הבינה המלאכותית מאפשרת לגאדג'טים להציע יכולות מפתיעות

אנחנו עוד רחוקים מהרובוטים דמויי האדם של אסימוב, אבל המכונות שנמצאות סביבנו מפתחות יכולות למידה, זיהוי תמונה ותגובה מסתגלת לסביבה

תחום הבינה המלאכותית (AI) היווה עד לפני שנים לא רבות ענף משנה של עולם המדע הבדיוני או לכל היותר תחום מחקרי-תיאורטי של גופים אזרחיים וצבאיים. פריצות הדרך האחרונות בתחומי מזעור כוח העיבוד והחישה, לצד פיתוח אלגוריתמים מתקדמים, מחדירים אותו כיום גם לעולם מוצרי הצריכה. אנחנו עוד רחוקים מהרובוטים דמויי האדם של אסימוב, אבל המכונות שנמצאות סביבנו מפתחות יכולות למידה, זיהוי תמונה ותגובה מסתגלת לסביבה. הנה כמה דוגמאות.

רובוט גינה חכם

אחד השימושים המוכרים ביותר של רכיבי AI עם למידת מכונה, ברמה בסיסית, הוא רובוט הניקיון הביתי. דגמי הדור האחרון, דוגמת ה-360 Eyeשל דייסון, מסוגלים לחוש את סביבתם, ללמוד מיקומים בעייתיים בבית ולהחליט עצמאית על תדירות הניקיון באותו אזור.

חברת פרנקלין רובוטיקס, שהוקמה על ידי ממציא רובוט הניקיון רומבה, משלבת כעת את הטכנולוגיה גם בגינה.

הרובוט לניכוש עשבים שוטים שמכונהTertill, מזכיר בצורתו את רובוט הניקיון הביתי ומצויד במקור כוח סולרי, אולם המשימות שעומדות בפניו מורכבות יותר. הוא אמור לנוע על שטח לא חלק ורצוף מכשולים אקראיים ומשתנים כמו אבנים, גזעי עצים, צינורות השקיה וכדומה. בנוסף הוא אמור להבחין בין צמחים תרבותיים, שמהווים חלק מגינות נוי, לבין עשבים שוטים שאותם הוא משרש באמצעות דיסק חיתוך ממונע.

מי שמופקדים על הזיהוי והתנועה הם שורה של חיישנים, עם יכולת זיהוי של צמחים לפי גובהם ולימוד של איזורים שונים בגן.

הרובוט גם מזהה את השעות בהן התאורה אופטימלית לצורך טעינה ויש לו חיבור בלוטות', שמאפשר שליטה מרחוק בפעילותו וקבלת דיווחים.

דגמים מאוחרים יותר אמורים לספק יכולת לדחיית מזיקים, חישה של איכות הקרקע ואפילו פונקציה של "דחליל" להרחקת עופות. החברה התחילה את הפרויקט בקיקסטארטר וגייסה תוך ימים ספורים מאות אחוזים יותר מיעד הגיוס. היא מציעה את המכשיר למקדימים ב-250 דולר וצופה שהאספקה תתחיל בתחילת 2018.

 

מצלמת תינוק לומדת

כבר ראינו בשוק לא מעט מוצרים שמשגיחים על העריסה שבה נמצא התינוק ומשדרים את התמונות והקולות, דרך הרשת האלחוטית, למכשירים הניידים של ההורים. אולם המוצר הקרוי Cocoon Cam מוסיף לעסק יכולות מתוחכמות, באמצעות ראיית מכונה וניתוח תנועה בזמן אמת. המצלמה מסוגלת לעקוב אחרי נשימותיו של התינוק ללא צורך בחיישנים או במגע פיזי כלשהו. אם המוח של המצלמה מזהה פעילות בלתי סדירה, הוא מדווח על כך בזמן אמת להורים באמצעות תקשורת אלחוטית ואפליקציה ייעודית.

המצלמה מאפשרת להזרים את פס הקול בזמן אמת ברקע, גם כאשר בעל הטלפון עסוק בפעילויות אחרות כמו גלישה באינטרנט או חיבור לרשתות החברתיות והתקשורת מתבצעת בצורה מוצפנת, כאשר רק למשתמשים מורשים יש אליה גישה. המצלמה היא ברזולוציה של 720P ויש לה גם ראיית לילה ויכולת תקשורת דו צדדית, עם אפשרות להשמעת מוזיקה וסיפורים לעולל. המחיר באמזון כ-150 דולר.

ספיידרמן פטפטן

הבובה המכונה ספיידרמן, שהשיקה חברת Sphero, נראית במבט ראשון כמו עוד צעצוע ממותג על בסיס דמויות אקשן. אולם בתוכה מסתתרת טכנולוגיה מתקדמת עם רכיבי AI, שמאפשרים לה לזהות בזמן אמת דיבור וסיטואציות ולנהל שיחה עם הסובבים. ברמה הפשוטה ביותר מזהה חיישן תנועה כל הנפה של הצעצוע ואפילו תנועה בסביבתו ומשמיע צלילים. אולם לחיצה על כפתור במרכז הבובה מפעילה מצב שיחה אינטרקאטיבי, כולל סיפור בדיחות וסיפורי עלילה על פי דרישה, שבהם יכול הילד להשתלב ולבחור לעצמו דמות של גיבור על.

בניגוד למוצרים אינטראקטיביים דומים שראינו בעבר, כל הלוגיקה והתובנה מתבצעת במקום, באמצעות מעגלי המוח של הצעצוע, ולא באמצעות תקשורת למחשב ענן או לאפליקציה - מה שהופך את המשחק לבטוח הרבה יותר בעידן ההאקרים. עם זאת יש גם קשר אלחוטי לאפליקציה לצורך קביעת הפרמטרים הראשוניים וקבלת עדכונים תקופתיים. הצעצוע מאפשר גם להשמיע מוזיקה, שאגורה בטלפון, ומתפקד כמכשיר אבטחה עם חיישן תנועה מובנה. המחיר כ-149 דולר בארה"ב.

רחפן מעקב

צילום פעילויות ספורטיביות, אימונים וטיולים באמצעות רחפן דורש בדרך כלל לפחות שני אנשים: הספורטאי ומפעיל הרחפן/ מצלמה. אולם הרחפן החדש ADII מבית AirDog, שהושק בקיקסטארטר, מאפשר לספורטאי לבצע את הכל בעצמו. מדובר ברחפן אוטונומי, שמתביית על מתקן אותו נושא על גופו הספורטאי - רוכב אופנוע, אצן, שחיין וכו'. לאחר ההפעלה הרחפן עוקב אחרי הפעילות שמבצע הספורטאי ומתעד אותה מבלי צורך בשליטה מרחוק.

הרחפן מעבד נתונים סביבתיים משלל חיישנים ובהם חיישן קירבה מבוסס לייזר (Lidar), חיישן לחץ אוויר, GPS וחיישן תאוצה ומשתמש בהם לצורך הניווט והתאמת פעולות בתנאים קשים כמו הרים גבוהים, רוחות וכדומה.

מערכת ההנעה של הרחפן, יחד עם מייצב ג'יירו, מייצבת את התמונה גם במהירויות רוח של עד 30 קשר. הרחפן מתוכנת לקלוט מצלמת גו-פרו אם כי זו אינה כלולה בחבילה.

מוח הרחפן חוזה את התנועה של האובייקט כאשר המשתמש יכול להורות לרחפן ידנית לבצע מעקב חופשי אחריו, או לתכנת מצב עקיבה מוגבל, שמורה לו לעקוב תוך הימנעות מאזורים בעייתיים כמו עצים גבוהים וכדומה. בנוסף קיימים מצבי עקיבה מתוכנתים מראש לסוגים שונים של ספורט - מסקי מים ועד רכיבת אופנוע שטח. המוצרים הראשונים יופצו באוגוסט הקרוב, כאשר התומכים המקדימים יכולים לרכוש את המוצר בכ-1,100 דולר.