ארה"ב ורוסיה יכריזו על הפוגה בסוריה; "לישראל חלק בהסכם"

שר החוץ הרוסי לברוב הודיע כי ההסכם, שגובש בזמן פגישת טראמפ ופוטין בגרמניה, יכלול את מחוזות דרעא, קוניטרה וסוידא שבדרום סוריה ■ כמו כן, בהפוגה, שתתחיל ביום ראשון, מעורבות ירדן וישראל

מלחמת האזרחים בסוריה / צילום: רויטרס
מלחמת האזרחים בסוריה / צילום: רויטרס

ארצות הברית ורוסיה הגיעו להסכם על הפסקת אש בדרום-מערב סוריה - כך אמר היום (שישי) שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב. ההסכם גובש במהלך פגישתם של נשיאי המדינות דונלד טראמפ וולדימיר פוטין בגרמניה והוא צפוי להיכנס לתוקף ביום ראשון בצהריים. בהסכם מעורבות גם ישראל וירדן.

ההסכם מגיע אחרי שמוקדם יותר השבוע לא הצליחו רוסיה, איראן וטורקיה להגיע להסכמות לגבי האזורים הבטוחים בסוריה, בין היתר לגבי פריסת כוחות שיטור רוסיים. שלוש המדינות סיכמו על הקמת אזורים בטוחים לפני כחודשיים, אך טרם על המנגנון ליישם התכנית. ההסכם הנוכחי כולל ככל הנראה את מחוזות קוניטרה, דרעא וסווידא, שבהם הכריז צבא סוריה על הפסקת אש במהלך השבוע.

מוקדם יותר השבוע אמר שר הביטחון אביגדור ליברמן כי המעצמות ומדינות ערב רצו שיראל תהיה חלק מהמשא ומתן על עתידה של סוריה, אך הרעיון נדחה. לדבריו, "יש ניסיונות להגיע להסדרה. זה לא מחייב אותנו. לא נקבל שום הסכם שהאיראנים מעורבים בו. בלי קשר, אנחנו שומרים לעצמנו את חופש הפעולה ונפעל בהתאם לאינטרסים הביטחוניים שלנו".

ביום שני הכריז צבא סוריה על הפסקת אש בדרום המדינה, כולל במחוז קוניטרה, המוקד לזליגת הירי לעבר רמת הגולן בעת האחרונה. הפיקוד המרכזי של הצבא מסר כי הפסקת האש החלה כבר ביום ראשון, והיא נותרה בתוקף עד ליום חמישי, זאת כחלק "ממאמצי הפיוס".