האם סנאפ נעלמת?

הנסיכה הצעירה של הרשתות החברתיות הפכה לאכזבה

סנאפצ'ט / צילום: בלומברג
סנאפצ'ט / צילום: בלומברג

הכותרות של האתרים הפיננסיים למיניהם לא חסכו את שבטן ביממה האחרונה מהנסיכה הצעירה של הרשתות החברתיות עד לא מזמן - חברת סנאפ  (יצרנית אפליקציית המסרונים הנעלמים סנאפצ'ט). אתמול נפלה המנייה אל מתחת ל-17 דולר - פחות ממחיר ההנפקה הראשונית שלה לציבור שהתבצעה לפני כחמישה חודשים בקול תרועה גדולה. מחיר המנייה אז העפיל לקרוב ל-30 דולר, מה שהעניק לחברה שווי שוק של למעלה מ-40 מיליארד דולר ולמשקיעיה הבורסאיים תקוות גדולות.

הנפילה המתמדת של מחיר המנייה, המשקפת את אכזבת השוק מביצועיה, מחזירה אותה לערך השוק של יום ההנפקה ופחות ממנו - והאופק גם הוא לא נראה מבטיח במיוחד כרגע. בסוף החודש הזה תסתיים תקופת המגבלה של עובדי החברה, וכל מי שהיה "נעול" למשך 150 הימים של מסחר המנייה, מה שמעלה את החשש למכירת מניות מסיבית נוספת ועוד דחיפה של מחיר המנייה כלפי מטה.

סנאפ ראויה לתשומת לב מיוחדת, כי הנפקתה הרועשת עוררה תקוות רבות בקרב משקיעים אחרי תקופת יובש די ארוכה בוול סטריט, לפחות בכל הקשור להנפקות חברות טכנולוגיות "חמות".

אפשר לומר שהשווקים ממש ציפו להנפקה המשמעותית הזו, והתקווה הייתה שהיא תסמן את הדרך לחברות נוספות שעומדות בתור להנפקה. אבל הביצועים כאמור היו רחוקים מהציפיות - החברה החמיצה את תחזיות האנליסטים, ייצרה הכנסות של 149.6 מיליון דולר בהשוואה לציפיות של 159 מליון דולר, קצב צמיחת המשתמשים היומיים שלה הואט ל-32%, יחסית לעלייה של 52% שנה קודם לכן. בנוסף לכל אלה דיווחה סנאפ על הפסדים של לא פחות מ-2.2 מיליארד דולר במהלך הרבעון (חלק מההפסד שויך להערכת שווי הענקת האופציות לעובדים במהלך ההנפקה לציבור).

מאז הנפילה ההיא, לא הייתה התאוששות במחיר המנייה וכאמור אתמול היא הגיעה לשפל חדש. הפעם הבאה שסנאפ תדווח על תוצאות תהיה באוגוסט השנה, ומשקיעים רבים צריכים לקבל החלטה לגבי החזקותיהם במנייה, העלולות לספוג מכה נוספת אם תימשך המגמה השלילית בעסקיה של החברה.

הקמטים הנחרשים במצחיהם של המשקיעים בחברות הטכנולוגיה הצעירות לא נובעים רק מנפילתה של סנאפ. חברה "חמה" אחרת - בלו אפרון, העוסקת במשלוחי מצרכים להכנת סעודות על פי מתכונים בבתי הלקוחות - נסחרה אתמול עם סגירת השווקים במחיר של פחות מ-8 דולר, נפילה של למעלה מ-20% ממחיר ההנפקה הראשונית שלה (10 דולר) שהתבצעה לפני פחות מחודש. גם החברה הזו נחשבה מבטיחה לקראת הנפקתה, אך נאלצה להנמיך ציפיות, לתמחר את הנפקתה בטווח המחירים הנמוך ולפחות כרגע היא ממשיכה לאבד גובה.

בוול סטריט ממשיכים לחפש חברות טכנולוגיה מבטיחות שהנפקתן תפיח רוח אופטימית בחדרי המשקיעים המודאגים, אבל התור להנפקות לא ממש צפוף, לפחות לא בעתיד הקרוב.

הנפקה? לא בטוח שכדאי

ומה כל זה אומר לגבינו, כאן בסביבת ההיי-טק הישראלי? האם יש משמעות מקומית לסימני החשש הנוכחיים לגבי תמחורן ויציבותן של חברות טכנולוגיה צעירות בשווקים הציבוריים? מוקדם עדיין להסיק מסקנות.

אבל כן ניתן לומר בוודאות שהשווקים מאותתים ליזמי ההיי-טק הישראלי ולמשקיעים שלהם שהנפקות ציבוריות - למרות שבאופן מסורתי נחשבו תמיד לפסגת השאיפות ולסימן האולטימטיבי להצלחה - ההנפקות האלו אינן בהכרח התוצאה הכלכלית הטובה ביותר עבור בעלי המניות בחברות היי-טק צעירות.

כלכלת ההיי-טק הישראלית יודעת לייצר בכל שנה כמה עשרות עסקאות יפות של רכישת חברות מקומיות על ידי חברות זרות, וסביר להניח שברוב המוחלט של האקזיטים האלה זוהי אכן הברירה הכלכלית המועדפת והנכונה ביותר עבור יזמי החברות האלו והמשקיעים שלהן.

כרגע, לפחות, נראה שחלום ההנפקה הציבורית בוול סטריט, משאת נפשם של יזמים כה רבים והמשקיעים שלהם, יישאר מנת חלקם של המיעוט הקטן בלבד. ואתם יודעים מה? לאור האכזבות הקשות של מספר לא קטן של חברות ציבוריות והמשקיעים שלהן, אולי טוב שכך.