המדינה הבטיחה שיווק 4,000 דירות בקריית שמונה? זה עוד רחוק

מה קרה מאז? בעיקר עושים טקסים ומניחים אבני-פינה - אך כן מתחילים לזוז ■ למדריך מס רכישה

רקע:

באוקטובר 2014 הונחה שוב אבן-פינה, שוב במעמד אריאל, להקמת שכונת בימת תל חי שתכלול 400 דירות. בין לבין, בתחילת 2012 גם קיבל ראש הממשלה נתניהו את תואר "יקיר העיר" בקריית שמונה (בשנה שעברה התואר הוענק גם לשר האוצר כחלון), וגם חזר פה ושם על הבטחתו למתוח את קו הרכבת עד לעיר הצפונית היקרה לו.

השר אריאל, אגב, אמר בהנחת אבן-הפינה כי "שכונת יובלים היא הפתרון למצוקת הדיור לזוגות צעירים בקריית שמונה והסביבה, ואנחנו שמים קץ לימים בהם שיווקו רק יחידות דיור בודדות פעם בעשור". האמנם?

מה קרה מאז?

כבר בסוף 2014 כתבנו ב"גלובס" כי בקריית שמונה בעיקר מניחים אבני-פינה. באותו הזמן לא שווקה עדיין דירה אחת. ברשות מקרקעי ישראל הסבירו כי העיכוב נגרם בשל מחלוקות על גובה הפיצוי שצריכים לקבל חקלאי מטולה, שעיבדו את הקרקעות החקלאיות עד אותה נקודת זמן. בעירייה השיתו את האחריות לעיכובים גם על משרד השיכון, שמיהר לצאת בהצהרות אך טרם דאג לפתרון בעיות תחבורה ונגישות לשכונות החדשות.

מאז, על פי אתר רמ"י, שווקו בשנת 2015 בשכונת בימת תל חי קרקעות ל-84 דירות בלבד. בשכונת יובלים הגדולה המצב מעט טוב יותר: בשנת 2016 שווקו קרקעות ל-42 דירות בשכונה, אולם מרבית המכרזים נכשלו. במארס אותה שנה שווקו בהצלחה קרקעות גם ל-240 דירות במסגרת מחיר למשתכן ב-8 מתחמים. לפי ההצעות הזוכות, מחיר דירת 80 מ"ר בפרויקט יעמוד על כ-420 אלף שקל, מחיר דירת 100 מ"ר על כ-530 אלף שקל, ומחיר דירת 110 מ"ר על כ-585 אלף שקל. המחיר מגלם גם מענק לרוכשים, בגובה 60 אלף שקל.

מה הלאה?

בשנת 2017 שווקו קרקעות ל-89 יחידות דיור בלבד בשכונת יובלים, ומכרזים רבים נכשלו ונותרו ללא זוכה.

בשורה התחתונה, כ-4,400 יחידות דיור בשתי שכונות בקריית שמונה, היו אמורות להיות לכל הפחות כבר בבנייה מתקדמת. בפועל שווקו בשנתיים האחרונות 215 דירות במסלול רגיל ועוד 240 דירות במסלול מחיר למשתכן. לא מעט ליישוב שנמצא בקצה המדינה, אבל ללא ספק עדיין רחוק מאוד מהבטחות הממשלה.

ממשרד השיכון נמסר בתגובה: "המשרד רואה הצלחה רבה בנתונים אלה, בהתחשב בכך שמדובר בעיר בפריפריה, שהביקוש למגורים בה בד"כ נמוך. משרד הבינוי רואה בקריית שמונה עיר בעלת חשיבות אסטרטגית רבה בצפון, ופועל רבות לחיזוקה הן בשיווקים של דירות חדשות והן בתוכנית שיקום שכונות חוזר. המשרד יוציא מחדש עוד השנה מכרז מחיר למשתכן בתנאים משופרים במקום המכרז שנכשל ויפרסם עוד מאות בתי בנה ביתך בשכונת תל חי.