"לוויתן 5": אומת קיומו של גז טבעי בשלוש שכבות המאגר

דלק קידוחים ורציו מדווחות כי בימים הקרובים יסתיים קידוח ההערכה ■ אסדת ה-Atwood Advantage תשוחרר, ובמקומה תובא אסדת קידוחים זולה יותר

מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י
מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י

דלק קידוחים  ורציו  דיווחו הבוקר (ד') כי בימים הקרובים יסתיים קידוח ההערכה "לוויתן 5", אשר החל במהלך חודש מארס השנה. הקידוח, המרוחק מעל כ-10 ק"מ מקידוחים אחרים בשדה, אישש את הערכת שותפי לוויתן בדבר קיומו של גז טבעי בשלוש יחידות המאגר העיקריות (חולות A , B ו- C), גם באזור מרוחק זה של השדה.

בהמלצת נובל אנרג'י החליטו שותפי לוויתן כי עם סיומו של קידוח "לוויתן 5" תשוחרר אסדת הקידוח, ה-Atwood Advantage, ואת סיום פעולות הקדיחה בשדה תבצע אסדה אחרת, בעלות נמוכה משמעותית מהאסדה הנוכחית, החל מהרבעון הראשון של שנת 2018.

ה-Atwood Advantage, שהגיעה למים הישראליים בסוף 2016, קדחה והשלימה את קידוח "תמר 8", שמפיק מזה 3 חודשים. לאחר מכן, קדחה את חלקו העליון של קידוח "לוויתן 7" וכעת סיימה את מלוא קידוח "לוויתן 5".

עלות פעילות הקידוחים הללו בלוויתן עמדה על כ-106 מיליון דולר.

עם הגעתה תקדח אסדת הקידוח החדשה את חלקו התחתון של קידוח "לוויתן 7" וקידוח נוסף בקידוח "לוויתן 3", וכן תשלים את הפעולות הנדרשות לחיבור הקידוחים למערכת ההפקה של לוויתן. אסדת הקידוח החדשה תהא כשירה, בין היתר, לקדוח למטרות עמוקות, אם וככל שקידוח למטרות העמוקות בחזקות לוויתן יאושר על-ידי שותפי לוויתן.

קידוחי לוויתן מצויים כ-100 ק"מ מערבית לחיפה, במקום בו עומק הים מעל 1.6 קילומטרים. המאגר מצוי בעומק של כ-3.5 ק"מ מקרקעית הים, ועומקם הסופי של הקידוחים עומד על כ-5,200 מטרים מפני הים.

מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו ציין היום כי "פרויקט לוויתן מתקדם בהתאם ללוח הזמנים והתקציב שאושר מתוך מטרה להזרים גז טבעי למשק הישראלי ולייצוא עד סוף שנת 2019. החיסכון בעלויות אסדת הקידוח כתוצאה מהמכרז המוצלח שניהלו שותפי לוויתן הינו המשך לבחינה מתמדת של האפשרויות לייעל ולחסוך בעלויות הפרויקט".

יגאל לנדאו מבעלי השליטה ברציו אמר היום: ״אסדת הקידוח החדשה תהא כשירה לקדוח למטרות עמוקות ותאפשר לשותפי לוויתן לקבל בעתיד החלטת קידוח גם למטרת נפט".