מחיר למשתכן: 90 אלף זכאים, 5,000 יחידות דיור עם היתר

בפריפריה 50% מהדירות - יימכרו בשוק החופשי ■ כ-7,300 דירות בתהליכי אישור לפני היתר ■ מיכאל שראל: תוכנית מחיר למשתכן יכולה לגרום נזק ■ מדריך ומחשבון מס רכישה

יואב גלנט  ומשה כחלון / צילום: אוריה תדמור
יואב גלנט ומשה כחלון / צילום: אוריה תדמור

"כדי להגדיל את הסבסוד לדירות מחיר למשתכן בפריפריה, אנחנו עומדים להגדיל את שיעור הדירות שיוכלו להימכר בשוק החופשי ל-50%, מחצית מהפרויקט. זה אולי יהיה פחות דירות מחיר למשתכן, אבל זה יהיה סבסוד צולב ליחידות הדיור. כדי לקדם עוד פרויקטים", כך חשף בני דרייפוס, מנהל אגף שיווק במשרד הבינוי והשיכוןבאירוע "קבינט הדיור" של מרכז "גלובס" לנדל"ן שהתקיים בסוף השבוע האחרון. נזכיר כי בחודשים האחרונים כוללים מכרזי מחיר למשתכן דירות למכירה בשוק החופשי לצד הדירות המוזלות, אולם בשיעור שנע בין 10% ועד לכ-30%.

דרייפוס התייחס בכנס גם להחלטה לשלב עד 5% דירות לדיור הציבורי במכרזי מחיר למשתכן, ואמר כי היא יושם בקרוב במכרזים באזורים בהם ערך הקרקע גבוה, כלומר במרכז, שם גם הצורך הגדול יותר. "בשבועות הקרובים נציג רשימה ראשונה של פרויקטים. הרעיון הוא לצמצם את ההטבה לזכאי מחיר למשתכן, אבל מתחילים לפתור בעיה חברתית קשה על ידי הגדלת המאגר של דירות הדיור הציבורי".

דרייפוס התייחס גם לטענה שנשמעת מפי גורמים שונים בענף הגורסת כי ההתקררות בענף הנדל"ן והירידה העקבית בעסקאות תיגמר ב"פיצוץ של ביקושים" שיעלו שוב את המחירים, כמו שקרה לאחר ביטול תוכנית מע"מ אפס של שר האוצר לשעבר יאיר לפיד. "אנחנו בתקופה כמו מע"מ אפס? לא ממש, אז לא קרה כלום. רק דיבורים. בזמנו הייתי יועץ של השר אורי אריאל ועבדנו מאוד קשה. אבל כמעט ולא יצא כלום לשוק. ההמתנה הייתה רק על סמך דיבורים בעלמא. ואין פלא שאנשים אחר כך חזרו בבת אחת לשוק. עכשיו המצב שונה כי יש פרויקטים, ויש חוזים, יש שלדים של בניינים".

במסגרת סקירה של דרייפוס אודות תוכנית מחיר למשתכן, הוצגו נתונים מעודכנים על התוכנית הממשלתית. "נכון להיום יש למעלה מ-90 אלף זכאים רשומים לתוכנית בשתי הסדרות של התוכנית. יש סביב 5,000 יחידות דיור עם היתר מלא ועוד מעט יהיו כ-500 יחידות דיור שיאוכלסו. במקביל יש עד כה 7,383 יחידות דיור לאחר החלטת ועדה מקומית. עד כה שווקו 619 מתחמים בסך הכל ואחוזי ההצלחה במכרזים עומדים על 78%".

"לא צודקת"

לצד הנתונים על הצלחת מחיר למשתכן, היה גם מי שהציב את התמונה הנגדית וטען כי התוכנית עשויה לגרום לנזק בשוק. מדובר במיכאל שראל, ראש פורום קהלת לכלכלה שכיהן בעבר בתפקיד הכלכלן הראשי במשרד האוצר.

"המדינה מנסה להגדיל את ההיצע, אבל במקביל גם מגדילים את הביקוש. מחיר למשתכן, למשל, היא תוכנית לא צודקת. אין שום צדק חברתי בתוכנית הזו. אין יתרון לבעלי הכנסה נמוכה או עשירונים נמוכים בתוכנית. במחיר למשתכן גם יש הגדלה של הביקוש, היה מי שלא יכול או לא רצה לרכוש דירה, ובגלל מחיר למשתכן הלך לקנות".

עוד אמר שראל כי "מישהו הרי משלם על התוכנית הזו, הצעירים שיצטרכו לשלם בעתיד יותר מסים ולקבל פחות שירות בגלל הוויתור על ההכנסות על הקרקע.