מיזם חדש להשכרת שטחים: הרעיון WeWork, השיטה Airbnb

למה לבזבז כסף על משרד מפנק במקום להשקיע בסטארט-אפ שרוצים לפתח? מיזם בשם Breather מאפשר לחברות וליזמים להשכיר מגוון שטחי עבודה - מחדרים, דרך מבנים ועד למשרדים של ממש - במחיר לפי שעה או לפי יום, בהתאם לצורך, וברחבי ערים רבות מסביב לעולם

מיקסום רווחי נדל"ן בארה"ב / צילום: שאטרסטוק
מיקסום רווחי נדל"ן בארה"ב / צילום: שאטרסטוק

כמעט כל חברה מצליחה בעמק הסיליקון, מתגאה בעובדה שהחלה אי-שם במרתף חשוך או בחניה בפאלו אלטו. הסיפורים על סטיב ג'ובס, ביל גייטס ואגדות אחרות שעבדו מהחניה של ההורים והולידו בה חברות ששינו את העולם, הפכו לקאלט של ממש ומובילים הרבה מאוד מהיזמים לממש את חלום החברה שמתחילה בחדר קטן וחשוך - ונמצאת בו הרבה מאוד זמן לפני המעבר למשרד המפואר במרכז סן פרנסיסקו או בבנייני המשרדים המצוידים והחדישים של פאלו אלטו. השכירות הגואה בקליפורניה גם היא תורמת לצורך להישאר ללא משרד קבע - וכך לא מעט יזמים מוצאים את עצמם עובדים בחדר אחד צפוף, כשהם מעבירים ביניהם את הטלפון והמחשב כל הדרך לגיוס הכספים הראשון.

על הרקע הזה הצליחו שלל חברות, ובראשן WeWork, להציע לחברות ולמיזמים שירותי משרד גמישים יותר בתשלום חודשי ולפי שולחן, כך שיזמים יוכלו לשלם עבור שירותים בסיסיים באופן גמיש ולשנות את כמות השולחנות והמקום שהם שוכרים מדי חודש.

כעת מתברר כי חברות נוספות נכנסות לשוק ומבקשות להפוך את התנאים לעוד יותר גמישים. Breather היא הלהיט החדש בתחום, בעיקר בניו-יורק - שם, הודות לקמפיין אגרסיבי ברכבת התחתית היא צברה תאוצה. מי שעומדים מאחורי המיזם, זיהו שההצלחה של WeWork וחללי עבודה משותפים אחרים הולידו תופעת לוואי: הרבה חברות שתג המחיר החודשי גבוה מדי עבורן ומבקשות גמישות רבה במיוחד והשכרה הרבה יותר ארעית, לפי שעה, בנוסף לצורך של חברות שהצרכים שלהן משתנים, להשכיר חללים לשימוש חברות אחרות.

ג'וליאן סמית וקתרינה ריזי שהקימו את Breather אמנם לא יגידו זאת בפה מלא, אבל מה שהם יצרו הוא למעשה Airbnb לפי שעה, לחברות. "גילינו שהרבה חברות לא צריכות משרד מפונפן לכל החודש עם הרבה חללים פתוחים וצבעים חזקים ומכונות קפה", מספרת ריזי. "הן רוצות להרגיש שהן עובדות בסטארט-אפ, והצורך לשלם על חודש עבודה שלם עם כל התנאים לא הגיוני עבורן. הן מעוניינות בשטח עבודה מאוד איכותי לכמה שעות כשהן עושות פרזנטציה ללקוח פוטנציאלי או למשקיעים, או פעם בחודשיים-שלושה כשהן רוצים לעשות 'אופסייט', לצאת מהחדר הקטן שלהן ולחשוב על אסטרטגיה במקום אחר".

הממשק של החברה נראה, שלא במקרה, מאוד דומה לזה של Airbnb, רק ירוק יותר, לאור המסר של החברה (והלוגו שלה, גם הוא בצורת עץ): בעולם שבו משרדים מפוארים משפיעים לא רק על המאזן אלא גם על הסביבה שסובלת מכל האנרגיה המבוזבזת, הדבר הנכון הוא לחלוק במשאבים. האתר מציע ברחבי העולם שלל שטחי עבודה להשכרה - מחדרי ישיבות, דרך מבנים לישיבות צוות ועד למשרדים של ממש. הכל זמין להשכרה במחיר לפי שעה או במחיר יומי - לפי הצורך.

נכון לעכשיו, השירות זמין בשש הערים הגדולות בארה"ב, בשלוש הערים הגדולות בקנדה, וכן בלונדון - אבל בחברה מבטיחים שהצמיחה נמשכת בכל הכוח ושערים נוספות יתווספו לרשימה.

"הצורך האמיתי של יזמים בתחילת דרכם הוא לא משרד מפנק כל יום - זה בזבוז. לא כל יום נראה אותו הדבר ליזמים, ורבים מהם נמצאים בדרכים רוב הזמן. אנחנו מאפשרים ליזם להישאר בתנאי 'הבית' שלה או שלו במשך רוב החודש, לחסוך סכום כסף משמעותי ולהשקיע אותו בצוות ובפרויקט, אבל אחת לשבוע או שבועיים כשהם צריכים להרשים, הם יכולים להם להרשות לעצמם את הנוף והחלל הכי טוב שרק קיים", התגאה השבוע בראיון טלוויזיוני המנכ"ל, ג'וליאן סמית. "זו השקעה טובה יותר עבורם ויעילה יותר עבור כדור הארץ".

Breather. המנכ"ל / צילום מסך
 Breather. המנכ"ל / צילום מסך