פשרה בייצוגית: טבע נאות תעניק 50 ש' הנחה על כל זוג נעליים

זאת למשך 3 שנים - ובתנאי שהרוכש יציג נעל של טבע נאות שבבעלותו או הוכחת קנייה של נעל כזו בין יוני 2005 ליוני 2012 ■ הערכה: המתחרים יורידו מחירים

נעלי טבע נאות. הערכות כי ההטבה תגיע במצטבר ל–60–30 מיליון ש' / צילום אילוסטרציה: איל יצהר
נעלי טבע נאות. הערכות כי ההטבה תגיע במצטבר ל–60–30 מיליון ש' / צילום אילוסטרציה: איל יצהר

"את הכי יפה כשנוח לך", גורסת חברת נעלי הנוחות טבע נאות. 85% מהישראלים קנו נעלי נוחות של החברה בשנתיים האחרונות, לפי סקר שערכה חברת "אפלייד", וכעת הצרכנים הרבים יוכלו ליהנות מבשורה שתקל מעט על הכיס.

רשת טבע נאות התחייבה - במסגרת הסכם פשרה בבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגדה - להעניק הנחה של 50 שקל למי שירכוש נעלי נוחות שלה ב-3 השנים הקרובות באחת מכ-60 חנויות הרשת ברחבי הארץ. זאת, בתנאי שהרוכש יציג נעל של טבע נאות שבבעלותו או הוכחת קנייה של נעל כזו בתקופה שבין יוני 2005 ליוני 2012. שווי ההטבה הכולל יעמוד על לפחות 6 מיליון שקל. 

את עניין התקופה האמורה אין למעשה לטבע נאות כל דרך לבדוק, ובפועל ניתן יהיה להציג כל נעל שנקנתה (אך לא כל חשבונית - רק כזו מהתקופה הספציפית). 

במסגרת הפשרה נקבע כי כל צרכן המחזיק בנעל של טבע נאות או בהוכחת קנייה של נעל כזו, יוכל לעשות שימוש חוזר בהנחה בגובה 50 שקל על כל זוג שיקנה - ב-3 השנים הבאות. זאת, ללא הגבלת מספר הפעמים בהם יוכל לממש את ההנחה.

הבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד טבע נאות הוגשה לפני 5 שנים, בטענה כי החברה יצרה הסדר כובל שפוגע בתחרות, בכך שאסרה על מתן הנחות בחנויות העצמאיות המוכרות את מוצריה לצרכן הסופי, ואכפה מחירי מינימום. תביעות ייצוגיות דומות, שעדיין תלויות ועומדות, הוגשו גם נגד המתחרים של טבע נאות, בהם החברות "ליידי קומפורט", "מורן", "שורש" ו"פלייפוט".

טבע נאות מצדה טענה שהמחיר ה"מוכתב" הוא מחירון מומלץ בלבד. לדבריה, אף לו היו נכונות הטענות העובדתיות בדבר הסדר של אכיפת מחירי מינימום - הסדר זה איננו הסדר כובל, כיוון שהוא הסדר "אנכי" - היינו בין שני צדדים שאינם באותה מדרגה בשרשרת הייצור.

הסדר ראוי

לפני כשנתיים - במסגרת הליך גישור בין טבע נאות לתובעים אצל עו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים - נחתם הסכם פשרה שאושר לאחרונה על-ידי בית המשפט המחוזי בתל-אביב. במסגרת ההסכם נקבע כי ההטבה של הנחה ברכישת נעלי טבע נאות - שאת דבר קיומה תפרסם החברה במדיה החברתית, בעיתונות ובכרזות בחנויות הרשת - תינתן לפי סוג הנעל: בהצגת נעל אישה - ההטבה היא לרכישת נעל אישה במידות קרובות; בהצגת נעל גבר - לרכישת נעל גבר במידות קרובות; ואילו נעלי ילדים יזכו בהטבה ברכישת נעלי ילדים בכל מידה שהיא.

במסגרת ההסדר אף התחייבה טבע נאות לפרסם ברורות בכמה אופנים, במשך 7 שנים, כי היא אינה מכתיבה את מחיר הנעליים לצרכן בחנויות העצמאיות, וכי אלו רשאיות להוזיל אותו מבלי להיפגע על-ידי החברה. ביהמ"ש שאישר את ההסדר, קבע בעניין זה כי הסדרי הפרסום מפיגים את החשש להכתבת מחירים מצד טבע נאות. בנוסף להנחה לרוכשי נעליים, טבע נאות התחייבה במסגרת ההסדר להעניק תרומות נעליים בשווי 750 אלף שקל לעמותות התומכות בנזקקים.

השופט רחמים כהן שאישר את הסדר הפשרה, קבע כי "הסדר הפשרה ראוי, הוגן וסביר בהתחשב בעניינם של חברי הקבוצה התובעת, לעומת הסיכונים האפשריים הכרוכים בהמשך בירור התובענה. קיימת מחלוקת אמיתית לעניין ההפרות הנטענות, כאשר טבע נאות כופרת בטענה המרכזית בדבר הכתבת מחירי מינימום". לדבריו, "הסעד הכספי שבהסדר מאזן בצורה ראויה בין הערכת הנזק הממוצע לשיטת התובעים (55 שקל לרוכש) לבין שיטת טבע נאות (אפס נזק)".

עד כמה צפוי הציבור להשתמש בהטבה? לפי סקר "אפלייד" - שהוזמן על-ידי מגישי התביעה הייצוגית ושימש בסיס להסכם הפשרה שהושג - צפויים מאות אלפי אנשים לממש את ההטבה, ולכן השווי המצטבר של ההטבה צפוי להגיע לכ-30-60 מיליון שקל. זאת, בין השאר כיון שההטבה יכולה להתממש מספר פעמים על-ידי כל צרכן, ולאור העובדה שיותר ממחצית מצרכני נעלי הנוחות שדיווחו על העדפת המותגים המתחרים של טבע נאות - "מורן" ו"פליי פוט" - השיבו בסקר כי ירכשו נעלי טבע נאות, אם זו תקיים מבצע הנחות של 50 שקל לזוג נעליים. בקרב המעדיפים את "ליידי קומפורט" - השיבו 37% כי ירכשו את נעלי טבע נאות לאור ההנחה.

בא-כוח התובעים, עו"ד נחום אורן, ציין כי בהסדר הפשרה נקבע כי ניתן יהיה לממש את ההטבה במשך 3 שנים, "כיון שלרבים מהגורמים המעורבים חשוב היה שהציבור לא ייפול למלכודת הקופונים הידועה, ויקנה דברים שהוא לא נזקק להם רק בגלל שנמכרים בהנחה".

עו"ד אורן מעריך כי בעקבות הסכם הפשרה שהושג, יופעל לחץ על הרשתות המתחרות של טבע נאות להגיע להסדרי פשרה בתביעות הייצוגיות הדומות המתנהלות נגדן. עוד להערכתו, צפויה הוזלת מחירים בענף נעלי הנוחות בעקבות הפשרה שהושגה הן בחנויות העצמאיות שמוכרות את נעלי טבע נאות, והן ברשתות המתחרות. 

הסדר הפשרה עם טבע נאות התקבל זמן קצר אחרי גילוי הדעת שפרסמה לאחרונה הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, בעניין הכתבת מחירים אנכית בדומה לזו שנטענה נגד טבע, לפיו במקרים מסוימים מדובר בהסכם כובל על-פי החוק.

"רשות ההגבלים העסקיים תנקוט במקרים המתאימים מדיניות אכיפה מחמירה נגד הסדרי הכתבת מחיר שאינם עומדים בהוראות גילוי הדעת, בפרט כאשר מדובר בהכתבת מחיר קבוע או הכתבת מחירי מינימום", אומר עו"ד גיל רוזנברג, שותף וראש מחלקת הגבלים עסקיים ותחרות במשרד עורכי הדין שבלת ושות', בהקשר לאישור ההסכם האמור.

"במקרים החמורים שבהם תוכח כוונה ברורה לפגוע בתחרות, ייתכן כי האכיפה תהיה פלילית, אולם במרבית המקרים ניתן להניח כי האכיפה של הרשות תהיה מינהלית בדמות עיצומים כספיים או כבסיס לאכיפה אזרחית, כלומר, להגשת תביעות נזיקיות או תובענות ייצוגיות על-ידי הנפגעים עקב ההפרה".