"סביר להניח שיצרניות המזון 'ינשימו' את יינות ביתן"

משבר יינות ביתן: מניית נטו השלימה ירידה דו-יומית חדה, מניות רשתות השיווק המתחרות זינקו ■ IBI: כוח המיקוח של יצרניות המזון מול הרשתות מצטמצם

סניף יינות ביתן בישפרו סנטר / צילום: שוקה כהן
סניף יינות ביתן בישפרו סנטר / צילום: שוקה כהן

מניית יבואנית ומשווקת מוצרי המזון נטו  השלימה ירידה דו-יומית חדה, לאחר שאתמול (ג') נודע כי החברה מפסיקה את אספקת הסחורה שלה לרשתות יינות ביתן ומגה בעיר, הנמצאות בבעלות נחום ביתן. זאת בשל רצונה של נטו לצמצם את הסיכון הפיננסי הנובע מחשיפה אפשרית לנפילת הרשתות של ביתן.

החלטה זו הובילה לעליות חדות במניות הרשתות המתחרות של יינות ביתן (הפרטית) - שופרסל , רמי לוי , וויקטורי , שטיפסו אתמול בטווח של 2.5%-4.5%, והיום (ד') נסחרו בשינויים מתונים. לעומתן מניית נטו, כאמור, סבלה מירידה חדה על רקע צפי לירידה בהכנסותיה. ירידה דומה (5%) רשמה אתמול מניית רבוע נדל"ן, המשכירה חלק מנכסיה לסניפי מגה.

אחרי הירידות האחרונות, מניית נטו אחזקות מציגה עלייה שנתית של כ-20% בערכה ומשקפת לחברה שווי של כ-1.3 מיליארד שקל, אחרי שב-3 השנים החולפות קפצה בכ-90%.

מניית החברה-הבת נטו מלינדה , בה מחזיקה נטו אחזקות כ-80%, זינקה בשנה האחרונה בקרוב ל-70%, השלימה קפיצה תלת-שנתית של כ-120% לשווי חברה דומה (1.25 מיליארד שקל).

יינות ביתן רכשה את רשת מגה שקרסה לפני כשנה תמורת כ-455 מיליון שקל והפכה לקמעונאית השנייה בגודלה בארץ, אחרי שופרסל. בחודשים האחרונים, מתברר, חלה התקררות ביחסים הקרובים בין דודי עזרא, בעל השליטה ונשיא נטו אחזקות, לבין נחום ביתן, בעלי יינות ביתן, ונטו הפסיקה באופן הדרגתי לספק לרשתות של ביתן בשר, דגים וירקות.

דורין פלס, מנהלת מחלקת המחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי, מעריכה כי "יינות ביתן תתקשה להתייצב בחודשים הקרובים, ואת מצב הביניים הזה ינצלו רשתות שיווק המזון הקיימות לטובתן". פלס מעריכה כי רשתות שיווק המזון ייהנו מ"פחות תחרות וכוח מיקוח גדול אפילו יותר מול יצרניות המזון".

בעניינה של שופרסל העריכה פלס כי היא "תמשיך ליהנות בטווח הקצר מהמובילות הבלעדית. בעתיד הבינוני-רחוק (ובמידה ויינות ביתן תמכור חלק מהפעילות), היא עלולה לסבול משני כיוונים - חוסר יכולת להתרחב בגלל מגבלות הממונה על ההגבלים ומצד שני מתחרות אחרות שייכנסו לפורמט העירוני, אבל יש לה מספיק זמן להיערך לכך". פלס סבורה כי "במחירים האלה יש אפסייד קטן ברמי לוי, אבל קשה להעריך מעכשיו מה תהיה ההשפעה בפועל".

מצידן של יצרניות המזון, פלס הזכירה כי "הדוחות האחרונים של נטו הבהירו שביכורי שדה (חברת הבת האחראית לפעילות הירקות והפירות של נטו) עצרה פעילות עם לקוח מהותי החל מחודש אפריל, והערכנו שמדובר ביינות ביתן". במבט קדימה על נטו, היא צופה "ירידה בהיקף המכירות ברבעונים הקרובים, שכן המכירות ללקוח מהותי הצטמצמו. יחד עם זאת, הדבר עשוי להוביל לשיפור מרווחים בעתיד".

עוד בעניין יצרניות המזון, פלס מציינת כי כוח המיקוח שלהן מול הרשתות מצטמצם "מאחר ועכשיו ידוע שלקוח משמעותי נחשב לא יציב. סביר להניח שלא ירצו שהוא יפול ולכן 'ינשימו' את יינות ביתן בתקופה הקרובה, גם במחיר של דחיית תשלומים".

נטו
 נטו