מחפשים יו"ר חדש לאיגוד חברות הפרסום: יהושע ולובטון סירבו

אמיר גיא, היו"ר הנוכחי ומנכ"ל משותף באדלר-חומסקי, צפוי לסיים את תפקידו בספטמבר ■ פנייה נעשתה גם לפרסומאי יורם לוי ממשרד ברוקנר-יער-לוי ■ האתגר הראשון של היו"ר הבא: לפחות 5 משרדי פרסום גדולים כנראה לא ישתתפו בתחרות קקטוס הזהב הבאה

מי יהיה היו"ר הבא של איגוד חברות הפרסום? לכאורה מדובר בתפקיד הנושא בחובו כבוד רב, אך כרגע נראה כי לא רבים בענף הפרסום ממהרים לקפוץ עליו - לפחות לא מקרב מנהלי המשרדים הגדולים, שמהם נהוג כי היו"ר מגיע.

מי שמכהן ב-4 השנים האחרונות בתפקיד היו"ר הוא אמיר גיא, שותף ומנכ"ל משותף בקבוצת אדלר-חומסקי. גיא נבחר לתפקיד בשלב הראשון למשך שנתיים ובהמשך הסכים להאריך את כהונתו לשנתיים נוספות - הזמן המקסימלי האפשרי לתפקיד.

המסורת באיגוד היא שלאספה מגיע בדרך-כלל מועמד יחיד המסוכם מראש. בבחירות הקודמות היו על השולחן שתי אפשרויות - יורם באומן ואמיר גיא - אך באומן החליט בסופו של דבר כי אינו מעוניין בתפקיד.

בימים אלה היה אמור להיבחר יו"ר חדש, אך בשל הסמיכות לאוגוסט וההנחה כי רבים מחברי האיגוד לא נמצאים בארץ, הבחירות נדחו לספטמבר. עם זאת, בכירי האיגוד כבר החלו לבדוק עם פרסומאים בכירים את האפשרות כי ייקחו עליהם את התפקיד.

ל"גלובס" נודע כי פנייה נעשתה לפרסומאי רמי יהושע - אולי היחיד שנותר כבעל מניות משמעותי במשרד פרסום גדול מדור מקימי המשרדים, ואדם היודע להזיז דברים. במקביל נעשתה פנייה גם ליוסי לובטון, מנכ"ל משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי ומי שצפוי כנראה להיות יו"ר הקבוצה בישראל. גם יהושע וגם לובטון השיבו בשלב זה בשלילה. בהמשך נעשתה פנייה גם ליורם לוי, שותף במשרד הפרסום ברוקנר-יער-לוי.

איגוד חברות הפרסום הוא מוסד ותיק המאגד את משרדי הפרסום ובשנים האחרונות גם את חלק מחברות הדיגיטל. יו"ר האיגוד היה מאז ומתמיד בעלים במשרד פרסום, ואף שבדרך-כלל היו אלה מינויים מקרב משרדי הפרסום הגדולים, היו עם השנים גם חריגים שבאו ממשרדים בינוניים וקטנים. עם הפרסומאים שהחזיקו בתפקיד נמנים גם רזי פלד, רמי שלמור, יאיר גלר ומודי כידון.

בשונה מאיגוד השיווק, שנתפס כפעיל מאוד - בעיקר בארגון פעילויות מקצועיות לחבריו - איגוד חברות הפרסום נתפס כבעל השפעה מינורית יותר. בעבר חלק ניכר מהנושאים שבהם עסק היו סביב נושא עמלות היתר, אך מאז הכניסה של גיא לתפקיד נוספה אג'נדה של העלאת קרנו של הענף, זאת בין היתר באמצעות שיתופי-פעולה מקצועיים עם גופים בארץ ובעולם. האיגוד הוביל בין היתר, בהשתתפות פעילה של לובטון וגיא, מהלך משותף עם בית הנשיא של חתימת אמנה על גיוון בפרסום; וכמו כן חזרה לפעול תחרות קקטוס הזהב, שבשל אי-הסכמות הופסקה למשך שנתיים וחזרה לפני 3 שנים.

ואולם בפועל, מעבר לנושאים תדמיתיים, יכולתו של האיגוד לפעול בהרבה תחומים מוגבלת - בין היתר בשל מגבלות של הממונה על ההגבלים העסקיים. כך, היכולת לקבוע חוקים בכל הנוגע למכרזים, תנאים מסחריים וכדומה אסורה. מכאן נובעת לא אחת התחושה של חלק מהמשרדים כי האיגוד "לא עושה מספיק" ותפיסה כאילו מדובר במוסד ארכאי.

יהיה אשר יהיה היו"ר הבא, הוא נכנס לתקופה מאתגרת מבחינת הענף - בבעיות הבוערות של שחיקה ברווחיות הוא לא יכול לטפל, אבל גם תחרות קקטוס הזהב נמצאת במצב לא קל. רק לפני שבועות ספורים הודיע יו"ר פובליסיס בעולם כי לא יאפשר למשרדי הפרסום של הקבוצה להתמודד בתחרויות פרסום. המשמעות כי לפחות 3 משרדי פרסום גדולים לא יוכלו להתמודד בתחרות הבאה, בנוסף למשרדים כמו מקאן תל-אביב וראובני-פרידן, שלא לקחו חלק השנה. הקקטוס הוא אולי פרויקט הדגל של האיגוד והענף כולו, וזה יהיה כנראה הפלונטר הראשון שיידרש היו"ר שייבחר להתיר.

יוסי לובטון מסר בתגובה: "יו"ר האיגוד הוא תפקיד חשוב הדורש משאבי זמן לא קטנים. לצערי, בשלב הזה לא אוכל להקדיש לתפקיד את הזמן הנדרש. אני מקווה שאמיר גיא יסכים להמשיך לכהן בתפקיד, שאותו הוא ממלא בהצלחה רבה".

יורם לוי מסר: "אני שוקל את ההצעה המכובדת. אין לי עדיין תשובה".