נכון להיום, יזמים שרצו או רוצים לבנות פרויקט להשכרה יכולים לעשות שימוש בחוק עידוד השקעות הון המעניק הטבות מסויימות. אולם יוזמי החוק מסבירים כי ניתוח של השנים האחרונות מעלה כי ניצול הטבות המס ביחס להתחלות הבנייה הוא פחות מ-2%. מסיבה זו מקודם כעת החוק האמור במטרה להגדיל את הטבות המס ודרך כך לעודד חברות להיכנס לתחום הבנייה להשכרה לטווח ארוך.

כאמור, נכון להיום יכולים היזמים והקבלנים לעשות שימוש בהטבות חוק לעידוד השקעות הון, הקובע כי על בניין חדש להשכרה ישולם מס שבח ממכירה או מהשכרה בגובה 11%. בתזכיר החוק שיעלה לאישור הממשלה נקבע מסלול הטבות נוסף, לפיו יוענקו הטבות מס מוגדלות לחברה שתשכיר נכס לתקופות של 10 שנים ו-15 שנים. בנוסף, יופחת מס הרכישה על הקרקע שעליה ייבנה הבניין להשכרה בשיעור של 0.5%, עבור מי שישכיר את הדירות ל-15 שנה.

ההצעה קובעת עוד כי ההטבות לא תינתנה רק לבניין חדש אלא גם לבניינים בהם יתבצעו תוספות בנייה, תמ"א 38 וכן בניינים שייעודם שונה לשימוש למגורים בשכירות ארוכת-טווח.

חידוש נוסף בחוק הקיים הוא הוספת 'מסלול ירוק' בו תתאפשר לחברות שיקדמו שכירות ארוכת-טווח, זכאות אוטומטית להטבות המס למי שיתחייב מול רשות המסים לעמוד במספר תנאים. מדובר בתנאים שקובעים כי היתר הבנייה יתקבל לאחר שהחוק יאושר, השלמת בניית הבניין, או השלמת תוספת הבנייה עד ליום 31 לדצמבר 2022 או שינוי ייעוד הקרקע עליו נמצא הבניין. כמו כן הפרויקט חייב לכלול 30 דירות לפחות.

תנאי נוסף הוא גובה השכירות הממוצע לדירת מגורים בבניין, שלא יעלה על סכום שייקבע על ידי רשות המסים ובהתייעצות עם רשות ההשקעות במשרד הכלכלה.

מי שיעמוד בתנאים יוכל לקבל שיעור מס מופחת שייקבע על ידי מדרגות שמתייחסות לתקופת ההשכרה של הדירות בפרויקט. כך, שיעור המס על השבח הריאלי יתקבלו על פי מדרג בכל 5 שנים מלאות. לתקופה של 5 שנים - 11%, לתקופה של 10 שנים - 9% ולתקופה של 15 שנה - 7.5%.

הצעת החוק גם מתייחסת לחברה שתרכוש בניין להשכרה, שתוכל לקבל הטבה במס הרכישה. מדובר בתשלום מס רכישה בשיעור 0.5% במקום 6%, וזאת בכפוף לעמידה בתנאי החוק כשלפחות מחצית מהדירות יושכרו לתקופה של 15 שנה. נציין כי הצעת החוק קובעת שההטבות מותנות בהשכרת הדירות למלוא התקופות, ובהמצאת התחייבות כפי שיקבע מנהל רשות המסים.

"החוק יהווה זריקת מרץ לשוק השכירות ארוכת-הטווח", מסר שר האוצר כחלון. "שכירות לטווח ארוך מהווה אלטרנטיבה לזוגות צעירים אשר אינם מעוניינים או מסוגלים לרכוש דירה והיא חלק בלתי נפרד מפתרון משבר הדיור. יש צורך לשלב את המגזר הפרטי בשוק השכירות בכדי להגדיל את היצע הדירות באופן דרמטי. המסלול הזה יקודם לצד הפרויקטים של חברת דירה להשכיר שכבר היום משווקת אלפי דירות לשכירות ארוכת-טווח במחירים מוזלים באזורי ביקוש".

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, הוסיף: "תיקון חוק עידוד השקעות הון יפחית את הרגולציה לקבלת הטבות המס לבניית דיור להשכרה באופן משמעותי, ומשכך יסייע להגדלת מספר הפרויקטים הנבנים למטרת שכירות ולהגדלת ההיצע עבור שוכרי הדירות בכלל והזוגות הצעירים בפרט".

יו"ר סיעת כולנו ח"כ רועי פולקמן אמר היום כי: "חוק עידוד השקעות הון הוא חלק בלתי נפרד מפתרון משבר הדיור. המטרה היא לעודד בנייה בקרקע פרטית . מי שצריכים להיכנס לבניית דירות להשכרה בארץ הם היזמים, ויש פה פוטנציאל לעשרות אלפי דירות להשכרה. עד היום לשוק הפרטי לא היה משתלם לבנות לשכירות ואני רוצה לעשות את התמ"א 38 של השכירות ולגרום ליזמים לבנות".

נזכיר כי במקביל להצעת החוק הזו, קיימת הצעת חוק נוספת הקשורה לעידוד בנייה להשכרה. מדובר בהצעת חוק פרטית שקידם עד לאחרונה ח"כ פולקמן למתן תעודות מס ליזמים וקבלנים וזאת כדי לעודד בניית פרויקטים לשכירות ארוכת טווח. הצעת חוק זו הוקפאה כעת לאור הסכמות שהושגו לקידום הצעת החוק הממשלתית הנוגעת לשינוי חוק עידוד השקעות הון. עם זאת, ייתכן והצעת החוק של תעודות המס תמשיך ותתקדם כהצעת חוק פרטית בהמשך הדרך.