האם השבחת צינורות בישראל הופכת אותם למוצרי כחול-לבן?

גורמים בתעשיית המתכת מאיימים: החלטת בג"ץ תשפיע על תוכנית של צינורות המזה"ת להשקיע כ-200 מיליון ש' בהקמת מפעל חדש בדרום

דריכות בענף תעשיות המתכת, לקראת דיון שיערך מחר (ב') בבית המשפט העליון בערעור שהגישה חברת צינורות המזרח התיכון (צמ"ת). מדובר בערעור על החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, המכירה במוצר מיובא שעבר בישראל השבחה מהותית - כמוצר מתוצרת מקומית.

מדובר בהחלטה שהתקבלה בחודש מארס, בעקבות עתירה שהגישה צמ"ת לביטול החלטת ועדת המכרזים של מקורות, לבחור בחברת "אברות תעשיות" המייבאת צינורות להולכת מים מטורקיה. זאת, תוך ביצוע של מספר שינויים באותם צינורות כמו ציפויים ועיטופם - בישראל.

בצמ"ת, שמקיימת פעילות יצור בצריפין ומעסיקה במסגרתה כ-150 עובדים, טוענים כי ועדת המכרזים של מקורות העדיפה מוצרים מיובאים על פני תוצרת ישראלית, בעוד שהיא החברה היחידה בישראל שמייצרת צינורות פלדה בקטרים של 24 עד 100 אינץ'. החברה טענה כי מקורות העדיפה את ההצעה של אברות בניגוד לחוק להעדפת מוצרים מתוצרת כחול לבן.

אלא שבית המשפט המחוזי בתל אביב התרשם אחרת וקבע, כי הצינורות שמיובאים על ידי אברות תעשיות עוברים בישראל "שינוי מהותי שאינו זניח וקל ערך", באופן המאפשר להתאים אותם לצרכים של חברת מקורות ולדרישות של משרד הבריאות בכל הקשור להולכת מים.

היקף ההתקשרות הצפויה בין אברות תעשיות לבין מקורות היא כ-10 מיליון שקל. עם זאת, להחלטה כזאת יש השפעה רוחבית על מכרזי הרכש העתידיים של חברת מקורות - המוערכים במאות מיליוני שקלים: זו תוכל להמשיך ולהתקשר עם חברות המייבאות תוצרת מחו"ל, לבצע השבחה בישראל ולספק את המוצרים כתוצרת מקומית.

בצינורות המזרח התיכון שמים יהבם בהחלטת שופטי העליון עוזי פוגלמן, ענת ברון וג'ורג' קרא שידונו מחר בסוגיה. גורמים בתעשייה טענו כי ב"מידה ובג"ץ ידחה את הערעור - ייגדע התמריץ לפיתוח תעשיות הייצור בישראל ומפעל צמ"ת עלול להיסגר". אותם גורמים הוסיפו, כי "עלות הייבוא של צינורות מטורקיה זולה בהרבה מייצור הצינורות בישראל, ואם ניתן לקבל העדפה על שני מוצרים - צמ"ת תעדיף לייבא אותם, על פני ייצורם".

הגורמים הזהירו ואיימו במהלך הימים האחרונים, כי במקרה שבית המשפט העליון יחליט שלא להתערב בנושא ולא לשנות את פסיקת בית המשפט המחוזי בתל אביב, תשקול צמ"ת מחדש השקעה בהיקף של כ-200 מיליון שקל שהיא מתכננת באזור הדרום, ובמסגרתה היא תעתיק את פעילותה מצריפין למפעל חדש שייצר צינורות להולכת מים וגז.