"בלי ריבאונד במניות בזק - אינטרנט זהב תמשיך לצלול"

מניות אינטרנט זהב המשיכו היום לצנוח ■ בחישוב גס ולאחר הירידות בבזק השווי הנקי של אינטרנט זהב 500 מיליון שקל ■ החברה נסחרת לאחר הירידות ב-570 מיליון שקל

שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר

הירידות במניות קבוצת אלוביץ' צפויות להימשך, כך מעריך היום מנהל השקעות בכיר בשוק ההון. הירידות באג"ח של אינטרנט זהב הן למעשה חיסול פוזיציה של משקיע מוסדי גדול על רקע ההערכות כי ככל שמניות בזק ירדו הן תגרורנה את שאר מניות הקבוצה כלפי מטה.

אינטרנט זהב

הנכס העיקרי של אינטרנט זהב הוא החזקות בבי קומיונקיישנס  ששוויין היום נע בטווח של 1.1-1.2 מיליארד שקל (השוני בשווי הוא בשל חבות מס במקרה של מימוש). לאינטרנט זהב  יש כיום יתרות נזילות של 200 מיליון שקל אולם בצד ההתחייבויות יש לחברה אג"ח בחוץ בשווי של 800 מיליון שקל. ולכן בחישוב שמרני, שווייה הכלכלי של החברה עומד על 500 מיליון שקל אולם היא נסחרת בבורסה בשווי של 570 מיליון שקל לאחר הירידות של היום.

לאינטרנט זהב יש כיום בעיה, אגרות החוב שלה צריכות להיפרע ב-4 השנים הקרובות אולם בשנת 2019 היא צריכה להתקפל בשל חוק הריכוזיות. התוכנית המקורית של החברה הייתה להנפיק אג"ח ברצף מוסדיים, אג"ח שישמשו לפירעון אגרות החוב הסחירות שלה ולמחוק את החברה מהמסחר בת"א. "כרגע נראה שהמהלך הזה יהיה קשה מאוד לאור התשואות הגבוהות שבהן נסחרות אגרות החוב של החברה.

אינטרנט זהבאגחג  של אינטרנט זהב עומד לפירעון אחרון בחודש מארס 2019 והוא נסחר בריבית צמוד מדד של 2.95%. יתרת האג"ח הזו עומדת על כ-246 מיליון שקל. אינטרנט זהבאגחד  של החברה עומד לפירעון אחרון בספטמבר 2022 והוא נסחר בתשואה ברוטו של כ-5.8%. אגרות חוב אלה נושאות הצמדה למדד המחירים לצרכן ויתרת האג"ח שבמחזור עומדת על כ-530 מיליון שקל. 

מנהל השקעות בגוף מוסדי גדול אמר הערב ל"גלובס" כי ברמות המחירים האלה אינטרנט זהב תתקשה לגייס אג"ח או לחילופין תיאלץ לשלם ריביות גבוהות ולהציג בטוחות משמעותיות יותר לאור ההתפתחויות בקבוצה.

"אנחנו מתייחסים לאינטרנט זהב כאופציה על ביקום שהיא אופציה על בזק ולכן כל תנודה ולו מינורית בבזק נוצרת תגובה חדה יותר בביקום וכמובן גם באינטרנט זהב ולכן במצב העניינים האלה אני מבין את המשקיע המוסדי שמחסל פוזיציה בחברה".

ביקום

בביקום המצב טוב הרבה יותר. החברה מחזיקה ב-26.3% מבזק כששווי המניות האלה בשוק היום עומד על 4.2 מיליארד שקל. לביקום יש כיום יתרות נזילות של כ-400 מיליון שקל אולם יש לה חובות של 2.5 מיליארד שקל.

ביקום הנפיקה לפני מספר חודשים אג"ח וגייסה 2 מיליארד שקל כשהפידיון שלהן יגיע רק ב-2022 ולכן אין כיום לחץ על החברה להוציא התנודתיות במניות בזק .