"מנהלים היום יכולים להיות חשופים בכל עת למצב החברה"

איתן שירון: "האינטרס של מקבלי ההחלטות והמנהלים הבכירים בחברה ציבורית, בעיקר של הדירקטורים, הוא להיות חשוף בכל עת למצב החברה"

סטארט אפ  הון סיכון הייטק כבלים בינארי /  צלם:   thinkstock
סטארט אפ הון סיכון הייטק כבלים בינארי / צלם: thinkstock

לאחרונה אנו עדים לביקורת קשה נגד דירקטורים בחברות ציבוריות ועל אופן התנהלותם באישור מהלכים בחברות בהן הם פועלים. הביקורת העיקרית כלפיהם הינה, שהם לא מבצעים את תפקידם העיקרי והוא לדאוג לאינטרס כלל המשקיעים בחברה. בחלק מהפעמים מפנים אצבע מאשימה ואף מאשימים אותם בכך שהם משמשים בובות למימוש האינטרסים של בעלי השליטה בחברה.

איתן שירן ואקי רייך, מנכ"לים משותפים בחברת AXperts המתמחה בהשמת מערכות ERP בחברות ציבוריות מאמינים, כי רק שקיפות ארגונית, שבחלקה או ברובה, יהיה זמין לדירקטורים ומקבלי ההחלטות בכל רגע נתון, בכל מקום ובאופן בלתי אמצעי, ללא קשר למועד ישיבת הדירקטוריון , יכולה להציף סוגיות של נתונים חריגים קרוב למועד היווצרותם, ללא קשר לדוחות מעובדים אשר מוגשים להם ע"י מחלקות הכספים בסמוך למועד הישיבה. למעשה הם מוסיפים , כי האינטרס של כל דירקטור בחברה ציבורית לפעול ליישום מערכת כזאת, על מנת שיוכל לבצע את עבודתו נאמנה.

חברת AXperts נוסדה בשנת 2009 והיא מתמחה ביישום מערכות ERP . החברה פועלת באמצעות המערכת של מייקרוסופט, שעברה לענן בשנה האחרונה, עליה היא מיישמת יישומים חדשים כלי פיתוחה המתאימים את המערכת כ"כפפה ליד" לחברות הישראליות . לאחרונה סיימה החברה ליישם את מערכת ה-REP של חברת מבנה תעשייה (מבנה תעשיה, דרבן השקעות וכלכלית ירושלים).

"האינטרס של מקבלי ההחלטות והמנהלים הבכירים בחברה ציבורית, בעיקר של הדירקטורים, הוא להיות חשוף בכל עת למצב החברה", אומר שירן.

שימוש במערכות ERP שכיח מאוד במדינות המתפתחות ולכן בשנים האחרונות מתפתחת תעשייה שלמה בעולם ובישראל סביב מערכות אלה. חברת מיקרוסופט העולמית שצפתה את השינוי, קיבלה החלטה אסטרטגית להעמיד את מוצר ה- ERP במרכז הפיתוח ושאר הכלים משיקים ומזינים את המערכת.

הבעיה היא שבעבר יחס עלות/תועלת לא אפשר לחברות בישראל ליישם את המערכת, עקב עלויות פיתוח ויישום גבוהות יחסית, אך כיום קיימות מערכות ERP המאפשרות בפרק זמן מהיר ובעלויות סבירות להגיע לכך, וארגון צריך למצוא את עצמו מתחבט פחות בסוגיה הזו. 

בהתבסס על כך שהמערכות כיום הינן פונקציונליות ותומכות בשפות שונות לחברות המשקיעות בחו"ל, זרימות עבודה בכל צומת החלטה נדרשת, מונגשת לפונקציות התפעוליות ברובד הנמוך ביותר, לצורך העלאת איכות הנתונים, בעלת אפשרות לנהל חברות בחו"ל על אותה מערכת כאילו זו חברה מקומית והיא אף מאחדת את הדוחות כספיים ומתרגמת אותן לפי כללים חשבונאיים וגם מצוידת בכלים של מחוללי דוחות פיננסיים, אשר מאפשרות לקורא לנתח את הנתונים ולהשוות אותם לתקופות קודמות עד לרמת המסמך הסרוק והפונקציות שאישרו אותו.

רייך מוסיפה "חברה כמו מבנה תעשייה, שברשותה 3 חברות בת המחזיקות בכ-800 נכסים בארץ ובחו"ל, חייבת להיות מעודכנת עד כמה שניתן להיום. לשם כך נדרשת מערכת ERP שמכילה את כל המודלים הנדרשים בארגון תוך הימנעות מממשקים עם מערכות נוספות, עד כמה שניתן. המערכת צריכה לתת מענה למגוון נושאים פרט לניהול נכסים וחוזים כמו דוחות כספיים מאוחדים,ניהול תקן חשבונאי של שווי נכסים, ניהול אחזקה ברמת משתמש הקצה , ניהול קרקעות, רכוש קבוע ועוד. באמצעות המערכת וכלים כמו מחולל דוחות כספיים וכלי BI מנכ"ל החברה יכול לשלוט בכל היבט בארגון-החל מחוזים שמסתיימים דרך עומק חוב לקוח וכלה בניתוח מגמות עסקיות".