התלונות עזרו: מועצת רו"ח תדון במתכונת הבחינה בחשבונאות

בעקבות ריבוי התלונות של הסטודנטים לחשבונאות על בחינת מועצת רואי החשבון האחרונה, מועצת רואי החשבון תקים וועדה שתדון במתכונת הבחינה בחשבונאות פיננסית ומשך הזמן שלה

בחינות הסמכה  / צילום אילוסטרציה : למצולמים אין קשר לידיעה . צילום: ליאור מזרחי
בחינות הסמכה / צילום אילוסטרציה : למצולמים אין קשר לידיעה . צילום: ליאור מזרחי

ריבוי התלונות של הסטודנטים לחשבונאות על בחינת מועצת רואי החשבון האחרונה עזרו: מועצת רואי החשבון תקים וועדה שתדון במתכונת הבחינה בחשבונאות פיננסית ומשך הזמן שלה ותיתן למועצה המלצות על-מנת שלא תהיה חריגה משמעותית משיעורי המעבר שהיו בבחינות קודמות.

כך נקבע במסגרת דיון שקיימה ביום חמישי האחרון מנכ"לית משרד המשפטים ויו"ר מועצת רואי החשבון, עו"ד אמי פלמור, במליאת מועצת רואי החשבון, בנוגע לתלונות המרובות שהתקבלו בעקבות הבחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת (מועד יולי 2017).

בהמשך לדיון הבהירה מועצת רואי החשבון כי טרם עריכת הבחינה לא קיבלה המועצה החלטה כלשהי על שינוי במתכונתה, ברמתה או ברשימת הנושאים הנכללים בה, ביחס למועדים קודמים. עם זאת, נראה כי התלונות של הסטודנטים לא נפלו על אוזניים ערלות, והן ייבדקו לעומק.

בהודעה שפרסמה מועצת רואי החשבון לאחר הדיון נמסר כי "אמנם, כפי שנהוג ביחס לכל מועד בשנים האחרונות, הבחינה עברה בקרת איכות על-ידי גורמים מקצועיים בכירים בתחום ראיית החשבון, ובהתאם לנהלים מתקיימת גם בימים אלה בקרת איכות מקצועית נוספת בשיתוף המוסדות האקדמיים. ואולם, בשים לב לפניות שהתקבלו, וביניהן פניית שרת המשפטים, החליטה המועצה לקיים דיון מעמיק בנושא במסגרת ועדת המשנה לענייני בחינות, אשר תתכנס במהלך השבועיים הקרובים. מסקנות הדיון בוועדת המשנה יוצגו ללא דיחוי בפני יו"ר המועצה".

עוד על-פי ההודעה, בהתאם לצורך תדון מועצת רואי החשבון במסקנות ותנקוט צעדים המתאימים, ככל שיידרשו, על-מנת שלא תהיה חריגה משמעותית משיעור המעבר כפי שהיה בשנים האחרונות.

הדיון התקיים בעקבות תלונות רבות - חלקן זועמות, חלק מיואשות - של סטודנטים שניגשו לבחינת ההסמכה בחשבונאות פיננסית של מועצת רואי החשבון שנערכה לפני כשבועיים. בין היתר טענו הסטודנטים כי מדובר ב"מבחן שנבע מנקמה בסגל האקדמאי על חשבון הסטודנטים"; ש"המרצים אמרו לנו ללכת הביתה בתחילת המבחן, כי הם עצמם לא יודעים לפתור אותו"; "קטסטרופה אחת גדולה"; "זלזול חמור בסטודנטים" ועוד.

מבחני ההסמכה בראיית חשבון נחשבים למתישים במיוחד. במשך חודשים ארוכים הנבחנים משננים חומר לימוד מקיף ביותר הכולל סעיפי חוק ונוסחאות מורכבות, שבהם הם נדרשים לשלוט ברמה גבוהה. בסיום התקופה המייגעת הסטודנטים נבחנים בבחינות הסמכה סופיות.

בחינת ההסמכה בחשבונאות פיננסית המתקדמת נחשבת לקשה מבין שתי הבחינות (השנייה היא בנושא "ביקורת חשבונות"), וככלל, אחוז המעבר בה נמוך יותר. אולם, בבחינה האחרונה נדמה היה כי הרף עלה עוד יותר, ומאז הבחינה הגיעו אל מועצת רואי החשבון ואל הרשתות החברתיות וכלי התקשורת תלונות רבות מצד סטודנטים מתלוננים על העוול הגדול שנגרם להם לטענתם.