המדינה מסבסדת דירות לעשירים - על חשבון חסרי הדירות

מרוב ביקורת על כך שהמדינה "ספסרה" במשך שנים בקרקעותיה, היא בוחרת עתה לתת הנחה למי שרוצה לשדרג לפנטהאוז - על חשבון הציבור ■ ניתוח שוק הדיור

משה כחלון / צילום: איתמר סיידא
משה כחלון / צילום: איתמר סיידא

בשנת 2013 התחוללה בארץ סערה, לאחר שחוק ההסדרים שהציגה הממשלה כלל את "מס משפרי הדיור". לפי תוכניות האוצר, שנגנזו בסופו של דבר בגלל המחאה הציבורית והתקשורתית, משפרי דיור (אותם אנשים שרוצים לעבור לדירה אחרת ולמכור את דירתם הישנה) יידרשו לשלם מס רכישה בגובה 3.5% מעלות הדירה, לעומת מדרגת מס של 0% כיום.

הביקורת היתה גדולה, אבל גם הרציונל היה ברור: נוכח משבר הדיור, שייפתר באמצעות הגדלת היצע או הקטנת ביקוש, חשבו באוצר שהכבדה כלשהי על משפרי הדיור - אלה ששפר גורלם והצליחו לקנות בשעתו דירה (וגם יש להם יכולת לשדרג אותה) - הוא צעד סביר לצינון הביקושים.

חשבו והתחרטו (שר האוצר לפיד טען שאנשי משרדו לא שיתפו אותו במהלך). ולמה אנחנו מעלים פה זיכרונות מאותה ביצה שלא נולדה? בגלל שעכשיו החליטו באוצר לשבור לגמרי צד, לקצה השני של הסקאלה. לא רק שהם לא יכבידו חלילה על משפרי הדיור, באוצר החליטו לסבסד מעתה דיור לאותם אנשים בדיוק.

במסגרת הרחבת מודל תוכנית מחיר למשתכן, לאחר שיותר מדי פרויקטים גמגמו (חזרו למדינה ללא הצעות או שנסגרו עם מעטפה אחת בלבד בתיבת המכרזים), הודיעה הממשלה שגם משפרי דיור יוכלו להירשם כזכאים לחלק מהדירות. לפי התוכנית, משפרי דיור יקנו את הדירות היקרות יחסית, דירות גן וגג וכד', שלמרות הסבסוד לכל מ"ר בנוי עדיין מציבים רף מחיר שלא התאים במקרים רבים למי שמחפש דירה ראשונה (דירות ב-2.5 מיליון שקל ויותר).

 

צריך להבין את גודל האבסורד. מדינת ישראל תסבסד קרקעות מדינה לטובת אנשים שרוצים לשדרג לפנטהאוז. מרוב ביקורת על כך שהמדינה "סיפסרה" במשך שנים בקרקעותיה ומכרה אותן לכל המרבה במחיר, היא בוחרת עתה למכור את הקרקעות בהנחה - למשפרי דיור. מישהו שם שכח שהכסף מאותה "ספסרות" חוזר לקופת המדינה, ויכול לשמש למטרות מעט יותר חשובות מהיכולת לשדרג משפחה צעירה לחמישה חדרים.

הכל כמובן נובע מכך שתוכנית הדגל ממשיכה להיבנות ולהשתנות, טלאי על טלאי. בתחילה לא רצו לשווק בהנחה רק דירות קטנות כדי שלא ליצור שיכונים (ולא להתעכב עם שינויי תוכניות ועם התנגדות מצד הערים), וכעת נאלצים למכור את הדירות היקרות והמסובסדות לעשירים.

לפני שנתיים החליטה ממשלת ישראל כי מיליארדי שקלים מתקציב המדינה יוקצו לטובת סבסוד דירות מחיר למשתכן. כשמדובר היה רק במחוסרי דירה, חשבנו שזה בעייתי מעט (העשירונים התחתונים לא חולמים אפילו על הון עצמי שיספיק לרכישת דירה, גם במחיר למשתכן), אבל שזה בכל זאת לגיטימי (דאגה לדור הבא וכו'). אבל לסבסוד דירות למשפרי דיור, קרקעות מדינה שנמכרות בהנחה על חשבון הציבור כולו, קשה למצוא תירוצים קלושים.