גיל שויד: הדור הבא של מתקפות הסייבר כבר כאן

צ'ק פוינט היכתה התחזיות עם רווח של 188 מיליון דולר ו-458 מיליון דולר הכנסות ■ מדוע התעוררה דרמה סביב תחזית ההכנסות לרבעון השלישי - ואיך הדבר קשור ללוח השנה העברי?

גיל שויד / צלם: יונתן בלום
גיל שויד / צלם: יונתן בלום

מניית צ'ק פוינט  נסחרת ברמות שיא המשקפות לחברה שווי של 18.9 מיליארד דולר. על רקע הסנטימנט החיובי במניה בשנה האחרונה, מספקת היום החברה תוצאות טובות בדוחות הרבעון השני.

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בהכנסות וברווח, ועברה גם את הרף העליון של התחזיות שהיא עצמה מסרה בעבר. ההכנסות צמחו ב-8% ביחס לרבעון המקביל והגיעו לכ-459 מיליון דולר. הרווח הנקי הסתכם ב-188 מיליון דולר, עלייה של 13.6%, והרווח הנקי Non-GAAP, בנטרול הוצאות חשבונאיות שונות, הגיע ל-212 מיליון דולר - גידול של 11.3%. הרווח למניה היה 1.26 דולר, גבוה ב-4 סנטים מתחזיות האנליסטים. "אנחנו מסתכלים על כל המדדים הפיננסיים וכולם נראים מצוין. התוצאות הן מעבר לציפיות של כולם", אמר היום מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט, גיל שויד, במסיבת עיתונאים בת"א.

שויד הרחיב בנושא המגמות הבולטות בסייבר סקיוריטי: "הרבעון השני היה מעניין מאוד בהקשר הזה", אמר. "הייתה מתקפה ב-12 במאי שבה איך malware מתפשט תוך מספר שעות ומשבית בתי חולים באנגליה, בתי חרושת בצרפת, חברת נפט בסין. דברים שלא רואים כל יום. זה התפשט מהר, עבר דרך הרשת והשתמש בטכנולוגיות שפותחו על ידי מדינות, וכך האקרים מצליחים לגרום נזק שכל העולם מדבר עליו. חודש אחרי זה הייתה התקפה נוספת, שהתחילה באוקראינה ב-27 ביוני והשביתה שם כמעט את כל המדינה, שדה התעופה, מטרו, חברת החשמל. היא לא נעצרה רק באוקראינה, פגעה בחברות ברחבי העולם ב-65 ארצות".

לדבריו, "זה ידוע שהתקפות יכולות לקרות ו'כלי נשק' מאוד מתוחכמים מגיעים להאקרים ברחבי העולם, אנחנו אומרים את זה כבר הרבה זמן. המסר שלנו אולי נשמע מאוד טבעי אבל הוא דווקא לא המסר שהתעשייה שלנו עובדת לפיו - והוא שאפשר למנוע את ההתקפות. לקוחות אומרים לנו 'כולם אומרים לנו שהתקפות יקרו בכל מקרה ואי אפשר להתגונן, בואו נתמודד עם הנזק'. אנחנו טוענים שזה מאוחר מדי, הזמן מרגע שהתקפה נכנסה לחברה עד שפגעה בכל המחשבים הוא שלוש שניות. כלים לטפל בהתקפה אחרי זה - לא אפקטיביים".

שויד סיפר שצ'ק פוינט השיקה ארכיטקטורה שנקראת "אינפיניטי" ונועדה לעצור את המתקפה הבאה. היא כוללת שילוב מידע בין המערכות וכוללת טכנולוגיות מניעה בכל רכיב במערכת.

"יותר מ-93% מהחברות לא משתמשות בכלים האלה, שקיימים. העתיד של ההתקפות כבר כאן, אבל אפשר למנוע את המתקפה הבאה. ראינו בתי חולים, בתי חרושת, כולם מושבתים כתוצאה מהתקפת סייבר שכנראה לא הייתה הדבר הכי מתוחכם שקיים", אמר שויד.

לשאלה על השיא שבו נסחרת המניה השיב שויד, "הכי מסוכן להעיר על זה וזה באמת לא תלוי בנו". לדבריו "אנחנו עושים הרבה דברים כל הזמן. אנחנו מאוד מעודדים את תחום החדשנות. גם במכירות אנחנו מנסים לשפר דברים, למצוא לקוחות ושווקים חדשים. התוצאות באות, גם אם לא תמיד בקלות". שויד הוסיף שיש כיום 400 משרות פתוחות בחברה בישראל.

צ'ק פוינט ייצרה ברבעון 226 מיליון דולר מפעילות שוטפת. היא השתמשה ב-248 מיליון דולר לרכוש מניות של עצמה. לדברי סמנכ"לית הכספים טל פיין, הירידה בשער הדולר השפיעה בסנט אחד על הרווח למניה. "אנחנו חברה רווחית אבל לחברות עם רווחיות יותר נמוכה זה יכול להעביר מרווח להפסד", אמרה פיין.

צ'ק פוינט הותירה ללא שינוי את התחזית השנתית, אך התחזית לרבעון השלישי כוללת בתוכה דרמה קטנה: צ'ק פוינט מצפה להכנסות של 430-465 מיליון דולר לעומת תחזית השוק ל-463 מיליון, והרווח למניה Non-GAAP יהיה 1.18-1.28 דולר, כשבשוק הצפי הוא ל-1.28 דולר.

"יש פה סיפור יותר מורכב", אמר שויד. "הסתכלנו על לוח השנה, וגילינו שסוף הרבעון נופל על יום כיפור. בביזנס שלנו, חלק עצום מההזמנות מגיע בימים האחרונים של הרבעון. זה אפקט של מעל 30 מיליון דולר ברבעון רגיל. לכם אני לא צריך להסביר את האפקט של יום כיפור בישראל, לאנליסטים בחו"ל יהיה יותר מאתגר להסביר. בשביל להכיר בהכנסה צריך שההזמנה תגיע למרכז ההזמנות כאן בישראל שכמובן שלא יפעל ביום כיפור". יום כיפור הקטין למעשה את התחזית ב-15 מיליון דולר ובכ-3-4 סנט ברווח למניה, אך בחברה מקווים שמדובר רק בהשפעה טקטית של מעבר לרבעון הבא.