הסוכנות יוצאת בקמפיין לעידוד סובלנות לכל הזרמים ביהדות

זאת על רקע חוק הגיור והקפאת מתווה הכותל ■ במהלך שותף גם המכון הישראלי לדמוקרטיה, ובמסגרתו נעשתה פנייה למשרדי הפרסום גליקמן-שמיר-סמסונוב ולעומק התודעה

הסוכנות היהודית
הסוכנות היהודית

על רקע הדחייה של חצי שנה בהחלטה לגבי מתווה הכותל והעברת חוק הגיור בממשלה, נערכת הסוכנות היהודית יחד עם המכון הישראלי לדמוקרטיה למהלך פרסומי-תקשורתי שמטרתו יצירת הלך-רוח סובלני בקרב הציבור הישראלי לגוונים שונים של היהדות - כך נודע ל"גלובס".

באמצעות משרד פרסום שייבחר לשם כך, מתעתדים שני הגופים לייצר מהלך שיחשוף את הציבור לזרמים ולקהילות השונים שקיימים ביהדות. הדגש, יש להניח, יושם בעיקר על היהדות הרפורמית בארה"ב.

בעת שהסתמן כי חוק הגיור ומתווה הכותל עומדים לעבור בכנסת, יצאה הסוכנות במתקפה חריפה על הכוונה שאותה הגדירה "החלטה החותרת תחת הציונות". הפשרה, שבמסגרתה תידחה ההחלטה לגבי מתווה הכותל בחצי שנה, קנתה עבור הסוכנות זמן להילחם במהלך גם באמצעים דיפלומטיים - תוך חשיפת הנזק הכלכלי שעלולה מדינת ישראל לספוג כתוצאה מהדרה של זרמים חזקים ותומכים, אך גם בהשפעה על דעת הקהל ובהבניית תודעה לזרמים הלא אורתודוקסיים ככאלה שיש להם משמעות גם מעבר להיותם גופים תורמים.

הסוכנות אינה נחשבת למפרסם גדול בדרך-כלל, וגם הפעם יש להניח כי לא מדובר במהלך שבעטיו יתעשר משרד הפרסום שיטפל בו. בשנים האחרונות מטפל בתקציב הסוכנות משרד הפרסום LEAD, שזכה בו לאחר מכרז שבו התמודדו 5 משרדים. LEAD העלו עבור הסוכנות קמפיין אחד גדול תחת הסיסמה "מחברים אנשים לעם", אבל מאז עיקר הפעילות הפרסומית מתמקדת בדיגיטל ובפינה "דקה לשמונה" בטלוויזיה ומקדמת פעילויות נוספות שהציבור פחות מודע להן כמו קרן הלוואות, שנת שירות ופעילות שליחים נגד ה-BDS.

בעבר עסקה הסוכנות גם מעשית וגם תקשורתית בעיקר בצורך להביא עולים לארץ. אחד הקמפיינים הזכורים בנושא זה הוא קמפיין ה"אבודים" שעשתה ב-2009 עם משרד ראש הממשלה. הקמפיין, שאמור היה להילחם בתופעת ההתבוללות בתפוצות, היה נגטיבי במהותו וזכה לקיתונות של ביקורת על היותו גזעני, וזמן קצר לאחר עלייתו לאוויר הוא שונה ועודן.

נראה כי בסוכנות הפנימו מאז את הבעייתיות שקיימת בקמפיין נגטיבי ובאנטגוניזם שהוא עשוי לעורר. עתה נושאים שם עיניים לקמפיין חיובי ומקרב, ובוחרים לשים את הדגש על קירובה של יהדות התפוצות תוך הדגשת היותה חלקים מהעם.

גם במכרז עצמו לנקוט קו חיובי: להתמודדות הוזמנו שני משרדי פרסום בלבד - גליקמן-שמיר-סמסונוב ולעומק התודעה - והם מתוגמלים גם עבור הכנת המצגות. כל משרד יקבל תמורת השתתפותו 20 אלף שקל.