רשות מקרקעי ישראל: "לא נאפשר בנייה על קרקע באור עקיבא"

מדובר בקרקע שמשווקת החברה לפיתוח קיסריה, שלטענת רמ"י לא הסדירה מולה חובות עבר ותשלום חכירה עתידית ■ החברה לפיתוח קיסריה: רמ"י מתנהלת כאחרון ארגוני הסחיטה, נמשיך לשווק את הקרקע"

השטח לשכונת אור ים באור עקיבא / צילום: גיל ארבל
השטח לשכונת אור ים באור עקיבא / צילום: גיל ארבל

סכסוך חריף בין רשות מקרקעי ישראל לחברה לפיתוח קיסריה: רשות מקרקעי ישראל עומדת לפרסם בימים הקרובים מודעות מיוחדות שמזהירות יזמי נדל"ן אשר מתעניינים ברכישת קרקעות באור עקיבא, שמציעה למכירה החברה לפיתוח קיסריה. רמ"י טוענת כי החברה טרם הגיעה להסכמות עמה בנוגע לתנאי העברת הזכויות בקרקע, לרבות תשלום חובות עבר ועדכון דמי החכירה בגין חכירת הקרקע מהמדינה. רמי אף מתריעה כי לא תיתן הסכמתה לביצוע עבודות פיתוח ובנייה בקרקע. מנגד בחברה לפיתוח קיסריה טוענים כי רמ"י פועלת כ"אחרון ארגוני הסחיטה", וכי היא תמשיך לשווק את הקרקע כמתוכנן.

בתחילת השנה הודיעה החברה לפיתוח קיסריה, שבבעלות משפחת רוטשילד, כי היא עומדת להתחיל בקרוב בשיווק קרקע המיועדת להקמת שכונת מגורים חדשה שתיקרא "אור ים", ושתכלול 3480 יחידות דיור בדרום אור עקיבא. יזמי נדל"ן רבים כבר הביעו התעניינות בקרקע, שכן מדובר באחת מעתודות הקרקע הגדולות והיחידות שמוצעות למכירה שלא במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן".

אלא שמהמודעה שתפרסם רמ"י בימים הקרובים נראה כי יזמים שירכשו את הקרקע עלולים למצוא עצמם בעיצומו של סכסוך עם רמ"י, וללא אפשרות לבנות על הקרקע. וזו לשון ההודעה עליה חתומה רמ"י: "בעקבות הודעת החברה לפיתוח קיסריה ועיריית אור עקיבא בנושא שיווק של השלב הראשון בפרויקט אור ים, רמי מבקשת להביא לידיעת יזמים אשר בוחנים אפשרות להתקשר עם החברה לפיתוח קיסריה כי החברה טרם הגיעה להסכמות עם רמ"י לגבי התנאים להעברת הזכויות בקרקע לרבות תשלום חובות עבר ועדכון דמי חכירה יסודיים בחוזה וכי עד שנושאים אלה לא יוסדרו, הרשות תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה על פי דין. במצב זה רמ"י לא תיתן הסכמתה לביצוע עבודות פיתוח ובנייה נוספים בקרקע".

בחברה לפיתוח קיסריה הודפים את הטענות ואף נחושים להמשיך ולשווק את הקרקע: "רמ"י מתנהלת כמו אחרון ארגוני הסחיטה ודורשת מהחברה לפיתוח קיסריה כספים בניגוד להסכמים הקיימים כיום בין הגופים", נמסר מהחברה. "בשנים האחרונות מקדמת החברה לפיתוח קיסריה את הקמת אור ים מתחם מגורים הכולל 3,500 יח"ד בתחום עיריית אור עקיבא. התוכנית אושרה וכבר נחתם הסכם פיתוח עם העירייה בסכום של למעלה מחצי מיליארד שקל שיהווה מנוף פיתוח למתחם החדש וגם לחידוש השכונות הוותיקות בעיר. עיריית אור עקיבא רואה את התועלת לתושביה, תומכת בהקמת השכונה ורואה בה מנוף צמיחה לעיר כולה.

החברה לפיתוח קיסריה בתיאום מלא עם עיריית אור עקיבא ולפי עצת יועציה המשפטיים מבהירה, כי בניגוד לטענות רמ"י, תהליך השיווק של השלב הראשון ב"אור ים" נמשך כסדרו, וכי אין בטענות רמ"י כדי לעקב או למנוע העברת זכויות חכירה משנה ליזם שיזכה בהליך הבקשה לקבלת הצעות מחיר שיזמה החברה ו/או להוציא היתרי בניה. החברה לפיתוח קיסריה נערכת לתחילת עבודות הפיתוח בשטח והיא מזמינה את היזמים חברות הבניה המובילות בארץ לקחת חלק בהליך הבקשה לקבלת הצעות מחיר, ולהצטרף לפרויקט האיכותי ביותר שאושר לאחרונה בישראל.

רמ"י נוקטת בשיטה של איומים והיא בחרה, מטעמים השמורים עמה, לעשות שימוש לרעה בסמכויות המוקנות לה מכוח הדין. גם אם הייתה קיימת לקרן יתרת חוב בדמי חכירה (והדבר איננו נכון), הרי שעצם קיומו של חוב אינו יכול לשמש עילה בידי רמ"י לצורך סירוב לבקשה להיתר בניה. בחירתה של רמ"י לכרוך סמכות מנהלית מכוח דיני התכנון והבנייה בסוגיות כספיות מובהקות הנה כריכה אסורה. מדובר בפעולה של רשות מינהלית הנעשית בחוסר סמכות, שהנה בלתי מדתית, ואשר חורגת, בחריגה קיצונית, מכל מתחם סבירות שהוא. אין לקרן קיסריה אלא להצר על כך, והיא כמובן תפעל בכל הדרכים העומדות לרשותה כדי למנוע את הפגיעה החמורה בזכויותיה של הקרן, כמו גם בפיתוחה של אור עקיבא, כתוצאה מהתנהלות פסולה זו ".

גם ראש עיריית אור עקיבא יעקב אדרי סבור כי המדינה פועלת למעשה נגד עצמה: "מצער אותי שהמדינה מתעלמת מהסכמים הסטוריים שהיו לה עם הברון רושטילד, נאבקת בתוכנית שכבר אושרה, ובעצם נאבקת גם נגד עצמה, מאחר ומחצית מהדריקטוריון של הקרן לפיתוח קיסריה, הם נציגי המדינה. הסכסוך הכספי מתנהל כבר 15 שנה, אבל כשהתוכנית היתה בהליכי אישור המדינה לא התנגדה לתוכנית כלל. ככה לא מנהלים עניינים. אולי המדינה מנסה להכשיל את התוכנית כי היא רוצה שהיא כולה תהייה מחרי למשתכן, וחבל".