שקד על הפללת צרכני זנות: "אחרי סיור בדרום ת"א השתכנעתי"

מליאת הכנסת אישרה היום בקריאה טרומית שתי הצעות חוק הקובעות לראשונה כי צריכת זנות היא עבירה המחייבת בקנס ועד מאסר בפועל ■ ההצעות מבקשות גם להטיל על המדינה אחריות לשיקום נשים שעוסקות ועסקו בזנות, כצעד משלים

זנות (צילום: רויטרס)
זנות (צילום: רויטרס)

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית שתי הצעות חוק הקובעות לראשונה כי צריכת זנות היא עבירה המחייבת בקנס ועד מאסר בפועל. ההצעות מבקשות גם להטיל על המדינה אחריות לשיקום נשים שעוסקות ועסקו בזנות, כצעד משלים.

71 חברי כנסת תמכו בהצעה שהובילה ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), ו-74 חברי כנסת תמכו בהצעה השנייה שהובילו חברות הכנסת שולי מועלם (הבית היהודי) וזהבה גלאון (מרצ).

שתי ההצעות צפויות להתאחד עד שיגיעו שוב למליאה, כאשר עד אז מוצע לקבוע מספר חלופות הכוללות עונש מאסר, קנס כספי או "קורס הדרכה מונעת". בנוסף, מוצע להקים מערך סיוע לשורדות הזנות ולבצע תיקוני חקיקה בחוק העונשין, בחלק העוסק ב"זנות ותועבה".

"זהו יום היסטורי", אמרה היום ח"כ לביא. "צריכת זנות היא עוד אחת מצורות הדיכוי והשיעבוד של נשים - דפוס הדיכוי העתיק ביותר. במאבק לקידום מעמדה של האישה נעשו צעדים גדולים, אך דווקא בתחום זה המשעבד את גופה ונפשה של האישה, אנחנו באותה הנקודה", היא הוסיפה.

ח"כ לביא הסבירה כי להצעת יש שתי מטרות מרכזיות: הפללת הצרכנים כדי להתמודד עם "הביקוש"; ושיקום שורדות הזנות כדי לסייע להן לצאת מהמעגל הזה. "הזנות היא תעשייה הרסנית הן את העוסקות והן את הצרכנים שתפיסת המיניות השתבשה להם לחלוטין. מעטים המקרים בהן הנשים בוחרות בזנות ולא מגיעות לכך מגיל צעיר בכפייה ומחיים קשים", אמרה לביא.

שרת המשפטים איילת שקד אמרה היום בעניין כי בהתחלה היא התנגדה להצעות החוק בטענה כי מדובר ב"פגיעה בפרנסה ובזכות הפרט", אולם לאחר סיור בדרום תל-אביב ושיחות עם בני נוער שיצאו ממעגל הזנות, היא השתכנעה בנחיצות: "שמעתי על סטיות, שמעתי איך הן נכנסו וכדי לא לסבול החלו לצרוך סמים. שאלתי כמעט את כולן מה דעתן על החוק. די ברור שמי שנמצאות במעגל הזה לא רוצות את החוק, כי הוא יידחה לקוחות נורמטיביים וישאיר רק את האלימים. אבל כשמדברים עם אלה שיוצאות מהמעגל, הן משוכנעות שהחוק נכון".

לדברי שקד, "החוק הזה הוא קודם כל הצהרה שללכת לזנות זה לא מוסרי ולא צריך להיות בחברה שלנו. זה לא עניין של קואליציה או אופוזיציה, זה עניין מוסרי שאנחנו רוצים להעביר לחברה ולילדים שלנו. החוק הזה הוא התחלה של שינוי".