איגוד המהנדסים: לא להתיר למהנדס ללא רישיון לחתום על פרויקט

האיגוד מתנגד להקלה שלפיה מהנדס רשום אך ללא ניסיון מעשי יוכל לאשר ביצוע שלד

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות מתריע כי תיקון בהגדרות בתקנות התכנון והבנייה בתחום רישוי הבנייה, כך שיתאפשר גם למהנדס רשום אך נטול רישיון לחתום על ביצוע שלד, למשל, הוא בעייתי ואף עשוי להתגלות כמסוכן.

המדובר בתקנות שתהליך אישורן הסתיים ברובו וממתינות לאישור סופי ולחתימתו של שר האוצר. השינוי האמור מציע להרחיב את סמכויותיו של מהנדס רשום, שאינו מהנדס רישוי (בעל רישיון), ובין השאר לאפשר לו לחתום ולקבל אחריות על מהלכי בנייה משמעותיים כמו ביצוע שלד הבניין וגם לבקר את ביצוע הבנייה.

נסביר כי מהנדס רשום על פי חוק הוא מהנדס שסיים את לימודיו ונרשם באחד מהמדורים ברשם המהנדסים והאדריכלים, רישום שמתבצע מיד בתום הלימודים ואינו מצריך כל ניסיון מעשי. מנגד, מהנדס עם רישיון הוא מהנדס רשום שעמד בתנאי הסף וכן הוכיח התנסות של שלוש שנים לפחות.

במכתב ששלח יו"ר ארגון המהנדסים, דני מריאן, לשר האוצר משה כחלון בשבוע שעבר, הוא מתריע כי "ההמלצה האמורה התקבלה בניגוד לעמדת איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות, וכן בניגוד לעמדת משרד הבינוי והשיכון ולעמדת ראש מועצת ההנדסה והאדריכלות במשרד העבודה והרווחה, שעל פיה יש להסמיך לתפקידים אלו מהנדסים רשויים במדורים הרלוונטיים.

"יודגש, כי אין אנו רואים כל מניעה כי מהנדסים רשומים ייקחו חלק בביצוע תפקידים אלו, ועל ידי כך יצברו גם את הניסיון המעשי הנדרש, עם זאת, להבנתנו על הגורם הלוקח אחריות על הליכים קריטיים אלו להיות מהנדס בעל ניסיון מעשי מינימלי. אנו מכבדים את שיקוליהן של ועדת המשנה לתקנות ושל המועצה הארצית לתכנון ולבנייה... אך עם זאת, בראייתנו, ראוי היה לאזן שיקולים אלו למול שלומו ובטיחותו של הציבור ולקבוע רף הכשרה וניסיון מינימלי".

בשיחה איתו הסביר מריאן מדוע חשוב ששר האוצר ישקול היטב לפני שיחתום על אישור השינוי. "החומרה נובעת מזה שנותנים אחריות פורמלית למי שאין לו מספיק ניסיון. חשוב להבדיל בין מי שעושה העבודה ומי שחותם ומבקר שהעבודה נעשתה כמו שצריך. לעשות את העבודה יכול גם מהנדס עם ניסיון יותר קצר, אבל מי שחותם צריך להיות בעל ניסיון.

"אני לא מונע ממהנדס רשום לעשות את העבודה, אבל חייב להיות גם מהנדס רשוי שהוא זה שייקח את האחריות. יש עכשיו היקפי בנייה גדולים ולחצים להוזיל הבנייה, וצריך איזון לנושא האיכות והבטיחות.

"אנחנו לא רוצים רק לדאוג לפרנסה למהנדסים ואין לנו שום דבר נגד המהנדסים הצעירים. אבל הנושאים האלו חשובים. המדינה צריכה להחליט איפה ה עובר הגבול".

ממינהל התכנון שבמשרד האוצר נמסר: "החלטת המועצה לתכנון ובנייה נועדה לתקן טעות שנפלה בתקנות הרישוי החדשות שהתפרסמו ב-2016 לעניין תפקיד האחראי לביצוע השלד, כך שמדובר בהחזרת המצב לקדמותו.

"באשר לאחראי ביקורת על ביצוע, גם כאן הדרישה למהנדס או אדריכל רשום היא מספקת והיא בהתאם להגדרת התפקיד שלו. מדובר בדרישות המאזנות בין מכלול השיקולים הרלוונטיים ואין בהחלטה משום שינוי מרחיק לכת של המצב הקיים, הסרת אחריות או החמרה ברמת הסיכון".